Ruotsinkielinen palvelus olisi voitu järjestää Upinniemessä mutta Wallin puski Dragsvikiä koska...
...Dragsvikiin on vuosien saatossa panostettu verorahaa mielettömät määrät, on mm. sisävessat yms mukavuudet. Upinniemessä ruotsalaiset joutuisivat toimimaan normaaleissa kenttäolosuhteissa. Ja tämähän ei ei käy.
Kommentit (23)
Perinteisesti vessoissa ei ole seiniä, on vain pöntöt rivissä. Pöntölle mennään käskystä ja noustaan käyskystä. Ruotsalaisilla toki pitää olla omat vessat. Siksi Upinniemi ei käy
Just tuollaisen herjaavan asenteen takia ruotsinkieliset eivät halua palvelustaan tehä yhdessä suomenkielisten kanssa. Kysyin ruotsinkieliseltä mieheltäni että mitä mieltä hän itse olisi siitä, jos palvelus järjestettäisiinkin jossain suomenkielisessä varuskunnassa, johon totesi että just joo.. eihän siitä tulis yhtään mitään suomenkielisten asenteellisuuden takia, kun ei saa omaa äidinkieltään puhua ilman että joku tulee leipomaan nakkikioskilla turpaan.
Joukko-osastossa porukka puuhailee pääasiassa keskenään: tuvat, vessat jne olisivat käytännössä ruotsinkielisten omassa käytössä. Olisiko todella kamala asiassa, jos esim. ruokalassa tai sotilaskodissa sitten kuulisi joskus jonkun puhuvan suomea ?????
Tuohan on ihan oikeasti apartheidia, että koko varuskunta-alue pitäisi olla "puhdas" suomen kielestä.
että ruotsinkieliset eristetään omille alueilleen ja suomenkieliset pakotetaan Itä-Suomea myöten opiskelemaan pakkoruotsia, ilman että kielelle on mitään todellista käyttöä (koska ruotsinkieliset on eristetty suomenkielisistä).
Missä se elävyys on?
kiusaamisen pelossa, miksi he vaativat, että suomenkielisten on opiskeltava ruotsia? Kielihän on ikään kuin kommunikointiväline...
Just tuollaisen herjaavan asenteen takia ruotsinkieliset eivät halua palvelustaan tehä yhdessä suomenkielisten kanssa. Kysyin ruotsinkieliseltä mieheltäni että mitä mieltä hän itse olisi siitä, jos palvelus järjestettäisiinkin jossain suomenkielisessä varuskunnassa, johon totesi että just joo.. eihän siitä tulis yhtään mitään suomenkielisten asenteellisuuden takia, kun ei saa omaa äidinkieltään puhua ilman että joku tulee leipomaan nakkikioskilla turpaan. Niin mene siinä sitten pyssyt kädessä ruotsia puhumaan ahdasmielisten sekaan, ei paljoa houkuta. Ruotsinkieliset on tosi usein kiusattuja ja ahdisteltuja pelkästään puhumansa kielen takia.
http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2012/03/ahvenanmaa_haluaa_siivota_kartois…
"Ahvenanmaan maakuntahallitus on esittänyt, että suomenkieliset nimet, kuten Ahvenanmaa ja Maarianhamina olisi poistettava Maanmittauslaitoksen julkaisemista virallisista kartoista.
Maanmittauslaitoksen mielestä vaatimukseen suostuminen heikentäisi merkittävästi karttojen luotettavuutta ja esimerkiksi suositun Karttapaikka.fi -palvelun tasoa. Jos esimerkiksi Maarianhamina kumitettaisiin kartoista pois, ei sillä sanalla tehtyjä karttahakuja enää tunnistettaisi.
- Kyllähän se vähän yllätti, kun lähtivät juridisilla perusteilla liikkeelle. Maakuntahallituksen lisäksi elinkeinoelämää edustava Näringslivet i Åland on kannellut meistä oikeusasiamiehelle. Rikomme kuulemma kielilakia ja tahraamme Åland-brändiä, sanoo Maanmittauslaitoksen pääjohtaja Jarmo Ratia."
..kukin saisi puhua omaa kieltään ja vaalia kulttuuriaan ilman, että joutuisi siitä kiusatuksi. En minä lähde rkp:n politiikkaan kantaa ottamaan, kunhan otan nyt sen asian tässä esille, että äärimmäisyyksiin menevä negatiivinen asenne ruotsinkielisiä (joo, ruotsinkielisiä, ei ruotsalaisia..) kohtaan on pelottavaa, syrjivää.
