Mistä johtuu, että muut kavahtavat, jos kehuu itseään? ev
Kommentit (16)
jos kehut vaikka harrastustasi, sitä miten hyvä olet maalaamaan tauluja. Niin luultavasti monen mielestä työsi ovat ihan kamalan näköisiä. Samoin jos kehut vaatteitasi, nekin voivat näyttää toisten mielestä rumilta. Jokainen näkee asiat erilailla.
sitten paremmalta. Mutta itsen kehuminen on pahasta.
Kuuluu maan tapoihin. Ulkomailla homma eri, itseä kehutaan ja se hyväksytään.
Mutta suomessa, kateellisten kyräilijöiden seassa, kehtaappas sanoa positiivinen sana itsestäsi, ja kaikki ovat kyllä lyttämässä.
Ylpeys on perisynti, ja sinun tulisi olla kiitollinen, kun kanssasuomalaiset yrittävät auttaa sinua pysymään ruodussa.
että suomalainen ei osaa edes vastaanottaa kehuja.
Jos joku kehuu, että onpa sinulla hieno pusero. Vastaus on, että tämäkö, alennusmyynnistä ostin tai että se on vanha kaapin perukoilta löytynyt ja vielä haalistunutkin. Miksei voi sanoa, no niinpä onkin, mununkin mielestä.
sitä itseään pitää kehua?
Jos vaikka on onnistunut jossain tehtävässä. Tai jos esim. lapsi onnistunut jossain ja oppinut jotain uutta. Eikö sitä silloin voi tuttaville kehaista, että "meidän Milla oppi lukemaan tosi nopeasti" tai itsestään että "sain töissä yhden projektin valmiiksi ja asiakas oli niin tyytyväinen, että lähetti kukkia". Silloin muut vaikenevat ja katseet hakeutuvat seiniin.
Mitä tästä pitäisi ajatella?
olen aina ihmetellyt. Itse taas en voi sietää sitä, että joku vähättelee itseään.
jotkut ihmiset kehuvat itseään sillä tavalla mukavasti, että se kuulostaa vain siltä, että henkilöllä on hyvä itsetuntemus ja hän tietää missä on hyvä ja tuo sen esiin. Sitten taas jotkut itseään kehuessaan kuulostavat enemmän siltä, että he luulevat jonkun aivan typerän asian tekevän heistä muiden silmissä parempia, ja näillä on yleensä huono itsetunto. Saavat hekin silti minun puolesta kehua itseään, se vain kuulostaa yleensä naurettavalta toisin kuin tuon ensimmäisen ryhmän kehumiset.
jos kertoo että sai asiakkaalta kukkia kiitokseksi, niin se on jees. Mutta sitten jos alkaa hehkuttaa kuinka MINÄ olin TAAS paras, kuten aina, helposti kun ei muista oikein ole vastukseksi jne. niin onko ihme jos ei tykätä...
Just tyypillistä suomalaista meininkiä.
Pakko aina vastata että satun saamaan halvalla alerekistä niin oli pakko ostaa.
että suomalainen ei osaa edes vastaanottaa kehuja. Jos joku kehuu, että onpa sinulla hieno pusero. Vastaus on, että tämäkö, alennusmyynnistä ostin tai että se on vanha kaapin perukoilta löytynyt ja vielä haalistunutkin. Miksei voi sanoa, no niinpä onkin, mununkin mielestä.
vaatimattomuus kaunistaa. Olen Satakunnasta kotoisin ja itsensa kehuminen ja esilletuominen muutenkaan ei ole hyvaa kaytosta. Hiljaisella tuijotuksella pannaan akkia kuriin jos noin tekee.
Itsellani arsyttaa vain yksi muualta Suomesta tullut joka ylenmaarin kehuu itseaan, lapsiaan, asuinpaikkaansa, uusia hankintojaan, elamantyyliaan, miestaan, jne. Han on erittain positiivinen ja pirtea ihminen mutta usein menee vahan yli, varsinkin kun han esittaa nama kehunsa kysymyksen muodossa, aina samalla tavalla: "Eiko ole MAHTAVAA, etta meilla taalla taas paistaa aurinko, ASUMME PARATIISISSA! Eiko olekin, EIKO???" (Ja han tosiaan pitkaan kaytti pelkastaan isoja kirjaimia sahkoposteissa yms.)
Amerikkalaiset taas osaavat sosiaaliset taidot niin paljon paremmin etta nuo "itsekehut", jos niita on, sisallytetaan viestintaan (puhe, elekieli, pukeutuminen, jne.) niin ettei niita huomaakaan. Ja se on ihan OK.
Mielestani olen itse oppinut mainitsemaan elamassa olevista positiivisita tapahtumista, ja pitamaan ne negatiiviset vali-vali jutut vahemmalla. Yritan myos kehua muita, kun naen esim. jotakin kivaa kaverin paalla tai hiukset on mielestani kivasti, sanon siita. Usein siihen menee kuitenkin hetki, pitaa komentaa itsensa pukemaan ajatukset sanoiksi.
Syyllistyin pitkaan tuohon itseni vahattelyyn. Nyt jos joku kehuu, hymyilen ja sanon kiitos. Tosin joskus tulee leuhkittua kuinka halvalla jokin ostos on tehty :)
lähimmäistä! Jos siis kehut kaveriasikin, niin yhtä hyvin sinulla on oikeus itseäsikin kehua :)
Itsensä vähättelijät ovat siis niitä, jotka syyllistyvät syntiin.
minä olen sikäli hyvä tyyppi, etten koskaan kehu itseäni. :)
minä olen sikäli hyvä tyyppi, etten koskaan kehu itseäni. :)
Humblebrag onkin sitten oma taidelajinsa :)
Mutteivät kohteliaina kehtaa sitä sinulle sanoa päin pläsiä.
Itserakkaat kehujat ovat aina moukkamaisia. Tai luonnehäiriöisiä.