Olenko mielestäsi outo, ylisuojelevainen, curling-äiti,
kun en "tohdi" laulaa lapsilleni (1v ja 3v) Päivänsäde ja menninkäinen -laulua, koska siinä lauletaan "---enkä toivo kuolemaa---"? Lauleskelemme tosi paljon, kaikenlaisia lasten- ym- lauluja, mutta tuo em. kohta ei jotenkin tunnu kivalta laulaa. Olenko siis outo?
Kommentit (7)
Ja sinä luulet että et osaa selittää sitä.
nykyisessä musiikkikulttuurissa "kuoleman toivominen" on ihan liian tavallista...
kuolema on tabu, mistä ei sovi puhua ääneen. Kuolevat ihmiset ovat jossain kliinisessä sairaalassa tai epämielyttävässä vanhainkodissa, näkymättömissä. Kiireiset hoitajat käyvät tuikkaamassa morfiinia peppuun ja tarjoamassa mehua ja valmistavat ruumiin vietäväksi takaovesta krematorioon poltettavaksi.
Joo siis esikoinen on 3,5 v ja on muutamia kertoja kysynyt jotakin kuolemaan liittyvää. Mun mielestä se kuolema vaan on niin pelottavaa, ei niinkään se itse kuoleminen, vaan siitä seuraava omaisten suru ja ikävä jne. Ja vielä kun esikoinen on tosi herkkä luonteeltaan, ja herkästi pelkää kaikkea, niin en haluaisi että keksisi pelätä kuolemaakin, jota itsekin pelkään, ja siksi välttelen kyseistä lastenlaulua.
jos se sustakin on. Meidän lapsille kuolema on kerottu olevan yleensä luonnollista kiertokulkua. Kohta se sun lapses jo kyselee dinoista (ovat kuolleet sukupuuttoon), kuolleista eläimistä (aiotko piilottaa nekin).
Opit kohta, että lapsesi pelkää niitä asioita, mitä sinäkin pelkäät (ukkosta, hämähäkkejä, putoamista jne)
Joo siis esikoinen on 3,5 v ja on muutamia kertoja kysynyt jotakin kuolemaan liittyvää. Mun mielestä se kuolema vaan on niin pelottavaa, ei niinkään se itse kuoleminen, vaan siitä seuraava omaisten suru ja ikävä jne. Ja vielä kun esikoinen on tosi herkkä luonteeltaan, ja herkästi pelkää kaikkea, niin en haluaisi että keksisi pelätä kuolemaakin, jota itsekin pelkään, ja siksi välttelen kyseistä lastenlaulua.
Minusta kuolema tulee tutuksi lapsille tommosessa laulussa huomaatta, siis sanana, ei lapset ajattele sille kummallista merkitystä. Laulu opettaa, ettei se mikään mörkö tai kauhujuttu ole jos jossain muualla kuulevat sen sanan.