Ei ruotsinkielisiä häiritse suomenkieli, kyllä se asia on toisinpäin.
Kyllähän suomenkielisetkin vaatii että ruotsinkielisten on opiskeltava suomea, eikä siitä ole kyllä kukaan tuntemani ruotsinkielinen koskaan valittanut, joten missä ongelma? Eikä se parin vuoden ruotsin opiskelu kyllä kenenkään elämää pitäisi pilata siinä määrin, että täytyy alkaa toista kieliryhmää syrjimään ja vainoamaan.
Kyllä minä ymmärrän, miksi ruotsinkieliset mielummin ovat omissa porukoissaan. Ihan älytöntä tuo aggressio erikielisiä kohtaan, en tajua. Kyllä se hiljaiseksi vetää mennä hakemaan miestä terveyskeskuksesta, kun on saanut turpaansa kaupungilla puhuttuaan ruotsia ystäviensä kanssa.
Ootte niin sokeita tolle asenteenne aiheuttamalle vihalle mitä jotkut valopäät sitten tuolla kylillä harjoittavat fyysisin menetelmin.
..kukin saisi puhua omaa kieltään ja vaalia kulttuuriaan ilman, että joutuisi siitä kiusatuksi. En minä lähde rkp:n politiikkaan kantaa ottamaan, kunhan otan nyt sen asian tässä esille, että äärimmäisyyksiin menevä negatiivinen asenne ruotsinkielisiä (joo, ruotsinkielisiä, ei ruotsalaisia..) kohtaan on pelottavaa, syrjivää.
Ei ruotsinkielisiä häiritse suomenkieli, kyllä se asia on toisinpäin.
Kyllähän suomenkielisetkin vaatii että ruotsinkielisten on opiskeltava suomea, eikä siitä ole kyllä kukaan tuntemani ruotsinkielinen koskaan valittanut, joten missä ongelma? Eikä se parin vuoden ruotsin opiskelu kyllä kenenkään elämää pitäisi pilata siinä määrin, että täytyy alkaa toista kieliryhmää syrjimään ja vainoamaan.
Kyllä minä ymmärrän, miksi ruotsinkieliset mielummin ovat omissa porukoissaan. Ihan älytöntä tuo aggressio erikielisiä kohtaan, en tajua. Kyllä se hiljaiseksi vetää mennä hakemaan miestä terveyskeskuksesta, kun on saanut turpaansa kaupungilla puhuttuaan ruotsia ystäviensä kanssa.
Ootte niin sokeita tolle asenteenne aiheuttamalle vihalle mitä jotkut valopäät sitten tuolla kylillä harjoittavat fyysisin menetelmin.
Missä tämä viha ja agressio muka näkyy?
Soinikin sanoi, että ei ongelma ollut Dragsvikin suosiminen vaan valehtelu! Siis ministeri valehteli ja johti harhaan eduskuntaa.
Etkä voi pakkoruotsia mitenkään verrata pakkosuomeen. Maan pääkielen opiskelevat kaikki, kaikkialla maailmassa, ei se ole kenellekään ongelma. Tarpeettoman vähemmistökielen pakko-opiskelu taas on suomenkielisten alistamista.
Mikäli ruotsinkieliset ovat kiusattuja ja ahdistettuja niin se johtuu siitä, että kaikki suomalaiset joutuvat lukemaan pakkoruotsia palvellakseen heitä, ei itse ruotsinkielisyydestä.
Asenteissa on parannettavaa selvästi Ahvenamaalla, niin kuin ketjussa on mainittu. Selvästi syrjii Ahvenanmaan suomenkielisiä ja sinne matkustavia suomalaisia. Maanomistuslaki on toinen. Itse oli kesällä Ahvenanmaalla ja Vikingin terminaalissa kun puhuin suomea niin tytsy vastasi ruotsiksi ja kuulutukset 90% suomenkieliseen Turkuun tulivat vain ruotsiksi ja englanniksi, ei suomeksi lainkaan. Nämä ovat vain esimerkkejä.
Upseerikoulutuksessa ruotsinkieliset ovat suomenkielisten joukossa eikä ketään "leivota nakkikioskilla turpaan" eli tuollainen väite on kuvittelua.
