Miltä se tuntuu jos keskenmeno tulee?
Mistä se johtuu? Ja kuinka yleistä toi on? Mitkä seikat siihen myöskin vaikuttavat?
Kommentit (12)
pahoinvointi, painon tunne virtsarakossa ja rintojen aristus. Alkio kuoli kohtuun arviolta rv:lla 9 ja todettiin neuvolassa rv:lla 12.
Usein keskenmenon syynä on jokin kehityshäiriö tmv. Googlaa lisätietoja. Keskenmenot ovat tosi yleisiä, eikä moni edes tiedä olleensa raskaana kun keskenmeno jo tulee.
Kamalinta ois jos se tulis jossain julkisella paikalla.
Pitääkö sillon lähtee heti lääkäriin?
Kamalinta ois jos se tulis jossain julkisella paikalla.
Pitääkö sillon lähtee heti lääkäriin?
Mulla km oli tapahtunut vkolla 12 ja vasta vkolla 14 se huomattiin...
Ensin tuli viitisen päivää ruskeaa limaa ja alaselkä oli tulessa jonkin verran. Viikonloppuna alkoikin sitten kirkas vuoto pikkuisilla hyytymillä, jota tuli melko runsaasti (ei kuitenkaan ns. älyttömästi kuten yleensä kuvataan) ja seuraavana iltapäivänä istuin pöntöllä polkien jalkaa supistelevasta kivusta. Otin Panadolia, Buranaa jne. eikä oikein mikään tehonnut...kävelin välissä eestaas käytävällä, se oli ainoa jolla pysyin järjissäni sen kivun suhteen. Lopulta kipu hellitti ja sisältäni tuli n. pienen kananmunan kokoinen hyytymä. Testi näytti negaa parin päivän päästä.
Tästä meni reilu kuukausi, että kuukautiset tulivat taas.
Mä en käynyt toisesta ollenkaan ja toisesta kävin, kun olin kolme päivää vuotanut tuhrua. Turhaa sekin oli. Lääkäri ultrasi ja sanoi, että kohtu saa tyhjentyä itsekseen. Mä en tuntenut kummallaan kerralla ollenkaan mitään surua.
Siis fyysisesti sinulle, henkisesti tietenkin kamala juttu. Mutta ei tarvitse sen takia pelätä julkisia paikkoja, paitsi jos esim. kuukautisten takia et julkisesti liiku. Itse alkion kuolema on hyvin hiljainen tapahtuma ja huomaaminenkin tapahtuu usein vasta vessakäynnin yhteydessä. Enemmän alkuraskauden pahoinvointi voi vaikuttaa julkisissa paikoissa liikkumiseen.
Eli km viikolla 11 huomasin vessakäynnin yhteydessä pienen määrän verta pikkareissa. Ei ollut mitään kipuja eikä verenvuotoa kuin vähän (kirkkaanpunaista). Siitä n. 36h päästä alkoi supistukset ja verentulo klöntteineen massiivista (yöside läpimärkä puolessa tunnissa) kipu oli kovaa eikä särkylääkkeet auttaneet. Kipu väheni vuorokauden sisällä olemattomiin ja vuoto jatkui 6 viikkoa. Km viikolla 6 alkoi kovilla menkkakivuilla ja verenvuoto oli normaalien menkkojen suuruista (mulla aika runsaat menkat) samalla oli vatta aivan sekaisin ekan päivän. Vuosin n. 2 viikkoa. Kolmas raskaus onnistui ja nyt meillä on vuosikas ihana tyttö. :)
silloin saa lääkäristä lääkkeet tai lähetteen kaavintaan. Keskenmenot on vähän sellainen juttu ettei niitä voi ennustaa, ehkäistä eikä estää jatkumasta, jos on jo alkanut. Oikeastaan ainoa mitä voi tehdä, jos pystyy, on olla stressaamatta.
Kaikkea hyvää raskauteesi ap, keskenmenoajatukset pois ja paljon onnea matkalle äitiyteen!
t. 7 km kokenut
vai mikä se viikkoraja onkaan, kun on kyse "synnytyksestä" eikä "keskenmenosta", siis jos sikiö on kuollut?
mutta synnytettävähän se keskenmennyt sikiökin on, jos esim. rv18 on keskeytynyt raskaus.
EI ole mikään yllättävä dramaattinen "nyt tuli keskenmeno" tapahtuma jossa ambulanssilla mennään tai kieriskellään voihkien kadulla.
Ihan niinkuin synnytyskään ei ole sellainen niinkuin elokuvissa, tai ääääärimmäisen harvoin on.
...keskenmenoon liittyen. Vastaa moniin kysymyksiin ja hyvin:
http://metku.net/~pesu/keskenmeno.php
Itselläni ne eivät ole aluksi "tuntuneet" miltään, vaan olen huomannut keskenmenon siitä että verta tulee. Ensin vähän, ja siinä vaiheessa sitä vielä toivoo vaikka pelkääkin. Sitten enemmän ja toivo on mennyttä.
Suru ja pettymys on suuri. Tuntuu myös, että oma ruumis on jotenkin pettynyt. On aina kestänyt pari kolme kuukautta "toipua" keskenmenosta fyysisesti sen verran että esim seksi maistuu samalla lailla kuin ennenkin, ensin tuntee itsensä huonoksi.
Ja se surun kokemus jää tietysti ikuisesti olemaan. Olen keskenmenojeni vuoksi jotenkin synkempi ihminen kuin olisin muuten, vaikkei suru niistä enää jokapäiväisessä elämässä näekään ja lopulta tuli onnistunutkin raskaus.