Miten teidän vauvat nukkuu?
Meidän 3kk menee 22 nukkumaan herää 04 ja 07 syömään ja herää 10 aikaan aamulla. Silti olen väsynyt. valitanko turhaan?
Kommentit (6)
Saat todella monen tunnin yhtäjaksoiset unet. Ajatteles, kun jotkut eivät saa kuin tunnin unia.
Molemmat pojat on vauvana heräilleet vähintään puolentoista tunnin välein syömään. Muutama kuukausi sitten tuntui, että kohta tilttaan, kun tätä heräilyä oli jatkunut yli 2 vuotta. Mutta niin vaan nuorempikin vähensi yöheräilyjä 5-7:n kertaan ja nyt vähän yli vuosikkaana, tai siis viimeiset 2 yötä on nukkunut 12 tuntia!
Siltikin elämäni väsyttävin aika on ollut ihan jotain muuta ennen lapsia.
Malta mennä vähän aikaisin nukkumaan :). (paras sanomaan..)
Koska jokainen kokee asiat ihan erilailla.
Minun vauva nukkui alle 2kk 21-06 välisen ajan. Olin aivan ihmeissäni koska tämä muutos tapahtui ihan hetkessä. Sitä ennen syötiin kahden aikaan ja usein herättiin valvomaan 4-5 välillä ja sitten herättiin 6-7 aikaan kunnolla. Itse en enää pystynyt nukkumaan sitten 9 aikaan kun oli ne ekat päikkärit, en vain saanut unta. Siihen aikaan olin väsynyt.
Nykyisn 7,5kk nukkuu omassa huoneessaan 21-07 välisen ajan, herää syömään ja nukahtaa vielä pariksi tunniksi uudelleen. Olenkin sanonut että seuraava lapsi sitten varmaan valvottaa kaikki yöt =)
Omani 4kk herää suunnilleen samalla lailla kun ap:n ja olen väsynyt joka päivä melkein koko päivän. Aiemmin kun vauva heräsi yössä 4 kertaa olin joka päivä ihan "kuolemanväsynyt". Ennen vauvaa olin tottunut nukkumaan paljon, 8-10h yhtäjaksoista yöunta. Eri ihmisten unentarve on todella erilainen ilman että kyse on laiskuudesta tms. Joku pärjää mainiosti 6h yöunilla ja toinen on ihan zombie, jos joutuu nukkumaan niin vaikka viikon. Eri asia on sitten sellanen mukavuudenhaluinen paljon nukkuminen.
mäkin kyllä nukuin ennen lapsia 9 tuntia yössä, jos vaan oli mahdollista. Olen aina tarvinnut paljon unta. Ja rakastin päikkäreitä, eivät sekoita mun nukkumarytmiä.
Sitä väsymystä ei kannata jäädä aamulla vatvomaan tai ei saa tehtyä ihan mitään. Sen voi todeta ja sit jatkaa eteenpäin. Ja nukkua aina kun voi. Hormonit ne vielä myllää tuossa vaiheessa.
4
Et ole vielä täysin toipunut synnytyksestäkään (vaikka susta voi siltä tuntua) ja kolmekuiset voi olla joskus vähän työläitä, itkuisia ja helposti turhautuvia. Jotkut kestää valvomista paremmin kuin toiset, eikä kukaan voi mennä mitätöimään toisen väsymystä. Väsynyt voi olla vaikka vauva nukkuis heräilemättäkin, koska se oma unen laatu on erilaista kuin ennen vauvaa.