Voiko Suomessa kehitysvammaiset olla esim Mäkkärissä töissä?
Kommentit (14)
Salkkareiden kehari, usein siivoilee vauhdilla siellä.
joissa olen kehitysvammaisia nähnyt töissä.
Olen monesti nähnytkin. Lähinnä siistivät paikkoja, pesevät lattioita ja tyhjentävät roskiksia. Kassalla kehareita ei näy.
lopetti kun asiakkaat valitti. Käyttäytyi vissiin välillä vähän pelottavasti.
muu ei olisi laillista, tietenkään. Ei vammaisella saa teettää orjatyötä.
Monet kehitysvammaiset eivät kuitenkaan tee ihan samaa työtä, eivätkä samoja tuntimääriä kuin tavikset, osin siksi, että eivät pysty ja osin siksi, että eivät saa, koska monet heistä elävät kuitenkin pääasiassa eläkkeella ja eläkkeen kanssa ei saa tehdä kovin paljon palkkatöitä.
Minä tunnen kehitysvammaisia, jotka ovat töissä muissa ruokaloissa ja ravintoloissa kuin mäkkärillä. Lähinnä siellä keittiöpuolella. Myös rakennuksilla on joskus tullut vastaan, mutta silloin pitää olla aika hyvätasoinen vammainen ja aika turvallinen työmaa, koska rakennuksilla turvallisuus on monesti niin pienestä kiinni.
Moni on ns. tukityössä ja saa esim. eläkkeen ja sitten jotain päivärahaa työstä.
En muista nyt ihan tarkkaan miten menee, vaikka siskoni vuoksi näihin asioihin olen jonkin verran törmännytkin.
Ihan tavallisissa ruokakaupoissa on aika paljon kehitysvammaisia esim. täyttämässä hyllyjä, hävittämässä pakkausjätettä tai käyttämässä pullonpalautuskonetta. Kukin taitojensa ja kuntonsa mukaisesti.
Ihan tavallisissa ruokakaupoissa on aika paljon kehitysvammaisia esim. täyttämässä hyllyjä, hävittämässä pakkausjätettä tai käyttämässä pullonpalautuskonetta. Kukin taitojensa ja kuntonsa mukaisesti.
Olen tehnyt töitä kahdessa kauppaketjussa, eikä ole koskaan tullut vastaan. Näkisin itse, että isossa paikassa onnistuu, pienessä tai keskisuuressa kaupassa pitää olla jo enemmän osaamista ja itsenäistä työotetta, mikä ei kehitysvammaiselta onnistuisi.
Olen tehnyt töitä kahdessa kauppaketjussa, eikä ole koskaan tullut vastaan. Näkisin itse, että isossa paikassa onnistuu, pienessä tai keskisuuressa kaupassa pitää olla jo enemmän osaamista ja itsenäistä työotetta, mikä ei kehitysvammaiselta onnistuisi.
Tukiviesti tietää kertoa, että pelkästään HOK-Elannon palkkalistoilla on noin 40 kehitysvammaista työntekijää.
ainakin kirjastossa on yksi down-työntekijä. En sitten tiedä, onko kyseessä jonkinlainen tukityöpaikka vai ihan normaalisti palkattu.
ollut jo monia vuosia. Hänellä on upeat suvaitsevaiset työkaverit.
Tukiviesti tietää kertoa, että pelkästään HOK-Elannon palkkalistoilla on noin 40 kehitysvammaista työntekijää.
että ei ole ihme, jos ei ole tullut vastaan..
On kaikenlaisia avo,- tuki ja suojatyöpaikkoja.
Lisäksi kehitysvammaiset tekevät alihankintatöitä mm. toimintakeskuksissa.