Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kohdun kasvun hidastuminen/pysähtyminen

13.11.2005 |

Hei,

Onko kellään kokemuksia kohdun / sf-mitan kasvun hidastumisesta tai pysähtymisestä?

Mulla on nyt rv 29+4, olin perjantaina neuvolassa eikä sf-mitta ollut kasvanut ollenkaan sitten ed. käynnin (rv 26 tasan) eli oli edelleen 22, siis jo selvästi normaalikäyrän alapuolella. Terveydenhoitaja epäili, että kyse voi olla osittain siitä, että edellisellä kerralla oli mitannut lääkäri eikä hän, ja heillä eivät kuulemma mittaustulokset yleensä täsmää (lääkäri saa jostain aina senttejä enemmän). Terveydenhoitaja käski varata heti maanantaina ajan keskusäitiysneuvolaan ja painotti, että sinne pitäisi päästä ensi viikon aikana.

En oikein tiedä kuinka huolestunut tästä pitäisi olla - eli olen älyttömän huolestunut. Luin netistä terkkojen ohjeita erilaisissa ongelmatapauksissa ja niissä sanottiin, että jos kasvu on pysähtynyt (mistä ymmärtääkseni on kyse, kun kerran mittaa ei ole tullut yhtään lisää), pitäisi lähettää välittömästi äitiyspolille. Toisaalta vauvan sydänäänet olivat kyllä normaalit ja liikuskelukin näkyi ja tuntui vatsanpeitteiden läpi.

Jos kyse on esim. istukan kalkkeutumisesta tai muusta häiriöstä istukan toiminnassa, tietääkö kukaan, mitä asialle voi tehdä? Onko olemassa jotain lääkkeitä?

Koko eilisen päivän kuulostelin sitten peloissani liikkeitä, onneksi vauva liikkui illalla ihan kiitettävästi. Tänään vaisummin, mutta toisaalta liikkeet ovat aina olleet aika vaisuja - mulla on istukka etuseinämässä, mikä kuulemma vaimentaa liikkeitä.

Jos jollain on tietoa tai kokemuksia asiasta, kirjoittakaa kiltit heti, olen kamalan huolissani!

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
13.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sf-mitta on luotettava vain ja ainoastaan silloin, kun jokaisen mitan ottaa yksi ja sama ihminen yhdellä ja samalla mitalla. Kun jokainen tulkitsee mittatulosta omalla tavallaan. Terkkarit usein hakevat sen kaikken korkeimman kohdan ja ottavat mittaa jopa vähän vinoon, kuten itselläni kun vauvan peppu on kaukana oikeassa kyljessä ja sinne asti mitta aina otetaan. Sen sijaan lääkäreille ei edes opeteta koko mitan ottamista niin kovin tarkkaan, joten useimmat lääkärit mittaavat mitan aivan kohtisuoraan ylös. Suurinta tulkintaa on siinä, kuinka voimakkaasti painaa käsillä alaspäin mitan kummassakin päässä. Näistä seikoista johtuen mittaan tulee useiden senttien heittoja helposti, kun mittaaja vaihtuu.

Tiedän tämän omasta kokemuksesta, olen itse pitänyt äneuvolaa. Sain aina useiden senttien eron terkkarin saamaan mittaan, ja tämä johtui vain eri tekniikastamme ja allekirjoittaneen puutteellisista taidoista. Joten yhtään en huolestu tilanteestasi.

Ja huom! Itselläni on omassa neuvolakortin sf-käyrässä valtava v-kirjaimen muotoinen notkahdus muutaman viikon takaa. Tämä johtuu vain siitä, että tuolloin oli neuvolassa terkkarilla sijainen joka sai ihan omat lukunsa ja kun vakiterkka tuli takaisin, pomppasi sf-mitta takaisin entisiin lukemiinsa =)

Kitty rv 39+3

Vierailija
2/19 |
13.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli vähän rauhoitti. Hyvä että joku aina puhuu järkeä meille kroonista huolestumista sairastaville. Mulla tosin terkka sai senttejä vähemmän kuin lääkäri (ymmärsin viestistäsi että todennäköisesti menisi toisinpäin). Yritän nyt sitten rauhoittua, vaikka suhteellisen pieni toi maha ainakin muiden kommenttien mukaan on...

