Onko tosiaan leikkivä 9-vuoitas tyttö nykyään harvinaisuus?
Meillä 9-v tyttö joka mieleltään on vielä ihan pikkutyttö, leikki nukeilla, kotileikkejä leikkimökissä, rakentelee legoja, askartelee, pitää lastenmusiikista ja lasten dvd:stä ym.
Mutta tuntuu olevan kovasti harvinaisuus luokallaan, tokalla, muut tytöt ovat suuntautuneet enemmän jo teinijuttuihin, meikkaaminen, nuorisomusiikki, hengailu puistoissa ym. on se mikä kiinnostaa.
Tyttömme onkin nykyään paljolti vapaa-aikana 6v pikkusiskon seurassa ja yhteistä tekemistä löytyy heiltä kun luokkakavereiden kanssa ei jutut yksiin mene.
Ja esim. kavereiden mielestä tytttömme luona on tylsää kun ei löydy juurikin noita teinilevyjä ym. vaan tylsiä leluja:(
Onko todellakin yleistä että tuon ikäiset tytöt ovat tänä päivänä jo varhaisteinejä eivätkä lapsia? Surullista jos näin on, vai onko tyttöni luokalle osunut vain jostain syystä paljon näitä leikkimisen jo lopettaneita?
Kommentit (14)
Meillä loppuvuodesta 12 täyttävä tyttö, ja leikkii täysillä barbeilla yms. Joskus viihtyy pikkusiskon kanssa leikkimökissäkin :) Mutta on kyllä perheen esikoinen ,eli ehkä pysyy pitempään lapsena ja nuo meikkailut ja muut tulee nuoremmille sitten aikaisemmi?
Siis ollenkaan.
Minulla on 5-luokkalainen, 12-vuotias tyttö, ja kyllä hän vieläkin välillä leikkii, vaikka enimmäkseen pelailee ja hengailee kaverien kanssa.
Mutta siis 2-3 -luokkalaiset tytöt nyt vielä aniharvoin ovat pelkästään teinijuttujen perässä.
Mikä estää sinua ostamasta tytöllesi vähän teinipoppia, jos se siitä on kiinni?
Meillä loppuvuodesta 12 täyttävä tyttö leikkii vielä mielellään kotia pihan nuorempien tyttöjen kanssa ja legoilla pikkuveljien kanssa. Tykkää piirtää ja värittää kuvia, kuuntelee musiikkia entisiä idolstähtiä yms. käyttää nettiä yleensä k-supermodelsia. Kyllä tuon ikäistä lasta kannattaa vielä kannustaa leikkimään. Lapsuusaika on niin lyhyt, teini ja aikuinen ehtii olla sitten isompanakin
Meillä 9-v tyttö joka mieleltään on vielä ihan pikkutyttö, leikki nukeilla, kotileikkejä leikkimökissä, rakentelee legoja, askartelee, pitää lastenmusiikista ja lasten dvd:stä ym. Mutta tuntuu olevan kovasti harvinaisuus luokallaan, tokalla, muut tytöt ovat suuntautuneet enemmän jo teinijuttuihin, meikkaaminen, nuorisomusiikki, hengailu puistoissa ym. on se mikä kiinnostaa. Tyttömme onkin nykyään paljolti vapaa-aikana 6v pikkusiskon seurassa ja yhteistä tekemistä löytyy heiltä kun luokkakavereiden kanssa ei jutut yksiin mene. Ja esim. kavereiden mielestä tytttömme luona on tylsää kun ei löydy juurikin noita teinilevyjä ym. vaan tylsiä leluja:( Onko todellakin yleistä että tuon ikäiset tytöt ovat tänä päivänä jo varhaisteinejä eivätkä lapsia? Surullista jos näin on, vai onko tyttöni luokalle osunut vain jostain syystä paljon näitä leikkimisen jo lopettaneita?
ei tosiaan enää leiki!
Suureksi hämmästyksekseni, sillä itse 30-vuotta sitten leikin vielä 13-vuotiaana barbeilla.
Nyt meidän 9-vuotiaalla paras barbikausi menossa, mutta kaikki luokkakaverinsa eivät enää leiki. Ei siinä mitään, kukin tyylillään, mikä eniten ihmetyttää on se että nämä nk. varhaiskypsät (käytöstavoissa hitaasti kypsyneet) ottavat asiakseen dissata ikätovereiden leikkimistä. Eikö toi oo vähän lapsellista jne??
Itse sitä niin ihastelee omaansa (joka vielä siis leikkiikin, eikä ajatukset täyty pojista, diskoista, vaatteista, meikeistä, koruista tai tulevasta urasta poppitähtenä tai muotisuunnittelijana) että ihan suoraan sanottuna ottaa vahvasti aivoon tuollainen "pissistely". En tiedä jaksavatko nämä nuoret leidit sitten viihtyä edellämainituissa puuhissa tuonne 17-vuotiaaksi saakka, jolloin vasta säällistä aloittaa seurustelu, ulkona käyminen taikka ansaita rahat itse noihin vaate&koru&meikkiostoksiin.
Ja olenpa huomannut että näiden tyttöjen äidit nimenomaan ovat ylpeitä kun lapsi ei enää leiki tai ole "lapsellinen". Kannustivat tyttöjä jo ekaluokalla jättämään nuket ja muut "vähän pienemmille".
No, meillä siis leikitään josta olen todella iloinen. Toivon että lapseni kavereilla olisi sydäntä antaa tyttöni kasvaa omaan tahtiinsa, mutta tiedän ettei näin ole.
Meillä 9-v tyttö joka mieleltään on vielä ihan pikkutyttö, leikki nukeilla, kotileikkejä leikkimökissä, rakentelee legoja, askartelee, pitää lastenmusiikista ja lasten dvd:stä ym. Mutta tuntuu olevan kovasti harvinaisuus luokallaan, tokalla, muut tytöt ovat suuntautuneet enemmän jo teinijuttuihin, meikkaaminen, nuorisomusiikki, hengailu puistoissa ym. on se mikä kiinnostaa. Tyttömme onkin nykyään paljolti vapaa-aikana 6v pikkusiskon seurassa ja yhteistä tekemistä löytyy heiltä kun luokkakavereiden kanssa ei jutut yksiin mene. Ja esim. kavereiden mielestä tytttömme luona on tylsää kun ei löydy juurikin noita teinilevyjä ym. vaan tylsiä leluja:( Onko todellakin yleistä että tuon ikäiset tytöt ovat tänä päivänä jo varhaisteinejä eivätkä lapsia? Surullista jos näin on, vai onko tyttöni luokalle osunut vain jostain syystä paljon näitä leikkimisen jo lopettaneita?
ei tosiaan enää leiki!
Suureksi hämmästyksekseni, sillä itse 30-vuotta sitten leikin vielä 13-vuotiaana barbeilla.
Nyt meidän 9-vuotiaalla paras barbikausi menossa, mutta kaikki luokkakaverinsa eivät enää leiki. Ei siinä mitään, kukin tyylillään, mikä eniten ihmetyttää on se että nämä nk. varhaiskypsät (käytöstavoissa hitaasti kypsyneet) ottavat asiakseen dissata ikätovereiden leikkimistä. Eikö toi oo vähän lapsellista jne??
Itse sitä niin ihastelee omaansa (joka vielä siis leikkiikin, eikä ajatukset täyty pojista, diskoista, vaatteista, meikeistä, koruista tai tulevasta urasta poppitähtenä tai muotisuunnittelijana) että ihan suoraan sanottuna ottaa vahvasti aivoon tuollainen "pissistely". En tiedä jaksavatko nämä nuoret leidit sitten viihtyä edellämainituissa puuhissa tuonne 17-vuotiaaksi saakka, jolloin vasta säällistä aloittaa seurustelu, ulkona käyminen taikka ansaita rahat itse noihin vaate&koru&meikkiostoksiin.
Ja olenpa huomannut että näiden tyttöjen äidit nimenomaan ovat ylpeitä kun lapsi ei enää leiki tai ole "lapsellinen". Kannustivat tyttöjä jo ekaluokalla jättämään nuket ja muut "vähän pienemmille".
No, meillä siis leikitään josta olen todella iloinen. Toivon että lapseni kavereilla olisi sydäntä antaa tyttöni kasvaa omaan tahtiinsa, mutta tiedän ettei näin ole.
se on kai sitten leikistä ja leikkitoverista kiinni. Mutta 2-3 -luokkalaiset vielä, kypsemmätkin siis, leikkivät joskus.
