9kk vauvan syömalakko
Se on kestänyt jo kuukauden. Ja siis syönti on sitä, että hyvä jos lusikan kaksi saa suuhun. Ei mene omat eikä kaupan soseet, ei karkeammaksi jätetyt tai ihan sileet. Ei lämpöiset eikä kylmät. Ei omilla käsillä syönti. Puuro ei myöskään uppoa. Ei kaupan eikä itse tekemät. Ainut mikä menis alas olis kaupan velli, mutta joku muu ratkaisu on oltava.
Neuvolasta sanoivat, että ihan normaalia jos on ollut kipeänä. Mutta siis KUUKAUSI?!?!? Lapsemme painokin on jo laskenut ja entiseen verrattuna tämä on ihan järkyttävä muutos. Ennen suu oli auki kuin linnunpojalla ja nyt vaan suu napsahtaa kiinni ja pään pyöritys alkaa ja kitinä.
Ruokaa saa normaalit (aamupala, lounas, välipala, päivällinen ja iltapala) ja ruokailujen välissä en anna mitään naksuja / kurkkua tms ylimääräisiksi välipaloiksi.
Reilun viikon päästä on vasta neuvola ja hienoa jos kukaan ei osaa sanoa mitään mistä olisi konkreettista apua!
Kommentit (10)
ettö hampaita saattais olla tulossa lisää. Ja sen vuoksi ei ruoka maistu. Mitäs jos vaikka antaisit vähän särkylääkettä?
Oletko jo kokeillut hapanmaitotuotteita? Josko uudet maut, kuten piimä ja maitorahka uppoisivat? Pääasia olisi, että jotain syö ja saa energiaa. Varmasti neuvolassakin ehdottavat, että lisäät ruokiin öljyä, jotta energiamäärä lisääntyy. Ja tuon ikäiselle voit antaa esim ruisleipää, jossa margariinia päällä. Söisikö, jos saa lusikan tms omaan käteen? Meillä keskimmäinen oli sellainen, ettei suostunut syömään kuin oma lusikka/leipä kädessä, muuten ei aukaissut suuta ei sitten millään.
Meneekö mitkään sormiruoat, keitetyt porkkanat, peruna, parsakaali? Jos jollain saisit hämättyä, ettei edes huomaisi, että ruoka on tulossa suuhun, toimi ainakin meillä :)
Saako vielä maitoa yöllä? Jos saa, kannattaa siitä päästä eroon, silloin saattaisi olla enemmän nälkä päivällä. Miten juo maitoa?
Mun lapseni ja serkkunsa olivat samanlaisia, eivät olisi huolineet muuta kuin velliä. Annettiin sitten sitä, sehän on melkein kuin puuroa maidolla. Lisäksi niin paljon muuta kuin suostui syömään. Vähitellen muun osuus lisääntyi ja vellin voi jättää pois.
Ei sitä tiedä mistä nuo haluttomuudet syödä oikeaa ruokaa johtuu, olen ajatellut, että voihan kyse olla vaikka siitä, ettei lapsen elimistö vielä ota kunnolla vastaan kiinteämpää ja muusta kuin vellista tulee sit paha olo. Eli torjunta olisi varoitusmerkki. Mulla itselläni on sellainen kokemus maidosta, eli en juonut taaperoiän jälkeen maitoa kuin väkisin, ja teininä sitten todettiin laktoosi-intoleranssi (oireet olivat alkaneet jo vuosia aiemmin).
voithan myös kokeilla tehdä vellit itse esim riisi- ja maissijauhoista. Sinne voit sitten myös lisätä öljyä sekaan. Niinkuin edellinenkin sanoi, jos ei mikää muu uppoa, niin sitten sitä velliä!
Kiitos vinkeistä!
Vauva ei ole öisin syönyt maitoa pitkään aikaan enää (lopetti sen itse) ja päivällä sitä menee kesmimäärin 4dl. Puurot tehdään maitoon. On pirteä ja puuhailee kaikkea ja nukkuu hyvin ihan hyvin. Yöllä herää aamuyöllä ja käyn laittamaan tutin suuhun ja sen jälkeen saattaa olla 1-2h hereillä, mutta "juttelee" itsekseen, ei siis itke.