sini 29+4 (nyt jo toiveikkaampana)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
13.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli esikoista odottaessa sf mitta reippaasti alle käyrien aina viikosta 29 alkaen ja siitä hermostunut terkka passitti minut äitiyspolille, kun oma painonikaan ei noussut. Eipä mitään vauva vaan oli turkasen pieni ja hentoluinen eli 30 viikolla vain 1130g ja syntyessään 2830g. Seurasivat minua ja vauvaa loppu raskauden liki viikon välein ja katselivat istukkaa, mutta eivät siitä vikaa löytäneet. Lopputulos oli että johtuu varmaan geeneistä, kaikki hyvin.

Lisäksi pidin lapsen liikeiden laskentaa aina vk 35, mutta ilmeisesti kaveri oli yksinkertaisesti niin pieni ja tilaa hyvin, että siksi ei liikkeet tuntuneet. Oli jännä ultrassa katsoa, kuinka toinen heitti volttia ja itse ei tosiaan tuntenut sitä:)

Seurantaa suosittelen huolta en:) Helppo sanoa....

Vierailija
4/19 |
26.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin nyt torstaina siellä keskusäitiysneuvolan lääkärin kontrollissa ja enimmäkseen hyvin näyttivät asiat olevan: napaverivirtaukset kuulemma ok ja pienellä kaikki mitat ed. mittauksesta kasvaneet paitsi vatsanympärys, joka oli pysynyt samana. Saattaa kuulemma johtua mittaajan vaihtumisesta, ja sainkin taas uuden kontrolliajan samalle lääkärille 2 viikon päähän. Mutta muuten siis ok, painoarviokin 1,6 kg (rv 31+1). Joten olo on paljon rauhallisempi nyt, toivon ettei tuon vauvan vatsanympärysmitan paikallaan pysyminen ole niin vaarallista, kun muuten oli kuitenkin kasvanut: kai eri mitat voivat kasvaa eri tahtiin?

Maanantaina oma neuvola, siellä sitten otetaan taas tämä huolta aiheuttanut sf-mitta, saa nähdä mitä tulee...

Liikkeiden vähyys kuitenkin vähän vielä huolestuttaa, olen kyllä päivittäin saanut sen 10/tunti yleensä illalla laskettua, mutta kovin ovat vaimeita ja usein saa pikkuista herätellä vähän, että jotain alkaisi tapahtua. No, sitäkin suurempi ilo aina sitten, kun jotain tuntuu...

Kiitos kaikille vastanneille ja tsemppiä muille samoja huolia pyöritteleville :)

Sini76 (rv 31+3)

Vierailija
5/19 |
26.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi kiva kuulla että kaikki oli hyvin. Kyllä se masumittakin siitä kasvaa. Mulla edelleen tooosi pieni maha vaikka enää reilu 6 viikkoa aikaa...

Keskiviikkona taas neuvola, saa nähdä onko sf-mitta kasvanut, en kuitenkaan aio murehtia mittoja, eivät kuitenkaan kerro koko totuutta.

Maariska 33+3

Vierailija
6/19 |
26.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

ylimääräisissä kasvukontrolliultrissa. Koska edelliset vauvat olivat pieniä(me vanhemmat pitkiä) en ollut siitä niin huolissaan. Liikkeet olivat kyllä ihan erilaisia kuin aikaisemmilla kerroilla. Ilmeisesti edessä oleva istukka vaimensi niitä kovasti sen lisäksi, että tämä vauva nukkui paljon(sykkeestä päättelen). Vauva oli sitten 2900g syntyessään ja luonteeltaan rauhallinen ja tyytyväinen lapsi. Alussa sai vuorokauden valohoitoa.

Vierailija
7/19 |
27.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä oon joutunu kummassakin raskaudesta äippäpolille tuon hidastuneen taikka pysähtyneen sf-mitan takia.. ja eipä mitään ongelmaa. Neuvolan terveydenhoitaja sano sit vähän ennen kuopuksen syntymää et usein tyttövauvojen odottavilla äideillä siinä rv30 pinnassa ei mitta kasva, se vaihe kestää muutaman viikon, eikä siinä mitään. Neuvolasta laittavat kuitenkin varmuuden vuoksi aina äippäpolille lähetteen.

Vierailija
8/19 |
13.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua kummastuttaa tää käyrän alle putoaminen siksikin, että olen mielestäni pikemminkin iso- kuin pienikokoinen (pitkä ainakin), samoin mieheni - olen kuvitellut että pienikokoisia vauvoja syntyy pienikokoisille vanhemmille. Joka tapauksessa rauhoittavaa ajatella että niitä liikkeitä varmaan on enemmän kuin mitä tunnen...

Seurantaa suosittelen huolta en:) Helppo sanoa....

[/quote]

pääsis vaan sinne seurantaan pian, ehkä huolikin vähenis

sini 29+4

Vierailija
9/19 |
13.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä lohduttaako tämä oma tarinani yhtään, mutta itse kävin neuvolassa rv 26 jolloin lääkäri sai sf-mitaksi 23 cm - seuraavan kerran kolmen viikon päästä rv 28+3 terkkari sai mitaksi aivan saman. Kysyin että pitääkö huolestua ja terkka sanoi että ei, varattiin vaan uusi aika kahden viikon päähän siitä ja viime viikolla (rv 30+4) sitten otettiin tarkistusmitta. Tällöin sf:ksi saatiin 26 cm, eli mitta nousi sentään aivan alakäyrältä vähän lähemmäs keskikäyrää. Mullakin on aika pieni maha viikkoihin nähden (verrattuna moniin muihin) muutenkin, ja jotenkin en osaa odottaakaan että tämä tästä muuttuisi jättivatsaksi.

Th oli sitä mieltä, että mitan samana pysyminen tuossa yhdessä vaiheessa johtui lähinnä vauvan asennosta, eli vauva on jonkinmoisessa poikkitilassa vatsassa, joten aivan keskeltä mitattuna tulos on mitä sattuu. Meillä tosin th on se, joka mittaa aivan suoraan, eikä ota mitenkään vinoon, vaikka kohtu tuntuu sivulta selkeästi korkeammalla. Hän vain sanoi, ettei voi lisätä lääkärin mittaan senttejä kun ei kerran keskeltä saa niitä enemmän.

Itselläni on vaan mennyt luottamus aika lailla tuohon sf-mittaan muutenkin, kun on niin paljon tekijöitä mitkä siihen vaikuttaa (kuten vauvan asento ja mittaajan käsiala).. Luulisi että jos vauva liikkuu päivästä toiseen kuitenkin niin istukka toimisi hyvin.

Tsemppiä kuitenkin sinne uudelle käynnille ja koita olla huoleti. Tiedän että se on vaikeeta, olen itse huolestumisexpertti, mutta silti. :)

Vierailija
10/19 |
14.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kun kirjoitit omista kokemuksista. Näistä erilaisista mittaustavoista: tämän viimeisimmän, paikallaan pysyneen mitan otti terkan lisäksi paikalla ollut kätilöopiskelija eikä kumpikaan saanut enemmän kuin se 22 cm vaikka mittasivat vinoon ja vauvan asennon mukaan. Eli joka tapauksessa selvästi normaalikäyrän alarajan alapuolella (siis rv 29+2 ja 22 cm). No, sain nyt onneksi huomisaamuksi ajan keskusäitiysneuvolaan, joten yritän rauhoittua, kai vauva siihen asti kestää kun kuitenkin tuntuu välillä liikkuvankin...

sini76 rv 29+5

Vierailija
11/19 |
14.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippa Sini. Mulla oli samoja huolia kuin sulla tossa muutamia viikkoja sitten. Monet oli ihmetelleet kun mun masu ei suuren suuri ollut. Neuvolassa vk:lla 28+6 sf-mittani oli 23 cm vinoon mitattuna. Sen mittasi niin lääkäri kuin th. Vakuuttelivat ettei kannata huolestua. No aloin kuitenkin miettii asiaa kun vauvan liikkeet oli tosi vähäisiä ja loppujen lopuksi päätin varata ajan yksityiseen ultraan, johon mieheni kanssa olimme suunnitelleet menevämme joka tapauksessa. Ultra-ajan sain vasta 30+5 viikolle. Siihen asti asia kyllä vaivasi mua suuresti. Mutta masussa oli kaikki hyvin. Vauva oli ja on vaan niin syvällä tuolla lantiossa ja vielä raivotarjonnassa, että kohdun mitta on pienempi, mitä keskiarvon pitäs. Painoarviokin vaavilla oli 1640 eli ihan käyrällä.

