Etävanhemman oikeudet
Tässä nyt on riitaisa ero takana ja tässä etävanhemman oikeuksista tiedustelen.
Tietääkseni minulla on oikeus saada kaikki lapselle tulevat asiakirjat luettavakseni? Kun tässä lähivanhempi kieltäytyy antamasta terveyteen liittyviä asiakirjoja minulle että saisin niistä itselleni kopion. Siis näitä on, ei ollut tervein lapsi syntyessään.
Ja missä menee raja ilmoittamisvelvollisuudessa? Siis tottakai hän on velvollinen ilmoittamaan käynneistä lääkärissä yms. mutta kun tuotakaan tietoa en usko saavani.
Keskustelu yhteys on menetetty, puolestani olen keskusteluhaluinen siitä mitä tulee lapsen asioihin mutta toinen ei suostu sanomaan sanaakaan.
En ole miettinyt että näiden takia minusta pitäisi tulla lähivanhempi mutta on kai minullakin oikeus tietää lapseni asioista? Vai onko oltava selvännäkijä ja osattava kysellä sairaaloista tai terveyskeskuksista selvännäkijän kykyihin perustuen että lapsi on ollut hoidossa ja haluaisin tietää mitä on ollut.. tai että jokin muu "virallisempi" paperi tulee niin kai minulla on oikeus saada tietää siitä ja saada se luettavakseni?
Kun ei tapaamisoikeus toteudu sen puitteissa mitä sitä tehdessä sovittiin ja uskon/luulen nämä ilmoitukset lapsen terveyteen liittyen tietojen välittymiseen minulle jäävän pois, olen miettinyt jo että käännyn lakimiesten puoleen viedäkseni asian eteenpäin oikeuteen, en hakeakseni lapsen lähihuoltajuutta vaan varmistaakseni oikeuteni siihen mitä tapaamisesta sovittiin ja saadakseni tietoa lapseni terveyteen liittyen.
Tapaamissopimushan velvoittaa antamaan lapsen sovitusti ja sen voi oikeus laittaa uhkasakolla toimimaan. Kuulostaa tylyltä tiedän. Mutta en näe muuta vaihtoehtoa saadakseni pitää kiinni siitä mitä myös minulle lapsen toisena vanhempana on oikeus lapseni kanssa saada olla ja tietää missä mennään.
Sovintoa taikka tai kattavampaa sopimusta lastenvalvojien avustuksella on yritetty mutta turhaan.
Vastauksia toivoen. Se etävanhempi
Kaikella kunnioituksella teitä kohtaan jotka olette kauheuksia kokeneet tai lapsi voisi joutua kokemaan sen toisen vanhemman kohdalta, ehkä teillä onkin syy miksi pidätte parempana sitä että lapsi näkisi toista vanhempaansa mahdollisimman vähän tai ei ollenkaan. Mutta tässä ei ole kyse siitä. En nyt väitä olevani täydellinen vanhempi, puutteeni minullakin on mutta ei ole mitään syytä miksi en saisi olla yhtä suuri osa lapseni elämää. Tippakaan en ole koskaan juonut lapseni läsnäollessa, ei käytä huumeita, en ole ikinä elämäni aika lyönyt ketään. Tempperamenttia löytyy, mutta näin on toisellakin.
Kommentit (12)
Olen lapsen toinen huoltaja, siis yhteishuoltajuus. Mutta tuo lienee kai vain oikeus saada sitä tietoa esimerkiksi sairaloista tai kouluista kun sitä itse tiedän kysyä. Mutta eikö lie lähivanhemman myös velvollisuus ilmoittaa kun "jotain kerrottavaa on"??
Siellä osaavat auttaa ja ehkäpä jo tietävätkin tilanteestanne.
se noin mene.
Saat tietoa kun itse osaat kysyä, kukaan ei sinulle valmiiksi niitä anna.
Jos sinulla ap on joku s-p, voin kertoa tarkemmin.
Suomessa kouluissa on aika yleisesti käytössä Wilma.
