Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi nainen saa hylätä lapsensa, mutta mies ei?

Vierailija
07.02.2012 |

Olen paljon tätä miettinyt. Itse elän ydinperheessä, meillä kaksi toivottua lasta ja yhteiseloa kohta 20 vuotta.

Olen vain miettinyt, miten paljon enemmän naisella on päätäntävaltaa mitä lapsentuloon tulee. Nainen voi a. valita abortin b. adoptoida lapsen c. pitää lapsen

Kohtia a. ja b. voidaan kyllä paheksua, mutta pääsääntöisesti niitä pidetään naisen omina päätöksinä, joita jotkin asianhaarat voivat lieventää. Jos esimerksi nainen on hyvin nuori, aborttia ei usein paheksuta. Samoin jos sikiö on esim sairas.

Yllättäen miehellä ei ole tätä mahdollisuutta. Vaikka nainen olisi puhkonut salaa kondomit tai jättänyt pillerit syömättä, lapsi saisi alkunsa yhdenyön jutusta, sikiö olisi sairas tai isä 15-vuotias, isä ei pääse vastuutaan IKINÄ pakoon. Ainakaan taloudellisessa mielessä. Naisella taas ei ole mitään velvoitetta lapseensa jos hän päättää esim adoptoida tämän.

En ota kantaa onko se hyvä vai huono asia, näin vain on.

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
07.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole naisen ja miehen välillä tasa-arvoinen, mutta ei se voikaan olla. Nykyjärjestely on paras mahdollinen = vähiten huono ratkaisu tilanteessa, jossa nainen haluaa lapsen ja mies ei.

Naisen pakottaminen synnyttämään tai aborttiin olisi täysin mahdotonta valtiossa, jossa välitetään ihmisoikeuksista. Samoin pakottaminen siihen, että äiti antaa vauvan adoptioon. Nämä ovat ihmisoikeusrikkomuksia, jotka ovat vakavuudessaan kaukana kaukana siitä, että mies joutuu maksamaan tahtomattaan elatusmaksuja.

Adoptiossa lapsi saa kokonaan uuden perheen, jolloin lapsi ei "tarvitse" bioisäänsä.

Jos lapsi syntyy, ja jää äidilleen (ts. ei anneta adoptioon), h ä n e l l ä on oikeus isäänsä. Kyse on lapsen oikeudesta, ei äidin tai isän.

Vaihtoehtona olisi toki se, että mies saisi kieltäytyä isyyden selvittämisestä. Tässä olisi monia ongelmia, jotka ovat mielestäni pahempia kuin nykymallin ongelmat: a) isättömien lasten kulut valtiolle, b) tilanne, jossa raskaus pannaan alulle yhteisestä tahdosta ja mies päättääkin häipyä, c) lapsen selkeästi saama tieto siitä, että isä ei halunnut häntä.

Vierailija
2/2 |
07.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

hylkääminen. Siinä vastuullisesti etsitään lapselle hyvä koti. Hylkääminen, eli se, ettei vain pidä yhteyttä, ei ole mikään rakentava ratkaisu.

Minä en aborttia pidä vaihtoehtona, adoptiota kyllä. Mutta minusta ihmisellä ei ole mitään oikeutta vastuuttomiin yhden illan suhteisiin, kyllä se adoptioon lapsen antava äiti kuitenkin antaa lapselleen enemmän, kuin se lapsen elatukseen osallistuva etäisä. Hän kantaa lastaan ruumiissaan yhdeksän kuukautta, ja varmasti loppuelämänsä sydämessään.

Miehilläkin on aina vaihtoehtona pitää housut jalassa kun lapsi ei kertakaikkiaan ole mahdollinen seuraus. Niin minäkin olen tehnyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla