Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos jostain ihmisestä puhutaan että hän on herkkä, mutta sitten myös sanotaan että tunteeton, niin..

Vierailija
04.05.2012 |

Miten nämä kaksi sitten oikein eroaa toisistaan?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
04.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen yhtä aikaa sekä herkkä että tunteeton. Mun piti lapsena kuollettaa tunne-elämäni ja herkkänä, tarkat tuntosarvet omaavana ihmisenä teinkin se tosi hyvin. Sen seurauksena mulla on kaksi ongelmaa. Toisaalta se että kun jotain kamalaa tapahtuu, en tunne yhtään mitään. Sellaiset asiat kuin avioero tai jonkun kuolema eivät lotkauta mua mitenkään tietoisella tasolla. Olen tottunut peittämään omat reaktioni jopa itseltäni ollakseni kuormittamatta väsyneitä ja masentuneita vanhempiani. Toisaalta taas sitten ne reaktiot eivät mene mihinkään, vaan pursuavan esiin masennuksen ja ahdistuksen tunteiden muodossa. Niin että pienikin rasitys aiheuttaa masennusta ja ahdistusta. Äh. Tätä on kyllä aika vaikea selittää.

Vierailija
2/13 |
04.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis olen masentunut ja ahdistunut koko ajan pienistä asioista, joista muut ei piittaa mitään. Sekin, että tapaa kivoja ystäviä on rasitus, koska pinnan alla vellovat tunteet eivät yllä tietoisuuteen.

Ja toisaalta taas sitten isoissa asioissa olen tunteeton. Ex-mieheni ilmoitti että haluaa avioeron, ja minä totesin siihen että aha. Ok.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
04.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti herkkä, kun puhutaan hänestä ja hänen tunteistaan. Tunteeton taas silloin, kun puhutaan muista ihmisistä ja heidän tunteistaan! Itsesäälinen ja empatiakyvytön.

Vierailija
4/13 |
04.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

itselle tulee myös mieleen, että ihminen saattaa olla todella herkkä aka herkkähipiäinen kun on kyseessä hän itse. Tunteeton siksi, että empatiakyky on olematon.

Vierailija
5/13 |
04.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunteettomuus koskee mulla paitsi ikäviä, myös kivoja asioita. Mulla myös ilo oli kiellettyjen tunteiden listalla alunperin, joten kun opettelin tuntemaan, jouduin ahdistuksen iskiessä usein ensin tilanteesta riippuen miettimään että johtuuko ahdistukseni ilosta vai ikävistä tunteista. Jos kyseessä oli ilo, sitten mulla oli sellainen turvapaikkavisualisaatio, jonne menin tuntemaan turvallisesti iloa.

Vierailija
6/13 |
04.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska mä nimittäin tunnen tälläsen ihmisen ja nuo kaks vastausta osu niin osuvasti kun olla ja voi!

Miten empatiakyvyttömän ihmisen kanssa voi elää??

- Ap

ESIM. NIINKU VAIKKA PARISUHTEESSA ja kysyn vielä, voisitteko ite??

Vierailija
7/13 |
04.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja samalla tavalla on tuo alkanutkin ja masennusta ja ahdistusta on kanssa.

Kävin joskus rajatiloille tarkoitetussa terapiassa ja siellä opeteltiin tunnistamaan erilaisia tunteita yms.

Vierailija
8/13 |
04.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

narsistit on hyvin herkkiä mutta tunteettomia.

tuo edellinen

ja samalla tavalla on tuo alkanutkin ja masennusta ja ahdistusta on kanssa.

Kävin joskus rajatiloille tarkoitetussa terapiassa ja siellä opeteltiin tunnistamaan erilaisia tunteita yms.

Vierailija
9/13 |
04.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kuullut itsestäni näitä molempia. Omasta mielestäni olen herkkä. Muutaman ystävän kohdalla olen kuitenkin joutunut monesti teeskentemään tunteetonta. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä että kun he jälleen kerran itkien kertovat koettelemuksistansa, en annakaan heille itkien tunnustusta rakkaudestani ja ystävyydestäni ja siitä että olen aina auttamassa ja huolehtimassa, vaan totean vain tylsä perusilme kasvoilla että voivoi.

