Mun mies osaa olla tosi omituinen! Miten arkia toimisi?
Hän on alkoholisti/riitaisassa perheessä kasvanut, isä oli yliankara äiti teki kaiken poikansa puolesta.
Mies on lapsille tärkeä ja rakas. Hän hoitaa ja leikittää, on hellii ja laulaa. Toisaalta kuitenkin hänelle tuntuu olevan tosi vaikeaa huolehtia vastuullisesti lapsista - huolehtia syömisistä, vahtia jne.
Mies on kova nalkuttamaan muille sotkuisuudesta, siivoaa itse jatkuvasti ja marmattaa kun lapset sotkevat, minä olen liian hälläväliä ja kuulemma epäsiisti jne. Tätä me kuulemma joka päivä. Miestä ärsyttää ja ahdistaa epäsiisteys. En minäkään siitä pidä, mutta pikkulapsiperheessä ei vaan jaksa ja ehdi aina, ajattelen että muutama vuosi kannattaisi sietää vähän matalampaa siisteystasoa..
Jos joku satuttaa itsensä, mies saattaa älähtää että "Mitä nyt?! Mitä sä teit? Mä arvasin!". Sen sijaan että kysyisi sattuiko, tarvitsetko apua. Tätä olen tehokkaalla neuvomisella saanut onneksi kitkettyä jonkin verran pois. Hänen isänsä on kyllä ihan samanlainen, joten oppi suoraa sieltä.
Sitten jotain ihan pikkuisia outoja: mä laitoin tänään Gaultierin tuoksuvaa kosteusvoidetta suihkun jälkeen. Huomasin voiteen jota en imetysajan takia ole käyttänyt (tuoksuja) ja nyt kun en imetä päätin piristää itseäni ja laittaa. Mies haisteli mua ja kysyi millä oikeen haiset, mitä suihkuttelet voimakkaita hajuvesiä iltasella? Kerroin että on kyllä hänen antamansa kosteusvoide.. totesi, etkö yhtään ajattele muita ihmisiä?! Mitä laitat tollasia hajuja, hän saa astmakohtauksen noin voimakkaista (ei ole astmaa..). Menin sohvan nurkkaan istumaan, lapsi tuli halimaan minua. Tuli tosi paha mieli. Jumankauta mies osaa olla omituinen, eikä itse älyä sanoneensa mitään kummallista!
Kommentit (7)
jotakin omaa ahdistuneisuuttaan. Jos ei osaa tavoittaa läheisten tunnemaailmaa ja vastata siihen, hän on kenties jäänyt sellaista kokemusta vaille lapsena.
Voisit yrittää puhua hänelle rauhallisesti ja rakentavasti siitä, että hän loukkaa tölväisyillään. Voisit kysellä hänen arvomaailmastaan, onko oikeasti tärkeämpää lohduttaa itkevä lasta vai imuroida pölyhippuja.
Mies on raskasmielinen, näkee kaikesta aina ne huonot puolet ja huokailee ja voivottelee jatkuvasti.
Olen puhunut paljon ja rauhallisesti. Hän myöntää, että ei mikään ole tosiaan tärkeämpää kuin lapset ja heistä huolehtiminen jne. mutta silti tuo tyyli vaan on niin voimakkaana hänessä. Viikonloput ärsyttää minua, kun mies on täällä huokailemassa ja selvästi kokee raskaana olla täysillä lasten kanssa. Mieluummin keskittyy siihen siivoamiseen.
Mitä mun vielä pitäisi tehdä? Ei jatkuva puhuminenkaan auta mitään, olen niin paljon yrittänyt. Ja tosiaan periaatteessa tunnollinen isä, mutta jotenkin vaan takkuaa..
Moni mies masentuu velvollisuudentunnon ja paineen alla, kun täytyy pitää huolta perheestä ja talosta, tulevaisuudesta. Hän pakenee siivoamiseen, tunteet ovat vaikeampia. Teetä sillämasennustesti vaikka. http://xestia.net/testit/bdi.php
Miestäsi et voi kuitenkaan muuttaa, pidä huoli itsestäsi ja siitä että säilytät suhteellisuudentajun.
No miten minä jaksan arjessa tommosen kanssa ja ennen kaikkea miten lapsille näyttää normaalimalli kun isä tommonen?
Lisäksi en halua mennä hänen kanssaan sosiaalisiin tilanteisiin, koska hän saattaa sanoa agressiivisesti kenelle vain missä vain. Korjaa muiden mielipiteitä tai sanoo niiden olevan skeidaa. Mietin usein mikä hänellä on? Asperger? Rakas on, mutta normaali mies olisi.... Ihana.
Muuttaa yksin asumaan ja jättää lapset miehelle? Muuttaa lasten kanssa pois? Sinun pitää oppia antamaan miehelle vastuutalasten hoidosta, annat hänen tehdä omalla tavallaan, kun kuitenkin hellii ja rakastaa! Ei se ole niin tarkkaa sopivatko vaatteet yhteen tai syövätkö nakkia ja makaronia koko viikonlopun. Anna hänelle tilaa olla yksin josksu, mutta pyydä itsellesikin aikaa ihan vain olla, vaikka lukea.
Opettele irrottautumaan kotoa, etsi harrastus, hae happea ulkopuolelta. Tee rajat sille mitä siedät; et tahdo kuunnella loukkauksia ulkonäöstä tai äitiydestä.
Ehdota työnjakoja; hoida sinä lasten aamutoimet, minä ilatpesut. Teen lounaan, tee sinä päivällinen.
jotain mt-ongelmia?