Just tuollaisen herjaavan asenteen takia ruotsinkieliset eivät halua palvelustaan tehä yhdessä suomenkielisten kanssa. Kysyin ruotsinkieliseltä mieheltäni että mitä mieltä hän itse olisi siitä, jos palvelus järjestettäisiinkin jossain suomenkielisessä varuskunnassa, johon totesi että just joo.. eihän siitä tulis yhtään mitään suomenkielisten asenteellisuuden takia, kun ei saa omaa äidinkieltään puhua ilman että joku tulee leipomaan nakkikioskilla turpaan. Niin mene siinä sitten pyssyt kädessä ruotsia puhumaan ahdasmielisten sekaan, ei paljoa houkuta.
Ruotsinkieliset on tosi usein kiusattuja ja ahdisteltuja pelkästään puhumansa kielen takia.
Koulutus on jokaisen perusoikeus ja siihen suhtaudutaan aina henkilökohtaisesti.
Itse kannatan ruotsin kielen opiskelua, ehdottomasti - mutta vapaaehtoisesti. Minusta kaikkien kielten tulisi olla vapaavalintaisia oppiaineita.
Olen aineenopettaja.
..kukin saisi puhua omaa kieltään ja vaalia kulttuuriaan ilman, että joutuisi siitä kiusatuksi. En minä lähde rkp:n politiikkaan kantaa ottamaan, kunhan otan nyt sen asian tässä esille, että äärimmäisyyksiin menevä negatiivinen asenne ruotsinkielisiä (joo, ruotsinkielisiä, ei ruotsalaisia..) kohtaan on pelottavaa, syrjivää. Ei ruotsinkielisiä häiritse suomenkieli, kyllä se asia on toisinpäin. Kyllähän suomenkielisetkin vaatii että ruotsinkielisten on opiskeltava suomea, eikä siitä ole kyllä kukaan tuntemani ruotsinkielinen koskaan valittanut, joten missä ongelma? Eikä se parin vuoden ruotsin opiskelu kyllä kenenkään elämää pitäisi pilata siinä määrin, että täytyy alkaa toista kieliryhmää syrjimään ja vainoamaan. Kyllä minä ymmärrän, miksi ruotsinkieliset mielummin ovat omissa porukoissaan. Ihan älytöntä tuo aggressio erikielisiä kohtaan, en tajua. Kyllä se hiljaiseksi vetää mennä hakemaan miestä terveyskeskuksesta, kun on saanut turpaansa kaupungilla puhuttuaan ruotsia ystäviensä kanssa. Ootte niin sokeita tolle asenteenne aiheuttamalle vihalle mitä jotkut valopäät sitten tuolla kylillä harjoittavat fyysisin menetelmin.
Upseerikoulutuksessa ruotsinkieliset ovat suomenkielisten joukossa eikä ketään "leivota nakkikioskilla turpaan" eli tuollainen väite on kuvittelua.
Ei oikeassa sotatilassakaan ole mahdollista, että ruotsinkieliset pysyvät vain omissa porukoissaan, vaan kaikkieen pitää osata toimia yhdessä suomen kielellä. Ja sotaa vartenhan varusmiespalvelus kuitenkin käydään. Joten en ymmärrä vaatimusta eristetyistä varuskunnista.
Oma isäntä on saanut turpaansa kaksi kertaa, ja ihan pelkästään siksi, että on puhunut julkisella paikalla ruotsia, ja joku öykkäri on käynyt päälle. Lainkaan liioittelematta. Ei se ole mikään ihme, että jos joutuu koko ajan pelkäämään ja puolustautumaan, että alkaa olla negatiivinen kielipoliittisesti... Saman ei luulisi koskevan suomenkielisiä, joten on siksi vaikea ymmärtää.
Olin itsekin kovasti ruotisinkieltä ja sen opiskelua vastaan, ennen kuin tapasin mieheni. Kuuluin jopa niihin idiootteihin jotka solvasivat ruotsinkielisiä ravintoloissa. Se oli asenne jonka olin oppinut muilta, eikä se perustunut mihinkään muuhun kuin tuohon pakkoruotsi-sanaan, jonka vahemmat lapsiinsa tartuttavat. Ei pakkoruotsissa ole mitään sen ihmeellisempää kuin pakkokemiassa tai pakkokuvaamataidossa. Nyt myöhemmin nolottaa oma käytös ja asenne. Mutta on hyvä tiedostaa se, mihin asemaan ruotsinkieliset ovat nykytilanteessa joutuneet.
