Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vain 3 ehdokasta kuuluu lut. kirkkoon :oO

Vierailija
13.01.2012 |

Kotimaa: Kolme presidenttiehdokasta kuuluu luterilaiseen kirkkoon

12.1.2012 15:45 | 28 |

AA

STT–HS

Presidenttiehdokkaista vain kolme kuuluu evankelisluterilaiseen kirkkoon, kertoi Kotimaa-lehti torstaina.

Kirkon jäseniä ovat Sdp:n Paavo Lipponen, kokoomuksen Sauli Niinistö ja keskustan Paavo Väyrynen. Kristillisdemokraattien Sari Essayah kuuluu helluntailiikkeeseen ja Timo Soini katoliseen kirkkoon.

Lipponen erosi kirkosta 1960-luvun radikalismivuosina, mutta liittyi takaisin mennessään uudelleen naimisiin.

Vasemmistoliiton Paavo Arhinmäki ei kuulu mihinkään uskontokuntaan. Rkp:n Eva Biaudet on eronnut kirkosta protestiksi naispappeuden vastustukselle. Vihreiden Pekka Haavisto erosi, koska ei sulattanut tapaa, jolla lukion uskonnonopetuksessa käsiteltiin muita uskontoja.

Haavisto kertoo Kotimaa-lehdessä harkinneensa liittymistä takaisin kirkkoon tv:n Ajankohtaisen kakkosen kohutun Homoillan jälkeen. Haavisto sanoi kokeneensa massaerot kohtuuttomana kostoreaktiona muutamiin kärjekkäisiin kommentteihin.

MTV3:n ja Ylen ruotsinkielisen toimituksen vaalitenteissä Haavisto puolestaan piti mahdollisena, että hän voisi liittyä kirkkoon, mikäli kirkko hyväksyisi homoavioliitot.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
13.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En sano nyt sinänsä että pitäisi kuulua, koska sehän on jokaisen oma asia. Mutta jotenkin minusta itsestäni se on mukavampi vaihtoehto, koska minulle on tärkeää että lapset kastetaan, avioliittoon vihitään papin siunauksella ja rippikoulun saa käydä. Jotenkin se vain kuuluu suomalaiseen yhteiskuntaan. Emme silti ole mitenkään "uskovaisia" vaan normaali työssäkäyvä (nykyisin varmaan köyhä kun tienataan vain 1500/kk) perhe mutta onnellisia.

Vierailija
2/7 |
13.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tämä on yksi syy lisää äänestää Haavistoa. En itsekään kuulu kirkkoon, ja olisi hyvä, että presidenttikin olisi kaltaiseni "järjen ihminen". :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
13.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi täällä ei ole sellasta tekopyhää jenkkimeininkiä, että kirkkoon kuulumattoman/ ateistin olis aivan mahdotonta menestyä missään vaaleissa.

Vierailija
4/7 |
13.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kukaan fiksu ihminen kannata moista instituutiota tänä päivänä ja vielä Suomessa, jonka pitäisi olla demokraattinen ja tasa-arvoinen maa.

Vierailija
5/7 |
13.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehdokkaan kannalta, jota aion äänestää ja se toiseksi paras vaihtoehtokin onneksi kuuluu kirkkoon.

Vierailija
6/7 |
13.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka ei kirkkoon kuulukaan. Oma ehdokkaani ei muuten kuulu, ja se on iso plussa mun näkemykseni mukaan. On musta aika huono tapa, että presidentti toivottelee puheen lopussa jumalan siunausta, kun suuri osa kansasta ei usko presidentin kanssa samaan jumalaan. Mun mielestä uskonto pitäis jättää tommosissa puheissa pois.

Vierailija
7/7 |
13.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta jotenkin minusta itsestäni se on mukavampi vaihtoehto, koska minulle on tärkeää että lapset kastetaan, avioliittoon vihitään papin siunauksella ja rippikoulun saa käydä. Jotenkin se vain kuuluu suomalaiseen yhteiskuntaan. Emme silti ole mitenkään "uskovaisia" vaan normaali työssäkäyvä (nykyisin varmaan köyhä kun tienataan vain 1500/kk) perhe mutta onnellisia.

Et ole uskovainen, mutta mielestäsi on tärkeää että lapset liitetään kasteessa seurakuntaan (sehän on kasteen tarkoitus), että "jumala" hyväksyy ja siunaa avioliiton ja että rippikoulussa "rippikoululainen vahvistuu siinä uskossa kolmiyhteiseen Jumalaan, johon hänet on pyhässä kasteessa otettu, kasvaa rakkaudessa lähimmäiseen ja elää rukouksessa ja seurakuntayhteydessä"?

Olet varmasti juuri niitä joiden mielestä suvivirsi pitää veisata vaikka on olemassa tunnukseton Suvilaulu (suvivirsi joo, mutta ilman luojaa)? Ja joka on koulujen muuttamista tunnuksettomiksi vastana, koska "tämä nyt on vain suomalainen tapa"?

Maailma muuttuu Eskoseni ja teidän tapakristittyjen tulisi muuttua mukana.

Tuosta koulujen tunnuksettomuudesta olen jutellut monen ihmisen kanssa, ja kaikkein eniten sitä vastustavat juuri ne jotka sanovat että "en mä nyt jumalaan usko, tai ole uskovainen, mutta kun nää on tapoja" eli kaikkein eniten huutavat ne, joiden luterilaisuus näkyy vain siinä että he osaavat suvivirren tai enkeli taivaan sanat.

Jos se uskonto, ja ev.lut. tapa on niin tärkeää niin miksei niitä tapoja voi noudattaa vaikkapa siellä herran huoneessa, eli kirkossa.

Ja ei, en edes käytännössä ole ateisti, kuulun siihen pieneen vähemmistöön jolla on luonnonusko. Tosin "uskooni" ei kuulu jumaluudet, eikä kirkollinen byrokratia.

Ja ap. Mitä väliä?

Suomessa on uskonnon vapaus joten ei pitäisi olla tavatonta että presidentiksi pyrkii ihmisiä jotka eivät kuulu kirkkoon. Eikä siihen uskoon kirkkoon kuulumista tarvitse. Tunnen monia jotka eivät kuulu kirkkoon juurikin siksi että kirkon linja poikkeaa heidän mielipiteistään rajusti.