Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos 3.vuotias osaa lukea, onko hän Einstein?

Vierailija
05.01.2012 |

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
05.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös Einstein oppinut myöhään puhumaan ja lukemaan.

Vierailija
2/21 |
05.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Einsteinillä kielellinen kehitys oli myöhässä. Lapsi on lahjakas ikäisekseen, mutta pidemälle meneviä johtopäätöksiä en menisi tekemään. Kannattaa muistaa, että neron leima on raskas kantaa ja liian hätäiseen lyöty lapsineron leima vielä raskaampi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
05.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tuntenut kirjaimet ja numerot pitkään, kuulee sanasta millä kirjaimella se alkaa ja luettelee lisää sanoja jotka alkaa samalla kirjaimella.

Näkee helpoista yksinkertaisista sanoista suunnilleen mikä se on.

Hassua on se, että poika oppi oikeastaan puhumaan vasta syksyllä.

Vierailija
4/21 |
05.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tuntenut kirjaimet ja numerot pitkään, kuulee sanasta millä kirjaimella se alkaa ja luettelee lisää sanoja jotka alkaa samalla kirjaimella.

Näkee helpoista yksinkertaisista sanoista suunnilleen mikä se on.

Hassua on se, että poika oppi oikeastaan puhumaan vasta syksyllä.

poika oppi eka kaikki kirjaimet 2 v 10 kk ikäisenä, ennenkuin alkoi puhumaan. on siis puheenviivästymä. luetteli siis kirjaimet, kun osoittelin niitä lehdistä. viikon ajan kysyi niitä, mikä tuo on jne. ja oppi ne siis viikossa. itse en tuputtanut.

Vierailija
5/21 |
05.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit uskoa reinkarnaatioon jos haluat, mutta kyllä siihen vähän enemmän näyttöä tarvittaisiin, että se olisi Einstein.

Vierailija
6/21 |
05.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan ihan normaali lapsi. 21/2-3 vuotta on normaali aika kiinnostua kirjaimista jos kotona lueaan paljon ja vanhemmat vastaavat lapsen kysymyksiin.

Useimmissa maissa kouluun mennaan 3-5 vuotiaina, suomalainen panttaaminen seitsemanvuotiaaksi herattaa ihmetysta.

Vierailija
7/21 |
05.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis oppi kaikki kirjaimet 2 v 10 kk ikäisenä. Nyt on 4,5 vuotias, eikä osaa lukea. Osaa kirjoittaa oman nimensä kyllä.

Näkee myös kirjaimia esineissä. Esim. vähän päälle kolmevuotiaana laittoi kirjan puoliksi auki ja katsoi sivulta ja sanoi V. Sitten laittoi kaksi kirjaa auki puoliksi alassuin ja sanoi M. Ja muita vastaavia juttuja. Puheterapeutti ei muuten uskonut mua, vaikka sanoi, että on mahdollista että 3 v osaa lukea, mutta eihän se yleistä ole. Puheterapeutti otti sit kirjaimet esille ja kysyi kaikki aakkoset A:sta Ö:hön ja lapseni luetteli joka ikisen kirjaimen sille. Siis sekaisin, ei missään aakkosjärjestyksessä. Sit se sanoi, että joo, osaahan se nää kaikki, ihmeellistä.

Vierailija
8/21 |
05.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis oppi kaikki kirjaimet 2 v 10 kk ikäisenä. Nyt on 4,5 vuotias, eikä osaa lukea. Osaa kirjoittaa oman nimensä kyllä.

Näkee myös kirjaimia esineissä. Esim. vähän päälle kolmevuotiaana laittoi kirjan puoliksi auki ja katsoi sivulta ja sanoi V. Sitten laittoi kaksi kirjaa auki puoliksi alassuin ja sanoi M. Ja muita vastaavia juttuja. Puheterapeutti ei muuten uskonut mua, vaikka sanoi, että on mahdollista että 3 v osaa lukea, mutta eihän se yleistä ole. Puheterapeutti otti sit kirjaimet esille ja kysyi kaikki aakkoset A:sta Ö:hön ja lapseni luetteli joka ikisen kirjaimen sille. Siis sekaisin, ei missään aakkosjärjestyksessä. Sit se sanoi, että joo, osaahan se nää kaikki, ihmeellistä.

ja ikää oli tuolloin 3 v 1 kk.

On siis mahdollista, että 3 v osaa kaikki kirjaimet ja on mahdollista, että osaa lukea, ei se einsteiniä tee. Lukeminen 3 vuotiaana on kuitenkin harvinaista.

Einsteinilla oli puheenviivästymä, se alkoi puhua vasta 5 vuotiaana ja sitä pidettiin tyhmänä, vaikka se oli nero.

Vierailija
9/21 |
05.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin puhetta alkoi tulla vasta 2-vuotiaana ja ajattelin että oppii lukemaankin samantien, kun oppi heti myös äänteet ja tavut. Mutta kuinkas kävikään, lukeminen tuottikin hänelle normaalia paljon enemmän vaikeuksia.