Olen itse sitä mieltä että rikasta kulttuuria tulisi vaalia ja vahvistaa, eikä yrittää kadottaa vähemmistöjä. Eikö voisi olla ylpeä siitä että asuu maassa jossa puhutaan eri kieliä, ja että niitä osaisi myös itse puhua?
Tuosta ahvenanmaasta - eikö tuolla alueella ole samat lait kuin mannermaaallakin? Eli paikkakunnan nimi kirjoitetaan valtaväestön kielellä. Joka maarianhaminassa esimerkiksi on Ruotsi. Ahvenanmaalla puhutaan suomea yhtä hyvin kuin suomessa ruotsia - pakkosuomea siellä aletaan opiskelemaan samanikäisenä kuin suomenkieliset ruotsia. Siksi siellä osataan terminaalissa yhtä hyvin suomea kuin suomen puolella ruotsia. Lienet ehkä vain missannut sen suomenkielisen kuulutuksen? Itse ainakin olen kuullut kuulutukset suomeksi, tai sitten muistelen väärin.
Mutta en äidinkielen, joka ehkä näkyy tuosta kieliopista.. ;) Pahoittelut kielipoliiseille.
Se oli asenne jonka olin oppinut muilta, eikä se perustunut mihinkään muuhun kuin tuohon pakkoruotsi-sanaan, jonka vahemmat lapsiinsa tartuttavat. Ei pakkoruotsissa ole mitään sen ihmeellisempää kuin pakkokemiassa tai pakkokuvaamataidossa.
Pakkoruotsi on oikein hyvä sana. Kyseessä on kuitenkin ainoa pakollinen nimetty kieli ja ainoa pakollinen ei-universaali aine. Paljastat tyhmyytesi, jos rupeat vertaamaan pakkoruotsia esim. pakkokemiaan. Vinkki: kieliä on maailmassa tuhansia, mutta kemiaa vain yksi.
Olen itse sitä mieltä että rikasta kulttuuria tulisi vaalia ja vahvistaa, eikä yrittää kadottaa vähemmistöjä. Eikö voisi olla ylpeä siitä että asuu maassa jossa puhutaan eri kieliä, ja että niitä osaisi myös itse puhua?
Pitäisikö olla pakkosaame? On kuitenkin paljon uhanalaisempi vähemmistö, ja taatusti kotimainen.
En ole kenenkään kuullut puhuvan mitään pahaa saamelaisita. Mikäköhän olisi tilanne jos koko maassa opiskeltaisiin pakkosaamea ja joka ainoaan virkaan vaadittaisiin todistus saamen osaamisesta?
että ruotsin kielen pahin vihollinen RKP.¨
Wallin-sekoilun jälkeen taidan uskoa tämän. Tämmöiset tempaukset saavat suomenkieliset inhoamaan ruotsin kieltä entistä enemmän.
Ihan turhaa syytellä muita - vaikka nyt jotain puoluetta - omasta vihastaan ja inhostaan, saatika sitten aggressiivisesta käytöksestä! Perus vaimonhakkaaja-ideologia. Enhän minä muuten löisi, ellet sinä olisi tuommonen.
Jos tyhmyydestä puhutaan - niin se jos jokin on tyhmää, että alkaa vihaamaan jotain vähemmistöä siksi, että joku yrittää ajaa vähemmistön asiaa enemmistön sijaan. Jos jotain pitäisi sitten vihata niin eikö sitä yhtä ihmistä, eikä koko kieliryhmää.
Ja voin kertoa että kemiaa en ole elämässäni koskaan tarvinnut, mutta ruotsia olen. Millä tapaa se näkyy tyhmyytenä, että puhuu pakollisesta oppiaineesta pakkoaineena?
No, en minä ole kiinnostunut tällaisessa hengessä asioista keskustelemaan.
