934e tulot kuussa!
Minä ja 4. luokkalainen asutaan kahden. Maksan vuokraa 250e ja kaikki muut peruskulut päälle.
Juuri tulin sossusta ja päätös oli kielteinen :(
En tajua kuinka selvitään :(
Kommentit (9)
Perusosa
(euroa/kk vuonna 2011)
Vanhempansa tai vanhempiensa luona asuva 18 vuotta täyttänyt henkilö 305,95 €
Avio- ja avopuolisot, kumpikin 356,24 €
Yksin asuva ja yksinhuoltaja 419,11 €
10–17-vuotias lapsi:
*1. lapsi 293,38 €
*2. lapsi 272,42 €
*3. jne. lapsi 251,47 €
Alle 10-vuotias lapsi:
*1. lapsi 264,04 €
*2. lapsi 243,08 €
*3. jne. lapsi 222,13 €
Toimeentulotuen perusosan pitää riittää muun muassa seuraaviin menoihin:
asunto- ja opintolainan sekä muiden velkojen hoito
ruokakulut
vaatteet (osto, pesu ja huolto)
parturin ja kampaajan kulut
henkilökohtainen hygienia
ei-reseptilääkkeet ja vähäiset terveydenhuoltomenot, lääkkeet johonkin muuhun kuin sairauteen
matkakulut (muut kuin työ- ja opiskelumatkat)
tv-lupa, sanomalehti, puhelinlasku
harrastus- ja vapaa-ajankulut
[muokkaa]Lisäosa
Perusosan lisäksi toimeentulotukea myönnetään seuraaviin kuluihin paikallisten ohjeiden mukaan:
asunnon vuokra tai vastike, kohtuulliset kulut sähköstä, vesimaksusta, kaasusta, kotivakuutuksesta, tontin vuokrasta ja kiinteistöverosta
hyväksytyt kulut julkisessa terveydenhuollossa sekä julkisessa terveydenhoidossa määrätyt reseptilääkkeet
kiireellinen hammashoito
lasten päivähoitokulut kuitteja vastaan
silmälasit
hautauskulut sosiaalitoimiston päätöksellä
tarvittavat kustannukset työ- tai opiskelumatkoja varten ja muut työpaikasta aiheutuvat kulut
http://fi.wikipedia.org/wiki/Toimeentulotuki#Perusosa
Eli kun mulla on asuntolainaa, ei ole mitään perusosaa, joka "pitää jäädä". Se on ihan omassa valinnassa sitten, yrittääkö myydä asunnon, vai kärvisteleekö parilla sadalla.
Miksi 18v kotona asuva opiskelijan perusosa on vähemmän?
Miksi 18v kotona asuva opiskelijan perusosa on vähemmän?
kun 18 vuotias on lain edessä aikuinen ihminen jonka pitäisi asua omillaan ja elättää itsensä esim.opintolainalla ja työtuloilla.
joten taidat kuitenkin saada asumistukea.Missä elatusmaksu.lapsilisä yms.???
Tuostajan jää 600e käteen. Mulla on opiskelijana tulot huimat 469e kuussa ja elän vieläkin, vaikka käteen jää vain vähän päälle satanen. Miksei kukaan enää osaa elää säästeliäästi? 600 e käteen olisi ihan helvetisti ainakin minulle. Edes kahden ihmisen ruokaan ei saa kulumaan noin paljon.
eltustuki. Ei sen perusosan päälle niitä lasketa, halooooooooo!
300e/kk opintolainaa ja asumislisää vähän. Siinä kaikki hänen tulot.
niin se vaan on. 683,51 (?) pitää riittää vanhemmalle ja yhdelle lapselle. Tuosta maksetaan myös velat ja asuntolainat, mikäli oma asunto.