Vanhan puutalon ummehtunut haju
Mistä voi johtua ummehtunut haju vanhassa talossa? Hajua voisi kuvailla puunhajuksi. Kuulemma hometta talossa ei ole; tutkittu seiniä ja lattioita avaamalla sekä kosteusmittauksilla. Talossa ei asuta kokoaikaisesti. Muutamia kertoja viikossa lämmitetään puilla. Johtuuko haju siitä, että talossa ei asuta säännöllisesti vai mistä?
Kommentit (13)
Ei siis hometta vaan sellainen haju niinkun kesämökeillä?
Ei siis hometta vaan sellainen haju niinkun kesämökeillä?
haju, joka tarttuu vaatteisiinkin.
mutta hämärästi muistan joskus kuulleeni että vanhoissa taloissa on käytetty eristeenä (seinissä tai lattioissa) jotain purua? ja sellaisissa taloissa on tietty ominaishaju ja sellaisten ihmisten vaatteeistakin saattaa haistaa mitä siellä on seinien välissä.
Homeesta haju ei johdu.
Ummehtunut haju EI johdu homeesta.
Niin olin itsekin, kunnes 2v lapsemme sairastui pysyvästi hometalosta. Tuoksu oli muka normaali vanhan talon tuoksu.
Ja kyllä ne haisevat kesämökitkin on homeessa, mutta se ei niin haittaa, kun eihän siellä olla kuin kesäisin, jolloin tuuletus pelaa...
Ei kaikki aina johdu homeesta
Homeasiantuntija naureskeli minulle kun puhuin meillä haisevan "vanhalle puutalolle". Hän kertoi, että vanha talo ei haise vaan kyseessä on homeen haju. Homettahan meiltä sitten löytyi vaikka kaikki oli muka tutkittu.
Joo ja vanhalla kesämökilläkin on varmaan hometta, jos se haisee "vanhalta mökiltä".
Olen käynyt hirvittävissä tunkkaishajuisissa vanhoissa taloissa ja vaatteisiin jää se haju. Vakituiset asukkaat kärsivät nivelkivuista, ihottumista, väsymisestä ja jatkuvista flunssista.
Kovin on varmaa porukkaa täällä. Ummehtunut haju EI johdu homeesta.
Tarkoitinkin tuossa tuota eriste asiaa. Että jos kyseinen eriste tekee hajusta tunkkaisen, se ei johdu homeesta. Ap.n tapauksesta en voi tietää.
Ei aina kaikki mikä haisee ole hometta. Itse ainakin erotan homeen hajun tunkkaisesta hajusta. Mutta kaikki home ei edes haise.
Jos haluaa varmistaa asian niin voihan sitä tilata homekoirat nuuskimaan.
Ummehtunut haju ei tarkoita välttämättä hometta, vaan yleensäkin jonkinlaista sisäilmaongelmaa. Oli kyseessä sitten kesämökki tai talo, jotain vikaa siinä on jos haisee niin ummehtuneelle, että sen helposti haistaa ja tarttuu vaatteisiin.
Kaikki kesämökit EI haise. Meidän mökki ei haise ja on kaikin puolin kunnossa. On talvet kylmillään. Mistä tiedän? Koska olen sairastunut sisäilman johdosta, ja haistan jo ihmisten vaatteista, missä kunnossa heidän kotinsa on. En voi mennä sellaisiin taloihin/mökkeihin, joissa on ummehtunut haju. Omalla mökillä voin olla vallan hyvin, mutta esim. naapurin rintamamiestalossa en voi käydä eteistä pitemmällä saamatta oireita. Saan oireita jo siitä, kun heidän lapsensa tulee meille leikkimään ja vaatteet haisee.
Juu ja en ole luulosairas, mitä nyt varmasti joku alkaa länkyttämään. Toivoisin todella, että en olisi näin herkkä, mutta kun nyt olen.
Mutta älkää nyt hyvät ihmiset väittäkö, että ummehtunut haju on joku ominaishaju, mistä ei ole haittaa. Se ei tarkoita automaattisesti hometta, vaan voi johtua jostakin muustakin. Tai sitten voi olla hometta. Mutta kunnossa sellainen talo tai mökki ei ole.
ja eiköhän se saata vetäistä sitä halua vaikka mistä alapohjasta ja kattojen raoista. Ei se aina hometta ole.
eli on vaikeampi hoitaa pois kun tavallinen home.
Sädesieni on juuri ominainen vanhalle puutalolle ja lattioiden eristeisiin, on täysin kuivaa, mutta talosta löytyy silloin kuivalahoa puuta jos kyse sädesienestä.
Haju tarttuu kaikkeen, esim. muoviastioista ei lähde millään pois, ja vaatteetkin pitää pestä kunnolla.
On vaarallinen terveydelle!
eli on vaikeampi hoitaa pois kun tavallinen home.
Sädesieni on juuri ominainen vanhalle puutalolle ja lattioiden eristeisiin, on täysin kuivaa, mutta talosta löytyy silloin kuivalahoa puuta jos kyse sädesienestä.
Haju tarttuu kaikkeen, esim. muoviastioista ei lähde millään pois, ja vaatteetkin pitää pestä kunnolla.
On vaarallinen terveydelle!
Vanhakaan talo ei haise, jos on kunnossa.