Hapanmaitotuotteita on kokeiltu viiliä hedelmäsoseella ja ilman. Pari lusikallist menee. Rahkaa olen tehnyt niin, että soseuttanut sekaan mansikkaa ja jatkanyt vähän korvikkeella, mutta ei. Ja ihan sama onko lisätty sokeria mukaan tai ei. Myös sormiruuat on kokeiltu porkkana, parsakaalit, kukkakaalit, itse tehdyt lihapullat. Ruisleipä menee alas ja kovakin sellainen. Mutta olen sitä pitänyt vähän sellaisena välipalana tai jos on ollut vieraita ja vauva kahvipöydässä niin siinä viihtyy sen kanssa. Margariinia / voita mietin, että saako niitä jo antaa? Niissä on suolaa kuitenkin? Vai? Jos saa antaa niin voisi kokeilla voisilmää puuroon.........
Lusikkakin on ollu kädessä, mutta ei ole ollut vaikutusta. Mitään leluja ei ole pöydässä. Ja harhautus ei onnistu, sillä se suu napsahtaa heti kiinni. Välillä on onnitunut niin, että olen antanut omilla sormillani ruokaa suuhun. Kohta oteteaan varmaan huostaan (viitaten viime viikon uutiseen, jossa joku kiinalainen pari oli antanut lapselleen ruokaa sormillaan.)
Mut rasittavaa on. Velliä on anettu aamupalalla ja iltapalalla kun on mennyt hermot ja puurot on jälleen kerran jäänyt syömättä.
Eihän se nyt ole oikeasti suuri määrä suolaa mitä lapsi saa, jos puurossa on voi silmä :)
Sokeria myös saa laittaa, koska sitä on myös niissä kaupan tuotteissa. Oletko kokeillut sitä jauheliha kastikettamitä syöt itse?
Saattaa siis viikkotolkulla syödä ihan häviävän pieniä määriä ja sitten yhtäkkiä vaan alkaa ruoka taas maistua. On kuitenkin ihan pirteä ja liikkuvainen. Lapsi myös aistii mielialoja herkästi, eli jos aikuinen alkaa stressata ruokatilanteita tai jopa pakottaa syömään, niin tulee kyllä ihan totaalinen stoppi. Eli ei mitään "enää tää yks lusikallinen, suu auki nyt" -tyyppistä tunkemista, vaan jos lapsi kieltäytyy syömästä, pidetään iloinen ilme, sanotaan "kiitos" ja nostetaan lapsi pois pöydästä. Sitten vaikka puolen tunnin tai tunnin päästä uudestaan kokeilemaan.
Jos tuntuu siltä, että lapsi ei saa tarpeeksi ravintoa, voi vellin tai puuron sekaan laittaa pari ruokalusikallista rypsiöljyä. Sitä ravitsemusterapeutti suositteli meille, on hyväksi kropalle ja antaa paljon energiaa vähäruokaisessa tilanteessa. Jos tykkää syödä itse sormin, niin esim. banaani on tukeva eväs ja helppo sormiruoka.
margariinia leivän päälle, näin sanottiin kuopuksenkin 8kk neuvolassa. Ja jos suolamäärä pelottaa, niin onhan niitä vähäsuolaisiakin marganiinejakin/voita. Ja ihan hyvin voit myös ruoan kanssa antaa leipää, jos vaikka sen päällä menisi kurkku/tomaattiviipalekin. Meillä tämä kuopus on ollut hankalin syöjä, siksi olen leipää sekä lounaalla että päivällisellä antanut. Olen myös jättänyt välipalan antamatta, sillä ei suostu päivällistä syömään, jos saa välkkäriä (tosin nukkuukin lähes koko ajan lounaasta päivällisiaikaan).
Muita neuvoja en tässä nyt osaa antaa, toivottavasti helpottaa pian! Ja tosiaan, myös hampaat saattavat kiusata sen verran ettei ruoka "tunnu hyvältä" suussa.
-nelonen
Kiitos miljoonasti!
Näiden avulla jaksan aamulla taas tehdä sitä puuroa, MUTTA laitan sinne voisilmän sekaan!
Ja toi jauhelihakastike oli kanssa hyvä vinkki. Laitan sinne vaan mausteita vähän vähemmän..
Ja pakko myöntää, että kun ruoka-aika lähestyy niin ahdistus vaan lisääntyy.. Olen pitänyt tapana, että kokeilen kaksi kertaa, annan maitoa ja taas kaksi kertaa ja jos ei ota niin siten ruokailu loppuu siihen, mutta lupaan olla nyt ahdistumatta.
Jospa se helpottaa ennen rippikoulua.............
Miten hän juo maitoa? Onko hän pirteä ja touhukas? Nukkuuko hän hyvin?