Don't argue with the haters - you are not the JERK whisperer. Jos on lukenut pakkoenglantia, niin ymmärtää pointin.
ihan niin kauan kun niillä menee paremmin. Suomen kielisiä ärsyttää, että jotkut on tyytyväisiä, positiivisä ja hyvällä itsetunnolla sekä yhteishengellä varustettuja.. Ihan peruskamaa, mitä suomenkielisten on vaikea saavuttaa jatkuvalla kateudensävyisellä rutinalla.
t. täysin suomenkielinen joka ei ymmärrä miksi suomenruotsalaisia pitää änkeä suomenkielisten muottiin.
turpaanveto-esimerkillä ei ole mitään tekemistä armeijan kanssa ja turpaan voi saada suomenkielinenkin. Muutenkin yksittäisesimerkit ovat hitusen huonoja antamaan minkäänlaista kokonaiskuvaa asiasta. Niiden todistusarvo on vähäinen, koska aina löytyy vastakkaisia tapauksia ja esimerkkejä hyvästä kohtelusta, tai ruotsinkielisten kohdalla jopa suosimisesta (koulutuksessa esim. ja Ahvenamaalla armeijan osalta, maanomistuslaki jne.)
Pakkofysiikkaa tai kemiaa vaaditaan jos vaikka haluaa lääkäriksi eli tässä tapauksessa niitä on osattava käytännön syistä, kun taas pakkoruotsia tarvitaan ruotsinkielisten palveluun. Esim. matikka on universaali aine jota luetaan joka ikisessä maassa, mutta ruotsi on pakollinen vain Suomessa.
Pakkoruotsi myös kapea-alaistaa kieliosaamista ja kahden pakollisen marginaalikielen tuputuksesta on myös haittaa. Kumpikaan ei mikään maailmankieli ole ja esim. jo venäjää puhuu 275 miljoonaa ihmistä, ruotsia vain 9.
Ymmärrätkö, miksi kahden Suomen kaupungin välillä, jossa suuri(n) osa matkustajista on suomenkielisiä, olisi ihan palvelun kannalta hyvä kuuluttaa myös suomeksi ja ymmärrätkö miten se eroaa paskakuskista Kuopiossa joka pakkoruotsinsa on lukenut muttei ikinä ole edes ruotsinkielistä nähnyt kuin TVssä? Asenneongelmalta lähinnä vaikuttaa.
I think you need to make a distinction between hating and opposing and start from there.
Ns. pakkoruotsia vastustaa 2/3 suomalaisista eli paljon niitä vihaajia onkin. Ei se että vastustaa pakkovuorikiipeilyä kouluaineena tarkoita etteikö voisi pitää Veikka Gustafssonista tai kiipeilystä yleensä. Valottaako yhtään?
Ihan turhaa syytellä muita - vaikka nyt jotain puoluetta - omasta vihastaan ja inhostaan, saatika sitten aggressiivisesta käytöksestä! Perus vaimonhakkaaja-ideologia. Enhän minä muuten löisi, ellet sinä olisi tuommonen.
Jos tyhmyydestä puhutaan - niin se jos jokin on tyhmää, että alkaa vihaamaan jotain vähemmistöä siksi, että joku yrittää ajaa vähemmistön asiaa enemmistön sijaan. Jos jotain pitäisi sitten vihata niin eikö sitä yhtä ihmistä, eikä koko kieliryhmää.
Ja voin kertoa että kemiaa en ole elämässäni koskaan tarvinnut, mutta ruotsia olen. Millä tapaa se näkyy tyhmyytenä, että puhuu pakollisesta oppiaineesta pakkoaineena?
No, en minä ole kiinnostunut tällaisessa hengessä asioista keskustelemaan.
Don't argue with the haters - you are not the JERK whisperer. Jos on lukenut pakkoenglantia, niin ymmärtää pointin.
Just tuollaisen herjaavan asenteen takia ruotsinkieliset eivät halua palvelustaan tehä yhdessä suomenkielisten kanssa. Kysyin ruotsinkieliseltä mieheltäni että mitä mieltä hän itse olisi siitä, jos palvelus järjestettäisiinkin jossain suomenkielisessä varuskunnassa, johon totesi että just joo.. eihän siitä tulis yhtään mitään suomenkielisten asenteellisuuden takia, kun ei saa omaa äidinkieltään puhua ilman että joku tulee leipomaan nakkikioskilla turpaan. Niin mene siinä sitten pyssyt kädessä ruotsia puhumaan ahdasmielisten sekaan, ei paljoa houkuta.
Ruotsinkieliset on tosi usein kiusattuja ja ahdisteltuja pelkästään puhumansa kielen takia.