Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkäikäiselle olettealkaneet antamaan keittämätöntä vettä, eli suoraan hanasta?!

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
15.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole vettä annettu keitettynä koskaan koska ekan kerran poikamme sai vettä ekan soseen yhteydessä vajaa 6 kk:n iässä.

Eli tuo on se suosituskin; vettä ei tarvi enää keittää kun aloitetaan kiinteät jos kyseessä normaali suomalainen vesijohtovesi. Kaivovesi ja ulkomainen vesi on asia erikseen.

Vierailija
2/9 |
15.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ei tarvitse keittää vesijohtovettä ollenkaan! Synnytyslaitoksillakin annetaan vastasyntyneille vesi hanasta suoraan (kylmävesihanasta!). Oman kaivon vesi pitää toki keittää.

Eri asia on pullojen keittely. Sitä suositellaan tehtäväksi kunnes kiinteät aloitetaan. Pulloihin voi jäädä maidosta jotakin pöpöjä.

Hanavesi on pitänyt keittää viimeksi 80-luvun puolivälissä. Ei siis enää 20 vuoteen! Kunhan otatte veden kylmänä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
15.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

lisäät vaikka vedenkeittimestä lorauksen kuumaa vettä kylmän päälle niin tulee sopivan suunlämmintä =)

Vierailija
4/9 |
15.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän neuvolan ohjeissa sanotaan näin (v.2005):

" Kun käytät vettä ruuanvalmistuksessa tai annat vauvalle muuten vettä, parasta on ottaa hanasta kylmää vettä ja keittää se. Anna veden ensin juosta hetken, jos vesi on seissyt johdoissa esimerkiksi yön yli. Vettä keitetään 5 minuuttia."

Itse kyllä keitin vauvalle suunhuuhtomisveden, sekä myöhemmin juomaveden. Vasta nyt kun kiinteitä on syöty 3 kuukautta ja ikää tytöllä reilut 8 kk, en enää vettä keitä.

Kuten on saatu huomata, niin vesijohtovesikään ei aina ole turvallista, edes Suomessa. Viimeisimpänä Vihdin esimerkki. Pienelle vauvalle voi olla kohtalokasta.

Vierailija
5/9 |
15.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

En TIETENKÄÄN sanonut, että pitää antaa kylömää vettä vauvalle, vaan että se vesi pitää ottaa kylmävesihanasta, lämmitti sen tai ei.

Sen voi antaa sitten lämmetä pullossa huoneenlämpöiseksi tai lämmittää vaikka kattilassa, mutta keittää ei tarvitse.

Vierailija
6/9 |
15.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samalla lopetin myös pullojen keittelemisen (mitä olin tehnyt 1-2 krt viikossa). Samoilla linjoilla olen kuin Atsalea.

Vierailija
7/9 |
15.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos luet tarkemmin vastaukseni, huomaat, etten tarkoittanut että sinä käskit antaa kylmää vettä.

Halusin ainoastaan erittäin tietämättömille tämän kommentin lisätä koska sitä ei löytynyt suoraan vastauksestasi =)))

Vierailija
8/9 |
15.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

että siinä vaiheessa vettä ei tarvitse keittää enää kun lapsi laittaa itse sormet/käden suuhun eli saa sitä kauttaa jo muutenkin bakteerit.

Ja tuosta pullojen keittelystä taas....minä keitin ne pullot ennen käyttöönottoa ja lopetin siihen (ja tietenkin myös tutit). Joskus jos keitin esim. teevettä, saatoin kaataa sitä keitettyä vettä pulloon. Mutta miksi ihmeessä niitä pulloja pitäisi keitellä monta kuukautta?

Vierailija
9/9 |
15.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitään " järellistä hyötyä" . Yleensäkin olen sitä mieltä, kuten myös tässä vesiasiassa, että kaikenlaisesta ylihygienisyydestä on enemmän haittaa kuin hyötyä. Mihin katosivatkaan kaupan hyllyiltä kaikki anti-bakteeri pesuaineet? Aivan...