Vierailija
10/21 |
05.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on ollut kiinnostunut kirjaimista kovasti. Nyt vähän laantunut, mutta kesällä halusi kovasti tietää mikä kukin kirjain on. Täytti siis lokakuussa kaksi. Tietää kirjaimet M P E Ä S H I ainakin.. ja osaa sanoa joitain sanoja jotka alkavat noilla.

Mutta olen ihan mielissäni kun ei enää niin halua jokapaikasta kirjaimia etsiä. Oli vaikea päästä eteenpäin ulkona, kun kaikkialla on kirjaimia. :)

Vierailija
11/21 |
05.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse oppinut lukemaan 3-vuotiaana, enkä ole Einstein, vaan ihan tavallinen tallaaja. Äidinkieli on ollut minulle aina helppoa, samoin vieraat kielet. Kielioppisäännöt olen osannut jotenkin itsestään. Koulussa oli aina äidinkieli, ruotsi sekä englanti kymppi. Lukea ei ole koskaan tarvinnut, riitti, että toisella korvalla kuuntelin, mitä opettaja puhui. Jostain kumman syystä vain tiedän, millainen on oikea lauserakenne, samoin useita vieraskielisiä sanoja osaan suomentaa itsestään, vaikka en olisi koskaan (ainakaan tietoisesti)kuullut ko. sanaa. Yhdellä lapsistani on sama taito. Olen älykkyydeltäni ehkä hivenen keskitasoa älykkäämpi, mutta sosiaalisella puolella taidot ovat ontuvia.

Lapsi oppii helposti kirjaimet varhaisessa vaiheessa, mutta jos esim. kolmivuotiaana ei opi lukemaan, valmius siihen taantuu ja oppiminen vaikeutuu. Silloin (4-5 -vuotiaana) muut osat aivoista ovat aktiivisempia. Lukemaan oppiminen helpottuu taas kuuden-seitsemän ikävuoden korvilla.

Olen varma,että joku tarttuu nyt tekstiini, ja etsii siitä suurennuslasilla virheitä. Uskon hänen myös niitä löytävän, koska kirjoitan kiireessä kännykällä, enkä katso tarpeelliseksi tarkistaa kielioppi- tai lyöntivirheitä. :)

Vierailija
12/21 |
05.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempansa ovat osanneet tunnistaa kiinnostumisen kirjaimista ja tarjota oikeanlaista virikettä kiinnostukseen. Itseasiassa monilla 3-vuotialla herää kiinnostus, mutta lukemaan oppiminen jää kouluikään, jos vanhemmat eivät hyödynnä herkkyysvaihetta.

Vierailija
13/21 |
05.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi tutustua pienen lapsen lukemaan oppimiseen esim. kirjastosta lainaamalla kirjan aihesta. Glenn Doman tekijä.

Gooogle tietää tästä myös...

Vierailija
14/21 |
05.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Einstein oppi puhumaan vasta kolmen vanhana, joten huonolta näyttää teidän muksun kannalta :)

Vierailija
15/21 |
05.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä mä olen ihan tavallinen toimistosihteeri.

t. entinen lapsinero?

Vierailija
16/21 |
05.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei välttämättä. Minäkin opin 3-vuotiaana lukemaan ja ihan perusälykäs tavis vaan olen, en mikään nero. Pikkuveljeni, joka taas oppi lukemaan vasta 7-vuotiaana, on enemmänkin nero, fysiikan tutkija tunnetussa ulkomaisessa laitoksessa.

Vierailija
17/21 |
05.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

homma, opin 3-vuotiaana itsekseni lukemaan kun olin leikkinyt sellaisilla muovikirjaimilla. Ekaluokan olisin saanut hypätä kokonaan yli kun lukeminen ja laskeminen sujui. En kuitenkaan halunnut, joten sain lukea kirjoja ym. kun toiset vasta harjoitteli. Nykyään (30-vuotiaana) olen ehkä hiukan keskivertoa älykkäämpi, opin uudet asiat nopeasti ja olen kielellisesti lahjakas. Se ei kuitenkaan näy arjessani erityisesti. Eli sori, ei se välttämättä mitään tarkoita.

Vierailija
18/21 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.01.2012 klo 06:57"]

minä opin lukemaan 3 - vuotiaana. .  että olenko erityislapsi ? :o

ja ikää oli tuolloin 3 v 1 kk.

On siis mahdollista, että 3 v osaa kaikki kirjaimet ja on mahdollista, että osaa lukea, ei se einsteiniä tee. Lukeminen 3 vuotiaana on kuitenkin harvinaista.

Einsteinilla oli puheenviivästymä, se alkoi puhua vasta 5 vuotiaana ja sitä pidettiin tyhmänä, vaikka se oli nero.

Vierailija
19/21 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herkkyyskausi lukemaan oppimisessa on 2-8 vuotta. Piste. Olen syksystä asti seurannut palstaa ja säännöllisin väliajoin joku hehkuttaa näitä 'ihmelapsia'

Ihan normaalia on. 

Kauheesti en huutelis tuota lapsen kuullen, luulee pian olevansa pöllö tai fakiiri ja kieltäytyy lukemasta.

Vierailija
20/21 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä opin 3-vuotiaana lukemaan

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kuusi