Ennen vanhaan tehtiin tuossa iässä jo töitä!
ovat harvinaisempia tapauksia ja leikkivät hekin, jos eivät sitä halua mainostaakaan.
Esittävät vain isompaa.
9 v ei ole osannut enää leikkiä pariin vuoteen. ei vaan kiinnosta. Nyt siskonsa 4 v kään ei enää kotona juuri leiki. päiväkodissakin leikkivät robinin tyttöystävää ja riitelee kuka saa olla...
9 v ei ole osannut enää leikkiä pariin vuoteen. ei vaan kiinnosta. Nyt siskonsa 4 v kään ei enää kotona juuri leiki. päiväkodissakin leikkivät robinin tyttöystävää ja riitelee kuka saa olla...
Mitä hän sitten tekee kaiken aikansa?
Kuinka hän täyttää iltansa? Entä viikonloput? Vai siis tarkoitatko että leikkii pihalla?
Ja ihan mielenkiinnosta, siis MITEN leikitään "robinin tyttöystävää" ? Yksi on ja toiset kattoo?
ovat harvinaisempia tapauksia ja leikkivät hekin, jos eivät sitä halua mainostaakaan. Esittävät vain isompaa.
Kotona kannustetaan siihen? Eikö heillä ole oikeita ystäviä, joiden seurassa voisivat olla omana itsenään? Aika hälyttävää.
itse olen hitaasti kypsynyt, leikin ihan täysillä vielä kuudennella, seiskalla leikit vähenivät nopeasti mutta vielä 15-vuotiaana välillä leikin (tosin se leikki oli etupäässä ison nukkekodin uudelleensisustamista tai muuta vastaavaa järjestelymäistä, mutta kuitenkin). En kyllä kavereille kehdannut leikkejäni enää tunnustaa...
Tietokonepelejä pelaan vieläkin ja katson mielelläni piirrettyjä ;)
-äiti 33 v.
surullista, että teitä on ihan oikeastikin olemassa. Jopa mulla töissä työkavereina.
Jeesustellaan ja siunaillaan ja se oma kullannuppu on se ainoa oikeanlainen.
Ne sun tietämät tytöt on ihan tavallisia tyttöjä ja leikkii salaa, mutta ei sitä sulle näytä. Tuollainen voi olla jopa suojakuori jos on herkkä luonne ja pelätään muiden kiusaamista. Piilotetaan se oma lapsellisuus vielä syvemmälle.
Mutta juuri sinunlaiset itsensäkorostajat istuu paskakukkulan laella etusormi pystyssä yleistämässä ja selittämässä, että muiden lasten kakarat ne tekee niin, minä tiedän ja ei ne kyllä ikinä ja koskaan jne..
Anteeksi, että purkauduin, mutta olen juuri aamun kuunnellut tällaisen mamman itsetyytyväistä marmatusta.
ei tosiaan enää leiki!
- leikkii legoilla
- katsoo pikkukakkosta
- askartelee koko ajan
- kuuntelee lastenlevyjä ja katsoo Muumi DVD:itä
- leikkii leikkimökissään
- leikkii My Little Poneilla ja pehmoleluilla ja nukeilla
Ja kaikkea tätä tekee myös kavereidensa kanssa, jotka ovat samalla luokalla
MUTTA
- on myös kiinnostunut nuorisomusiikista
- kiehtoo Robin, Justin Bieber ja muut
teinisuosikit
- ei saa meikata eikä haluakaan, mutta kynsiä haluaa välillä lakata mun kanssa ja hienostella koruilla.
- haluaa pitää pillifarkkuja koulussa ja mielellään haluaisi teinimäisiä vaatteita, mutta minä toimin sensorina, jonkinlaiseen kompromissiin olemme tässäkin päätyneet
Eli summa summarum, leikkivä 9-vuotias ei todellakaan ole harvinaisuus, mutta harvinaista ei ole sekään, että tuon ikäisiä alkaa teini-ikäisyys kiehtomaan.Harvinaisia ovat ne 9-vuotiaat, jotka ovat jos täysin isoja eivätkä leiki.
Vastikään eräs leikkitutkija (suomalaisten lasten leikkejä tutkinut) kertoi, että monesti vielä teini-ikäisetkin saattavat "salassa" leikkiä kaikenlaista, jopa nukeilla ja barbeilla tms. ja vanhemmilla ei olla hajuakaan asiasta.