Jos korot nousisivat 90-luvun tasolle, paljonko teillä jäisi käteen lainanhoitokustannusten jälkeen?
Eli jos korko olisi 16 % ja laina-aika venytettäisiin 30-vuoteen.
http://lainalaskuri.fi/calc-monthlypayment.php
Meillä jäisi nettopalkasta käteen tuon jälkeen 2000 euroa, eli varmaan vielä pärjättäisiin ellei verotus kiristyisi paljon.
Kommentit (13)
Meillä on sekä korkokatto että tasaerämaksut. Maksamme aina 1000 euroa, oli prosentti mikä hyvänsä.
olen vielä vuoden opintovapaalla. Vakityö odottamassa, joten sitten ei olisi niin iso ongelma. Vanhemmat varmaan jeesaisi. Ne on ikuinen varatie mulle ja siskolle. Kertaakaan ei ole vielä tarvittu, mutta aina on sanoneet, että he vaikka maksavat meidän lainoja, jos tulee tiukka paikka. Heillä on isot eläkkeet, ovat velattomia ja pääomatuloja runsaasti. Vaikka maksaisivat sekä mun, että siskon lainaa, niin eivät joutuisi tinkimään mistään päivittäisestä.
Tiukkaa tekisi, pelkkiin hoitomaksuihin menee lähes 500€/ kk ja muihin asumiskuluihin yli 400€/ kk.
Katselin, että kuukausieräksi tulisi noilla koroilla n. 1500 e. Nettotulot on sunnilleen 4000 e, joten kait sitä pärjäisi, vaikka tulisi työttömyyttäkin. Mutta onneksi meillä on asp-laina, joten valtio maksaisi ison osan noista koroista ekan viisi vuotta. Ja varmasti silloin pyrkisimme tekemään ylimääräisiä lyhennyksiä, jotta saisi lainasumman pienenemään. Nyt lainaa on reilut 110ke.
ap:n luvuilla kuukaisuerä pienenisi 400 euroa Tosin me ei laitettaisi 30 vuoden maksuaikaa, vaan jotain 10 vuotta. Siinä tapauksessa kk-erä olisi suunnilleen sama kuin nyt. Nykykoroilla laina on maksettu 6 vuodessa.
aika tiukkaa tekisi mutta kyllä tuolla selviäisi. Tulot ovat meillä vielä pienet koska olen hoitovapaalla. Nyt jää käteen noin 2100e. Niin ja tietenkin lapsilisät päälle noihin summiin, en ottanut huomioon laskelmissa.
ja ASP- eli about 4 % ylimenevästä itselle jää 25 % => noin 4 % + 3 + 0,7 % (marginaali) = 7,7 %
7,7 % 90 000 €:sta on noin 6800 € vuodessa, eli kuukautta kohden korkoja olisi noin 550 €/kk.
Tällä hetkellä korko + marginaali noin 1,1 % eli korot noin 110 €/kk.
Hyvin pärjäisi noilla 16 % koroilla vielä seuraavat 8 vuotta.
Vaihtoehtoisesti maksaisin asuntolainanpois. Nyt on lainaa vastaava määrä osakkeissa ja tarkoituksena ostaa 5 vuoden päästä yksi asunto lisää osaketuotoilla. BRICS maissa lähinnä.
Maksan vielä syksyyn sitä viime laman lainaakin, sitten sekin lama on ohi, vois vaiks uusi tullakin!
Hyvin selvittäisiin, vaikka tositilanteessa ei kyllä lähtökohtaisesti venytettäisi tuota maksuaikaa noin pitkäksi.
Nettopalkasta jäisi käteen n. 2500€ ja sillä luultavasti pärjättäisiin jos hillittäisiin hieman kulutusta. Tosin laina-aikaa en pidentäisi yli 25 vuoden sillä se ei toisi juuri helpotusta tilanteeseen.