Nyt viime viikolla 31+2 sf-mitta oli 25 cm eli edelleenkin alakäyrän alapuolella, mutta nyt olen luottavaisin mielin kun liikkeitäkin on ihan kiitettävästi tullut. Uskon että sullakin on kaikki kohdallaan ja vaavi kasvaa kohdussa joka päivä. Tiedän että asia pyörii koko ajan mielessä ja alkaa kuvitteleen kaikkia juttuja mutta onneksi pääset huomenna tutkimuksiin niin olosikin helpottaa.

Maariska 31+5

Vierailija
12/19 |
14.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäistä odottaessa mut lähetettiin neuvolasta äitipolille kun maha ei vain kasvanut. Kävin siellä säännöllisesti ultrassa pari viimeistä kuukautta ja lopulta passittivat käynnistkseen kun vauva ei kasvanut. No, olin tietenkin tosi huolestunut. Kun vauva syntyi hän painoi vain 2,4 kiloa ja mitään syytä pienikokoisuudelle ei löytynyt. Nyt hän on jo viisivuotta ja ihan normaalin kokoinen ja erittäin hyvin kehittynyt.

Evergreen

Vierailija
13/19 |
14.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

odottelen sitten huomista sydän vähän keveämpänä :)

sini76 rv 29+5

Vierailija
14/19 |
14.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ehtinyt lukea kaikkia saamiasi vastauksia, mutta kerron oman kokemukseni: olen pitkä ja hoikka. Esikoista odottaessani kohtu kasvoi ensin käyrällä tasaisesti ja sitten samoihin aikoihin kuin sinulla mittaajat vaihtuivat muutaman kerran ja saivat " huolestuttavan" pieniä lukemia. Kätilöopistolla puhuin asiasta muussa yhteydessä, koska olin huolissani. Joku kätilö kertoi tuolloin, että heille lähetetään usein äitejä liian pienen sf-mitan takia ja jos kyseessä on pitkä odottaja, lääkäri lähettää potilaan heti ovelta takaisin. Tämä nyt oli tällainen hieman kevyehkö juttu, mutta siinä lienee perääkin. Nyt odotan toista ja taas on samoilla viikoilla tullut notkahdus sf-mittaan. Nyt osaan olla huolestumatta. Esikoinen oli n. 3,5 kg. Toivotan onnea ja leppoisaa mieltä!

P.s. Joku kirjoittikin että sf-mitta kertoo enemmän odottajan ruumiinrakenteesta kuin vauvan kasvusta.

Vierailija
15/19 |
15.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin sitten tänään keskusäitiysneuvolassa ultrassa mutta lääkäri olikin sairastunut, joten istukkaa ja sen virtauksia ei voitu katsoa. Th sen sijaan mittaili ultralla vauvaa ja sai painoarvioksi 1300-1500 g, alle keskikäyrän mutta sanoi, ettei kuitenkaan ole niin pieni että pitäisi lähettää heti ä-polille. Joten määräsi kontrolliajan keskusäitiysneuvolan lääkärille (joka toivottavasti on silloin paikalla) 1,5 viikon päähän, silloin pitäisi istukan toimintakin sitten katsoa.

Joten kaikki ilmeisesti hyvin, th vain kehotteli seuraamaan liikkeitä päivittäin. Liikkeet vaan ovat todella niin vaimeita (etuistukan takia?) ja välillä ei tuntikausiin tunnu mitään, kun luen muiden suunnilleen samoilla viikoilla odottavien viestejä, tuntuu vauva kaikilla vaan jumppaavan jatkuvasti...

