Kun tulee palohälytys (VoF), rakennus on tyhjennettvä VÄLITTÖMÄSTI!
Ihan sama, onko siellä finaali ja suora lähetys vai ei.
Kommentit (20)
vaan ensin joku tarkistaa esim. jostain taululta mistä hälytys tulee ja joku käy tsekkaamassa palaako missään.
vaan ensin joku tarkistaa esim. jostain taululta mistä hälytys tulee ja joku käy tsekkaamassa palaako missään.
Kyllä se on niin, että palohälytyksen tullessa KAIKKI pooistuvat rakennuksesta ja palokunta tarkistaa, mistä hälytys tuli ja palaako missään!
Ei sairaalasta, ei kauppakeskuksestakaan.
Mitään ei tapahtunut. Edes henkilökunta ei reagoinut mitenkään. Myöskään asiakaat eivät liikahtaneet minnekään, kaikki vaan ihmettelivät eikö kukaan sammuta sitä hälytintä. Savua eikä tulta näkynyt missään. Palokunta tuli tsekkaamaan tilanteen, olimme jo seurueemma kanssa pihalla poistumassa paikalta tuolloin.
Mitään ei tapahtunut. Edes henkilökunta ei reagoinut mitenkään. Myöskään asiakaat eivät liikahtaneet minnekään, kaikki vaan ihmettelivät eikö kukaan sammuta sitä hälytintä. Savua eikä tulta näkynyt missään. Palokunta tuli tsekkaamaan tilanteen, olimme jo seurueemma kanssa pihalla poistumassa paikalta tuolloin.
Palomies on VIRANOMAINEN, jonka ohjeita on noudatettava!
Palomies on VIRANOMAINEN, jonka ohjeita on noudatettava!
Nimenomaan ihmettelimme miksi kukaan ei reagoinut hälytykseen.
Olin itse sairaalassa kun tuli palohälytys keskellä yötä. Todellakaan ei alettu potilaita evakoimaan siltä seisomalta (toki tämäkin vaihtoehto heti mietittiin). Palokunta tuli ja sammutti palon. Me potilaat jatkoimme nukkumista.
Olisi ollut melkoinen homma äkkiä kärrätä kaikki sänkypotilaat ulos kun hissejäkään ei tuolloin olisi saanut käyttää. Kun siis tiedettiin mikä paloi eikä vaara ollut kovinkaan suuri.
ja jouduin itse hälyttämään palokunnan hissikuilun/ teknisten tilojen savun hajun takia, jonka lähdettä emme silti keksineet. Paikalle saapui iso joukko sakkia, savusukeltajia, kaikkia. Mutta ketään ei evakuoitu sinä aikana kun etsittiin savun lähdettä.
Ja hullua se olisi ollutkin. Palaneen haju tuli ilmastoinnista, joka imaisi sen ulkoilmasta. Savu tuli sairaalan toisesta päästä osastolta, jossa oli palanut leivät paahtimeen!!
että kun hälytys soi mennään taululle katsomaan mistä hylytys tulee ja toteteamaan palaako siellä vai ei. Palokuntahan onkin jo tulossa, koska hälytyksen soidessa se on jo mennyt automaattisesti palolaitokselle.
Palohälyt soi usein turhaan ja ei silloin todellakaan aleta ulos joka kerta juoksemaan.
t: vanhainkodilla töissä.
Palohälyt soi usein turhaan ja ei silloin todellakaan aleta ulos joka kerta juoksemaan.
Ja kun ei koskaan juokse ulos, ei juokse myöskään tositilanteen vuoksi!
Esim. vuodeosastolla "ulos juokseminen" on sen verran hidasta, että palokunta on jo paikalla ennen kuin eke potilas on kärrätty ulos.
Suunnitelma tulipaloja varten on, mutta sitä ei aleta toteuttamaan jos näkee että leivanpaahdin kärisee.
Ei siinä kukaan olisi ehtinyt poistua.
Asun kyseisen palolaitoksen vieressä ja kuulin tv:stä, kun palohälytys alkoi. Ei mennyt kuin muutama sekunti, niin paloautot lähtivät. Matka on lyhyt, kestää max 2 minuuttia. Eli kutakuinkin mainoskatkon ajan.
Itse olen lääkärinä isossa sairaalassa, ja pari kertaa on tullut palohälytys. Jos savua tai liekkejä ei näy, niin ei tarvi poistua.
käskettiin kaikkien poistua kauppakeskeskuksesta kun tuli palo hälytys. Liikkeet suljettiin ja kaikki ulos, jopa kahvilat sulkivat ovensa. Ulkona oltiin 10min ja sisällä kuulemma haisi mutta ilmeisesti oli turha hälytys. Aina pitää poistua jos ei tiedetä mistä hälytys tulee. Mutta tuossa nyt oli aika selvää että pyroista johtuu. Silti olisi kyllä tullut kiire jos tilanne olisi ollut vakava.
On se kyllä kumma, että ensioletus on ihmisllä, että joka kerta on väärä hälytys kyseessä.
Joku kerta se onkin oikea ja se en ole ainakaan minä, joka jää tukehtumaan savuun. Itse lähden joka kerta ulos työpaikaltani, enkä jää arpomaa oliko väärä vai ei ja mitä muut tekevät. Jokainen on vastuussa omasta hengestään. Jos joku haluaa jäädä jatkaan töitään, sen on hänen asiansa.
En poistu. Työpisteeni on uloskäynnin likellä ekassa kerroksessa. Vilkaisen ulos, onko missään savua tai sen hajua. Sitten katson, mitä tapahtuu. Jos olisi tosipaikka, olisin ulkona parissa sekunnissa - yleensä kyse on vikahälystä, ja siksi on turhaa lähteä säntäilemään.
Jos tulipalo saa alkunsa esim keskikerroksissa, ja täyttyvät nopeasti savulla, sillä aikaa kun ylemmissä kerroksissa olevat arpovat onko väärä hälytys, tähän arpomiseen voi kulua useita minuutteja, eikä savu välttämättä tunnu vielä ylhäällä, mutta käytävät voivat olla alempana jo käyttökelvottomat savun vuoksi ja samoin rappukäytävät,
huonosti käy, jos ei heti lähde pois.
Rakennusten paloturvallisuudessa tärkeintä on ihmisten turvallisuus, mutta se sisältää myös materiaalien suojelun. Tulipaloista tehdyt tutkimukset ovat osoittaneet, että savu ja myrkylliset kaasut aiheuttavat suurimman osan palokuolemista. Savuun ja myrkyllisiin kaasuihin voi kuolla paljon ennen kuin lämpötila nousee korkeaksi tai tuli alkaa liekehtiä.
Ei kannata odotella liekkejen näkymistä.
Suitsuttvat sitä jo voittajaksi ja mua ottaa päähän