Miten nopeasti vauvan paskaan tottuu?
Olen tällä hetkellä ihan suunnitellusti raskaana, mutta huolettaa kamalasti paskavaippojen vaihto. Pari kertaa olen tuttavien lapsien vaipat vaihtanut ja perseet pessyt, ja on kyllä joka kerta meinannut laatta lentää siitä hajusta. Tottuutko siihen hajuun ja kamaan äitinä niin ettei se enää ällötä vai miten selvitä tulevasta? Ja jos tottuu, koskeeko ällöttämättömyys vain omia lapsia vai oletteko immuuneja myös muiden lasten kakalle? Lisäksi kuvottaa se käsiin jäävä paskan haju pyllypesun jälkeen. Se ei lähde sormista kuin hinkkaamalla ne vereslihalle.
Kommentit (14)
olet sitten vaihtanut isompien vauvojen vaippoja?
Niin kauan kun vauva syö vain maitoa, ei kakka haise millekään.
Luonnollisesti sitten kun kiinteät aloitetaan, muuttuu kakankin koostumus ja hajut.
Mutta ihan käsi sydämellä: kakkavaipat ovat tässä härdellissä olleet se pienin juttu. Vaipan vaihtaminen ei ole juttu eikä mitään, ja usko pois, nyt vasta (lapsi kohta 3...) alkaa kismittää, saisi jo oppia potalle, mutta eipä sitä sitoakaan siihen voi.
Eli rennosti vaan, sylivauvan pepun pesee lavuaarin päällä hetkessä, ja omat kädet voi sitten pestä jollain tosi hyvän tuoksuisella saippualla, tai kastaa sitruunamehuun, lähtee heti.
Yksi valitettava seuraus loputtomasta kakkapeppupesusta on: kädet ja kynnet kuivuvat, haurastuvat ja kauniit kynnet ovat muisto vain. No, josko se korjaantuu kun lapsi oppii potalle...
olin teini-ikäisenä yhden kesän vahtimassa parivuotiasta päivisin, ja en pystyny siihen perseen pesuun. Tein siis niin, että joka kerta laitoin sen muksun suihkuun. Siis vaippa pois ja kakara suihkuun kunnes oli puhdas. Sieltä sitten lattialta huuhtelin paskat pois :)
paskansi syliini ja kylvettäessäni. Olin ylpeä isä.
Oli vissiin kova hätä.
Mulla on ollut paskaan aina sellainen erilainen asenne. Ei se kivaa ole. Se on vaan paskaa ja mitä paskalle tehdään? Se pestään.
En ymmärrä tuota hyi ajattelua. Paskaa näkee päivittäin kävelykatujen reunallakin. Vauvan paska on ihan hellppo kakku.
Olen jonkun kerran joutunut miehen lapsen vaippaa vaihtamaan, pesemään siis pyllyn ja myöhemmin tyhjentämään myös potan kakasta. Oikeasti oli oksennus ihan lähellä, vaikka en ole koskaan pitänyt itseäni minään hyi yäk -tyyppinä. Silti se toisen paska vaan kuvotti. Ja tosiaan se haju jää sormiin, vaikka mitä tekisi. Innolla odottelen oman vauvan vaipanvaihtoa...
tökkimään se kakkapyllyn pesu. Minä käytin kertakäyttökäsinettä, jotta sormiin ei tartu haju. Ei houkuta tehdä ruokaa kakanhajuisilla sormilla.
Ihan samaa pelksin. Ja aivan turhaan. Tosiaan tilanne on aivan eri, kun saa oman vauvan. Ensin kakka hajutontamaitokakkaa ja tilanne muuttu niin pikkuhiljaa, että ei mitään huolta. Isomman kakat voi vaipasta tiputtaa pönttöön ja pepun pestä käsisuihkulla. Tämä ei tule olemaan ongelma. Sen sijaan koirani kakat yrjöttää edelleen. Parin lapsen kanssa on kakkakuviot hoituneet. Voin vakuuttaa sinulle, että et joudu pulaan asian suhteen. Onnellista ja nautinnollista odotusta!
ja sitä rakastaa, niin se kakka ei tunnu läheskään niin pahalta jutulta. En minä pystyisi kenenkään vieraan lapsen peppua pesemään, mutta oman lapsen pesu onnistuu.
Miksi pitää vieraita ihmisiä vaivata paskavaippojen vaihdoilla? Varsinkin,jos tietää,että joku on lapsivastainen,aina ollaan uhkailemas että vaihdapa tälle vaipat. Kun meidän vapaaehtoisesti lapsettomien ei tosiaan koskaan tarvitse moista "taitoa" oppia.
plus vaippa pois ja suihkuun -metodi kyllä toimii. Ja kakan voi pyyhkiä pois vessapaperilla, kosteuspyyhkeellä tms, eli ei ole mikään pakko tunkea sormia suoraan paskaan. Pesuun mukaan vaikka Erisanin hajusteeton pesuneste tai Dermosilin hajusteeton herkkäihoisten pesuvaahto, niin lähtee tavara irti.
En minä edelleenkään tykkää kakkavaipoista, en töissä (päiväkoti) enkä kotona, joskus meinaa laatta lentää. Mutta kaikkein pahin on OKSENNUSTAUTI, siinä kohti tekee mieli nostaa kädet pystyyn ja juosta ulvoen karkuun. Hyi saatana!
pestyä kakkapyllyjä. Enkä ole siihen hajuun tottunut. Tosi usein alan kakomaan ja yrjö meinaa lentää kuk kakkoja pesee. Yritän olla niin ettei lapsi huomaa pahaa oloa.
Olen kyllä muutenkin aika herkkä pahoille hajuille.
potan tyhjentäminen ja putsaaminen. Vaippa on vielä ihan siedettävä, kun se paska on siinä ja sen saa roskiin. Potassa sitä joutuu katsomaan, yrittämään epätoivoisesti saamaan löysempikin tuotos pönttöön... Jörks!
Miksi pitää vieraita ihmisiä vaivata paskavaippojen vaihdoilla? Varsinkin,jos tietää,että joku on lapsivastainen,aina ollaan uhkailemas että vaihdapa tälle vaipat. Kun meidän vapaaehtoisesti lapsettomien ei tosiaan koskaan tarvitse moista "taitoa" oppia.
Kun on niin hauska katsoa kun teidän ylihygienisten nirppanokkien naamat venähtää ja niille tulee se " siiiiis hyi yäk kuin kamalaa olisinpa kotona halaamassa kissaani"-ilme.
jos on vähänkään allergiaa tai muuta, ja sitten haiseekin kyllä niin että oksat pois. Mies alkoi tottua siinä kolmannen lapsen kohdalla, mutta edelleen ( 4. lapsi nyt 3 v), jos on haisevampi kakka eikä peruskakka, niin olen armollinen ja tarjoudun vaihtamaan sen, kun toinen nielee ylösnousevaa oksennusta...
on joskus ollut ihan pikku hetken minun hoidossa. Pakko se vaippa on ollut silloin vaippaa, kun ei sitä paskan hajua olisi kestänyt pitkään haistella. teininä tein myös hoitokeikkaa ja siinäkin piti muutaman kerran vaipat vaihtaa, ja aina ällötti.