No, vähän rauhallisemmin mielin odotan kuitenkin seuraavaa kontrolliultraa. Oli helpottavaa nähdä että siellä sydän sykkii ja vähän pieni heilutteli käsiäänkin ultrassa huolestuneen iloksi :)

Sini76 rv 29+5

Vierailija
16/19 |
16.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sini 76 kirjoittelethan kuulumisia sitten kun olet käynyt siellä kontrollissa. Haluaisin tietää miten siellä meni. Musta toi painoarvio kuulosti kyllä ihan hyvältä. Itse olin taas neuvolassa eilen ja lääkäri mittasi sf-mitan. Sai 27 cm viikolla 31+6. Sama lääkäri on kyllä aina saanut isompia mittoja kuin th. Olis mittani kasvanut viikonlopulla 2 cm, kun perjantaina neuvolath mittasi 25cm!!!

Maariska 32

Vierailija
17/19 |
16.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sattuipa sopivasti tämä keskustelu, sillä itsekin juuri pohdin samaa asiaa. Meillä 29+5 ja 23,5 cm, ei ole kasvanut viikosta 27 kuin 0,5 cm (eri mittaaja). Saimme ajan ultraan, mutta vasta 3 viikon päähän! Tuntuu vähän turhauttavalta odottaa sinne asti. Aika erikoista miten käytännöt vaihtelee, kun sun kehotettiin menemään heti ensi viikon aikana.

Onneksi tänne laitetut vastaukset kevensivät mieltä kummasti. Th:kin sanoi, että ruumiin rakenne vaikuttaa tähän myös eli jos äiti on siro, niin usein lapsikin. Ja toisaalta jos vatsan päällä ei ole rasvaa, niin mitta on pienempi jo siitäkin syystä. Eli ei kai pitäisi päätään tällä liikaa vaivata. Mulla on myös pari hoikkaa ystävää, jotka molemmat olivat loppuraskaudesta seurannassa pienen vatsan takia ja vauvat syntyivät kuitenkin ihan terveinä, vaikkakin pienikokoisina.

No, vielä pohdin menisinkö ultraa yksityiselle vähän nopeammin....

Lumi

Vierailija
18/19 |
16.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä sun th ei ollut niin huolestunut siksi, että jotain kasvua (vaikka pientäkin) oli kuitenkin tapahtunut. Mulla varmaan huolestui siksi, että 3,5 viikossa ei ollut mitta muuttunut mihinkään - ja vielä niin päin, että th, joka mittaa vinoon, sai tuon jälkimmäisen, paikallaan pysyneen ja alakäyrän alle jäävän mitan. Mutta kyllähän käytännöt vaihteleekin, paljon riippuu todennäköisesti niin terkasta kuin asuinkunnastakin.

Jokatapauksessa hengissä munkin pikkuiseni oli kohdun kasvun näennäisestä pysähtymisestä huolimatta, joten toivotaan että sullakin on masussa kaikki hyvin :) Toisaalta, jos asia kuitenkin vaivaa, on ehkä oman mielenterveyden kannalta parempi käydä yksityisellä kuin pilata seuraavat 3 viikkoa murehtimisella?

Itse en ole ruumiinrakenteeltani mitenkään erityisen siro, pitkä kylläkin, joten ehkä se kohtu uppoaa jonnekin tuonne lantioon.

Kirjoittelen sitten kontrolliultran jälkeen miten meni...

Sini76 rv 30 tasan!!

Vierailija
19/19 |
16.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin tohtisin minäkin epäillä. Itselläni juuri samat " ongelmat" samoilla viikoilla edellisessä raskaudessa. Olen isokokoinen ja vatsa oli mitättömän pieni. No terkka passitti ultraan, jossa ei mitään hälyttävää, vauva vain tosi pieni. Samoin olen itsekin ollut syntyessäni, joten ilm. sukuvika. En tupakoinnut, eikä istukka kalkkeutunut. Nyt odotan kakkosta ja tuttu terkka onneks, joten ei liiemmin huolestu pienestä sf-mitasta ja siitä ettei paino nouse.

Henrina rv 26