Sisimmässäni olen edelleen järkyttynyt, mutta koska tiedän että heille ei hyvät neuvot kelpaa, ja he eivät kertakaikkiaan tahdo pois ongelmiensa keskeltä, vaan pikemminkin vellovat kauheuksissaan ja haluaisivat vetää minutkin vellomaan, vedän rajan heidän ja oman elämäni välille. Minulla on oikeus elää onnellisena, vaikka jollain muulla ihmisellä menisikin (itsevalitusti) huonosti. Siten olen "tunteeton".

Niin, ja jos itse olisin yhtä itsekeskeinen kuin nämä elämääni kuuluvat ihmiset, voisin ajatella heidän olevan tunteettomia minua kohtaan. Heitä kun ei minun tunteeni juuri kiinnosta, paitsi jos pääsevät jotenkin elämään tunteideni kautta omia kokemuksiaan.

Vierailija
10/13 |
04.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että pohjavire on aina se, että empatiakyvytön ihminen on jotenkin itse valinnut oman empatiakyvyttömyytensä ihan puhtaasti piruuttaan. Se on sama kuin olisi sitä mieltä, että on ne sokeat varsinaisia pirulaisia kun eivät pysty näkemään. Ongelma syntyy tietenkin siitä, ettei empatiakykyinen ihminen pysty kuvittelemaan tilannetta jossa ei tuntisi empatiaa ja hänelle empatiakyvytön toiminta on luonnollisesti valintakysymys, samoin kuin näkevällä se että näkeekö, ts. pitääkö silmiä kiinni vai auki.

Ja lisäksi asiaa mutkistaa vielä se, että epäilen ettei suurin osa empatiakyvyttömistä tajua olevansa empatiakyvyttömiä. He tekevät todennäköisesti samoin kuin minä silloin kun en pystynyt tuntemaan. Kun jotain tapahtuu, he skannaavat tiedostojaan että aha, kuolema, tässä kohtaa kuuluu ottaa surullinen ja masentunut ilme, puhua hiljaisella äänellä jne. Ja luulevat itsekin, että tämä näytteleminen ON TUNTEMISTA. Tällöin tullaan siihen ongelmaan, että joku tunnevammainen esim. väittää tyttöystävälleen rakastavansa tätä, luulee itsekin TUNTEVANSA rakkautta, ja oikeasti vain näyttelee rakkautta rakkauskirjastossaan olevan käytöskoodiston mukaisesti. Tietämättään ja ilman minkäänlaista omaa valintaa.

Vierailija
11/13 |
04.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi olla tosi herkkä, mutta peittääkseen herkkyytensä näytellä tunteetonta, joskus vähän liikaakin. Myös jos on herkkä, mutta se oli lapsena kiellettyä niin sitä on kovettanut itsensä. Mutta koska lapsi ei osaa tehdä rajaa sopivan kovettamisen ja epäsosiaalisen sellaisen välillä hän kovettaa itsensä kokonaan. Ei satu paha, joka kohdistuu muhun, mutta ei sekään paha mikä kohdistuu muihin. Tai jos ihminen on arka eikä oikein tiedä miten toisten ihmisten kanssa ollaan voi vaikuttaa tunnekylmältä, kun lähtee hankalasta tilanteesta pois. Hän voi surra toisen kohtaloa paljonkin ja sitä, että ei osannut auttaa.

Vierailija
12/13 |
04.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki ihmiset tunteitaan peittelee, teen sitä toki itsekin.

Mutta nythän kysyttiin mitä tuolla tarkoitetaan.

Vierailija
13/13 |
04.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollut kyse jostain horoskoopin luonnekuvauksesta, vai muistanko väärin nähneeni sellaisen ketjun. Siis höpöskooppien (näköjään ennakoiva tekstinsyöttö haluaa kirjoittaa noin) luonnekuvaukset ovat ihan hatusta vedettyä diipadaapaa, ja siellähän on ristiriitaisuuksia senkun kerkiää. Älä nyt lähde hakemaan sen suurempia totuuksia sieltä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kuusi