Sitä kautta lähivanhempikin saa päivittäistietoa lapsestaan ja koulunkäynnistä. Ei jokainen opettaja soittele erikseen kokeista yms.
Jos käytän lastani lääkärissä niin ilmoitan etävanhemmalle ainoastaan jos on jotain hälyttävää.
Kurkurtarkistuksesta en ala erikseen raportoimaan.
Meidän tapauksessamma etäisä ei ole koskaan vienyt lasta lääkäriin. Se on aina jäänyt minun tehtäväkseni kun lapset palaavat kotiin tai sitten olen hakenut lapset etäisältä kesken kaiken ja vienyt hoitoon.
Ota ap nyt ensin vastuu itsestäsi ja sen jälkeen jälkeläisestäsi.
Mutta lastenvalvojat ovat "hampaattomia". tilanne tiedossa on, olen heihin monta kertaa ollut yhteydessä, tuloksetta.
Taidat olla ensimmäinen näistä vastauksista joille kunnioittavasti yritin sanoa etten kaipaa niitä. Olen lastani lääkäriin kiikuttanut, hoitanut miten olen osannut. sinun ensimmäinen oletuksesi oli että minussa on syy. Asia ei ole näin.
En ole teoillani ensimmäistäkän kertaa aiheuttanut sitä ettenkö voisi olla lapseni kanssa ja se on myös lastenvalvojan mielipide.
Lapsi on alle kouluikäinen. Tiedän wilmasta ja tahdon tunnukseni sinne kun sen aika koittaa.
Etkö pääse tapaamaan lasta sovitusti? Vai onko kyse vain siitä, että koet jääväsi vaille tarvittavia tietoja lapsesta? Mitä nämä tiedot ovat? Ei kai edes lääkärikäynneistä tarvitse ilmoittaa, ellei ole jotain hälyttävää.
Minkä ikäinen lapsi on? Osaako itse kertoa, jos kyselet?
Ymmärrän siinä mielessä lähivanhempaa, ettei hän halua informoida kaikista tekemisistä. Halusit ilmeisesti tietää myös, onko lapsi ollut jossain hoidossa? Siitä tuskin pitää kertoa. En minäkään haluaisi raportoida kaikkea elämistä jollekulle eteenpäin.
ei mene sovitusti ja ukson/luulen että en saa myöskään tietoa lapseni terveyden tilasta. en siis osaa tätä varmasti kertoa.
Tiedän että tuohon tapaamisoikeuden taphtumattomuudeen sen sovitun puitteissa auttaa kun vien asian oikeiteen ja vaadin sen tateutumista uhkasakon nojalla. mutta tuo vain kärjistäisi asiaa ja veisi tilanteen huonompaan suuntaan.
Tiedän että kun ajan kanssa tunteet ja suhtautuminen tulisi laantumaan ja varmasti myös siten keskusteluyhteys todennäköisesti joskus saataisiin ja saisin tietää enemmän, mutta onko minun vain ikään kuin nieltävä tämä ja oltava kuin en haluaisi olla osa minun lapseni elämää ja anettava olla? En usko.
jäi vastaamatta muutamaan kysymykseesi.
Lapsi on vasta 2 vuotta ja hivenen päälle. meidän prinssi vielä opettelee puhumaan, puhuu ja selittää vaikka ja mitä, vain osan ymmärrän selostuksesta mitä tulee. :D
En pyydäkkään mitään selostusta siitä yleisestä mutta kai lapsen terveys ja "viralliset" papaerit kuuluu myös minun tietooni?
Jokainen lähivanhempi voi itse miettiä, mitkä ovat asioita joita hän haluaa tietää lapsensa elämästä. Näiden asioiden jakamatta jättäminen etävanhemman kanssa on itsekästä ja tyhmää, olettaen että etävanhempi haluaa nämä asiat tietää. Ja jos etävanhempaa ei kiinnosta oman lapsen elämä ihan oikeasti, niin mikäs siinä sitten, älkää kertoko niille mitään.
Tosi monen lähivanhemman mielestä etävanhemman vaan ei kuulu tietää mistään mitään.
tietoja lapsestasi.