Harmittaako teitä kun lapsi rikkoo tavaroita?
Tällä viikolla meidän 5v rikkonut kaksi mukia (ne oli kalliita design-mukeja!) ja leikkasi saksilla itämaista mattoa. Olen vieläkin vihainen. Harmittaa niin vietävästi.
Kommentit (15)
harmittaa jos rikkoo tavaraa jonka haluaisi säilyttää, ei harmita yhtään jos rikkoo tavaraa josta haluaisi eroon mutta syystä tai toisesta ei ole sitä tehnyt. Itse oikein ilahduin kun lapsi rikkoi yhden mukin jonka olin saanut lahjaksi mutta josta en tykännyt :D
mutta eniten harmittaisi oma käytökseni, jos olisin antanut lapselleni sakset, enkä valvonut niiden käyttöä. Tai antaisin lapselleni niin kalliin mukin, jonka särkyminen harmittaisi.
Tavarat on vain materiaa ja yleensä korvattavissa. Paljon enemmän harmittaisi, jos lapselleni sattuisi jotain vakavaa.
Mutta tuota mä ihmettelen, että miten 5-VUOTIAS leikkaa saksilla mattoa? Sehän on ihan 2-vuotiaan touhua!
Onko sillä ADHD tai jotain vastaavaa joka kadottaa todellisuuden...
ja tuplasti harmittaakin, jos tavaroita rikkoo miehen lapsi eikä oma. Ei voi mitään.
mä kiljuin riemusta kun meidän kullanmuru naarmutti kivellä naapurin mersua, samoin kun heitti legoauton plasmatelkkariin...
Vakuutus on korvannut.
Tällä viikolla meidän 5v rikkonut kaksi mukia (ne oli kalliita design-mukeja!) ja leikkasi saksilla itämaista mattoa. Olen vieläkin vihainen. Harmittaa niin vietävästi.
lapsi ei kyllä ymmärrä designista mitään tietysti. minusta voi hajotaa yks kaks tavaraaa, mutta tapaa ei tarvitse tulla. ikä tietysti vaikutta , onko 5 vai 15v.
Joka viikko menee tavaroita rikki ja pilalle, mutta yksittäiset vahingot ei ole niin isoja, että menisi omavastuun yli.
mä kiljuin riemusta kun meidän kullanmuru naarmutti kivellä naapurin mersua, samoin kun heitti legoauton plasmatelkkariin...
Vakuutus on korvannut.
niin sinuna katsoisin tovin syvälle peiliin. Mukeja joo voi hajota, mutta miksi annat 5-v:lle kalliin design-mukin? Tuon maton saksilla leikkaamisen suhteen taas... kyllä normaali 5-v todellakin jo ymmärtää olla leikkaamatta saksilla mattoa! Kait annoit lapselle kunnon rangaistuksen noin tyhmästä tempusta?
Mullakin on 3 poikaa, joita nuorin tosi vilkas jekkujen keksijä, mutta ei sekään enää ( kohta 4-v ) menisi mattoja saksilla leikkelemään.
on lapsen käytössä Ikean muovimukit ja sakset saa valvonnan alaisena käyttöön (ja ne laitetaan pois käytön jälkeen). Mun mielestä voisit vähän tarkastella omaa tapaasi antaa vaarallisia ja arvokkaita tavaroita lapsen käyttöön. Siis jos kerran harmittaa, että lapsi toimii niin kuin lapsi toimii.
Mut meil onkin vaan tyttöjä, mitäs mä tavaroiden tuhoamisesta tietäisin...
Ei kannata antaa kovin kalliita tavaroita käsiin vielä 5-vuotiaalle. Meidän 8v kun saa raivarit, tunne-elämän häiröitä hänellä, ja silloin hajoaa mitä vaan käsiin sattuu. Oma moka, jos hajuaa design-muki, mutta matto on jo vähän eri... meillä hajos viimeks melkein lasivitriini, ja todellakin hajos tytön puhelin kun tyttö heitti sen lattiaan ja tallas päälle raivostuksissaan. Saa maksaa omista rahoistaan uuden, eikä edes saa vähään aikaan uutta rangaistukseksi. Oma auto on naarmutettu kivellä, ja sen sellaista. En jaksanut hakea korvausta kun olin juuri vaihtamassa ja autoliike ei rutissut naarmusta mitään. Lisäks on omia vaatteitaan leikellyt saksilla, ja omat hiuksensa edestä ja laseja heitellään, temperamenttia siis löytyy. Jotkut lapset ja aikuiset vaan on sellaisia, että vasta kun jokin hajoaa, niin raivo laantuu. En silti hyväksy rikkomisia, mutta aina keskustellaan, ja tyttö kyllä ymmärsi sen puhelimensakin hajottamisen hölmöyden jälkikäteen. Yritän kyllä ennalta ehkäistä raivarin sattuessa ettei sattuis mitään isoja vahinkoja, mutta aina ei ehdi väliin.
Kotivakuutus on sitä varten.
154kun lapsi rikkoo tahallaan hämtä pitää rangaista
Pitää lapselle tehdä selväksi, että tavaran rikkominen ei käy. Annoin lapsilleni aikoinaan sohvatyynyn, jota sai lyödä raivotessa. Oppivat siihen tyynyyn, niin eipä enää tavaroita rikkoneet.
Vierailija kirjoitti:
niin sinuna katsoisin tovin syvälle peiliin. Mukeja joo voi hajota, mutta miksi annat 5-v:lle kalliin design-mukin? Tuon maton saksilla leikkaamisen suhteen taas... kyllä normaali 5-v todellakin jo ymmärtää olla leikkaamatta saksilla mattoa! Kait annoit lapselle kunnon rangaistuksen noin tyhmästä tempusta?
Mullakin on 3 poikaa, joita nuorin tosi vilkas jekkujen keksijä, mutta ei sekään enää ( kohta 4-v ) menisi mattoja saksilla leikkelemään.
Mun 4 v. on tuholainen. Rangaistukset surettavat häntä hetken, sitten menee taas pahantekoon. KYLLÄ, se harmittaa.
Yläasteikäisiä ei itsellä ole vielä, mutta muitten ihmisten sen ikäiset pilttien olen nähnyt mm. heittävän kiviä ikkunoihin ja tekevän nuotion talon kuistille. Oikeastaan aika harvoin sen ikäisten porukoissa ei joku tee jotain kiellettyä koko ajan.
Koulumatkalla koululapset käyvät päivittäin potkimassa pienempien lumiukot tohjoksi. Leikkipuiston kalustokin saa kyytiä, mutta se on liian vahvaa menemään kunnolla rikki.
Jos joskus meiltä on unohtanut leikkipuistoon joku hiekkalelu, niin se on aina ollut halki kun on menty seuraavan kerran. Tuskin joku yksivuotias saa ämpäriä halki ja sankaa revittyä irti, kolmivuotiaallakin on siinä ja siinä.
Esikoinen saksi uuteen hupparimekkoonsa reiän päiväkerhossa ja maalasi pari kalliimpaa vaatetta peiteväreillä, jotka eivät lähteneetkään pesussa pois. Oletin että ovat helposti pestäviä koska värit olivat myynnissä Ikean lastenosastolla.
Pienempi piirteli kuulakärkikynällä seinään, jonka olin juuri viikkoa takaperin saanut tapetoitua ja maalattua.
Laseja on mennyt rikki useampikin mutta onneksi meillä on vain halpislaseja käytössä.
Mutta kyllähän nuo vahingot vähän nyppäsee.