Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eksällä ei ole varaa elareihin ja omakotitaloon yhtäaikaa.

Vierailija
08.02.2012 |

En tiedä mitä ajattelisin. Joutuu maksamaan 600 e elareita neljästä lapsesta ja nyt hänellä on töitten määrä vähentynyt. Hänellä on asuntolainaa lisäksi ja nyt ei pysty maksamaan yhtäaikaa elareita ja talolainaa. Maksuvapaata ei saa, koska sitä on ollut hänellä jo liikaa.

Ilmeisesti menee talo myyntiin ja musta ei kyllä tunnu kauheen hyvälle, koska se merkitsee lapsillekin ankeampia viikonloppuja. Toisaalta mulla ei ole varaa olla saamatta elareita, mun talous on tosi tiukilla myös (eli haen kelasta heti kun mies ei pysty maksamaan).

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
08.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eksäsi voi hakea oikeudelta elatusmaksujen alennusta tai hakea kelalta maksuvapautusta.

Vierailija
2/15 |
08.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka on omakotitalo? Jotenkin ajattelin automaattisesta, että tuollaiseen pätee samat vaatimukset kuin sossun tukiinkin, että omaisuutta ei saa olla.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
08.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina voi ja kannattaa hakea. Kyllä elatusmaksujen suuruuteen vaikuttaa tulot ja menot, myös ne asumismenot. Ei siinä vaadita että elatusvelvollisen pitää asua rupusessa vuokrayksiössä. Tosin kohtullisuutta niiltäkin vaaditaan. Mutta se menee tosiaan sitten oikeuden kautta.

Vierailija
4/15 |
08.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin makaa kun petaa, ei kai tässä mitään ihmeellistä. Mäkin haluaisin huvilan havajilta, ajella ferrarilla ja olla tekemättä töitä....mut ei oo raahaa, enkä oleta että yhteiskuntakaan maksaa -> tyydyttävä siihen mitä on. No nyt joku sanoo ettei ko. asiat tärkeitä, no ei lasten tekokaan ole pakollista....

Vierailija
5/15 |
08.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ei auta, kuin luopua elareista tai sitten pienentää niitä.

Se on vain yksi talo. Mitäs sitten, kun löytää uuden naisen ja olet auttanut säilyttämään talon. Lapsesi eivät enää sinne mahdu tai ainakin harvoin.

Ei kukaan voi asua ylivarojensa. Talomyyntiin ja sulle puolet rahoista.

Vierailija
6/15 |
08.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka on omakotitalo? Jotenkin ajattelin automaattisesta, että tuollaiseen pätee samat vaatimukset kuin sossun tukiinkin, että omaisuutta ei saa olla.

ap

Ja eksä voi aina sanoa, että tarvitsee tilaa lapsille. Alentaminen tapahtuu joko sopimalla tai oikeusteitse.

Varma tieto.

Vierailija
7/15 |
08.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja teette uuden sopimuksen, siihen tarvitaan meinaan myös sun suostumus.

Mun mies maksaa 50€ elareita kuussa ja meillä on omakotitalo...

Ei se mitään merkkaa vaan se on tietty summa mitä ne laskee että asumiseen saa mennä kuussa, ei sillä oo väliä missä asuu tms...

Niin ja mun mies käy töissä kyllä mutta sillä meni firma nurin ja jäi kauheet velat siitä, siksi elareita muutettiin ja kela maksaa äidille loput.

Vierailija
8/15 |
08.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ei auta, kuin luopua elareista tai sitten pienentää niitä. Se on vain yksi talo. Mitäs sitten, kun löytää uuden naisen ja olet auttanut säilyttämään talon. Lapsesi eivät enää sinne mahdu tai ainakin harvoin. Ei kukaan voi asua ylivarojensa. Talomyyntiin ja sulle puolet rahoista.

ex:n talosta puolet?! Millä ihmeen perusteella kun varmasti jo on kerran jako tehty? Talon myynti varmasti parasta tuossa tilanteessa vaikka lapsetkin tilanteesta kärsii.

Vierailija
9/15 |
08.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ennekuin alan googlaamaan:

Eksä maksaa nyt minimin, voiko maksun sopia sen alle ja kela maksaa erotuksen??

En usko että tällainen on mahdollista.

Tai siis mitäpäs minä googlaamaan, eksä saa tehdä sen itse.

ap

Vierailija
10/15 |
08.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka on sossun asiakas, vuokrakatto on 450€ ja asumistuessa huomioidaan enintään 37 neliötä, loput maksaa itse jos isomman asunnon tahtoo.

Näin se menee muillakin elatusvelvollisilla, ei miehesi mitään erityiskohtelua saa.

Eli miehesi voi asua yksiötä isommassa asunnossa, mutta hän maksaa ylimenevien neliöiden vuokran itse.

Vierailija
11/15 |
08.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin miehen kannattaa hakea elatusmaksujen alentamista, jos tulot ovat pienentyneet. Tämä ei sinun kannaltasi ole kiva juttu, mutta parempi kuin että et saisi mitään.

Toiseksi hän voisi yrittää maksaa pienempää lainanlyhennystä.

Jos nämä eivät auta, asuu hän liian suuressa talossa tuloihinsa nähden ja hänen kannattaa myydä talo ja muuttaa pienempään. Jos on työssäkäyvä ihminen, niin ihan kohtuullista vuokraa maksavat esim. kolmiot eli lapsillekin olisi vielä oma huone.

Vierailija
12/15 |
08.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

taatusti taulukko, jossa määritellään elatusvelvollisen kohtuulliset asumismenot.

Muutkin eronneet isät tapaavat jälkikasvuaan yksiössään, ei siinä sen kummempaa.

Vierailija
13/15 |
08.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ennekuin alan googlaamaan:

Eksä maksaa nyt minimin, voiko maksun sopia sen alle ja kela maksaa erotuksen??

En usko että tällainen on mahdollista.

Tai siis mitäpäs minä googlaamaan, eksä saa tehdä sen itse.

ap

Kuten tuolla aiemin kerroin että mun mies maksaa 50€ ja kela maksaa loput siihen minimiin asti eli jonkun 100€ äidille.

Kun se mini on jonkun vajaa 150€ vissiin, silloin kun viime syksynä teki uuden sopimuksen niin siinä otettiin huomioon tuleva velkajärjestely ja mitä kaikkea nyt sitten siihen luetaankaan mutta tuollaisen summan lastenvalvoja laski että mieheni pystyy maksamaan.

Vierailija
14/15 |
08.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

laskee onko asumiskulujen jälkeen varaa maksaa elareita. En muista miten minkäkin huomioivat, mullakin on lainaa ja ok:ssa asun. Sinne kannattaa ottaa mukaan kaikki mahdolliset tositteet kaikista asumiskuluista. Mulla on kyllä lyhennys vedetty niin olemattomaksi kuin mahdollista, joten mielestäni se huomioitiin kokonaan.

Vierailija
15/15 |
08.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko, että miehesi tilanteessa on mahdollista, ikävä kyllä. Sori, ex-miehesi siis.