Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mistä empiristi ja rationalisti voisi kiistellä?

Vierailija
01.01.2012 |

Katsotaan tietääkö av-mammat mistä edes puhutaan! Ei vaiskaan, tarttisin vain apua:)

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
01.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

..että nouseeko aurinko huomenna.

Vierailija
2/8 |
01.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

karkeasti:

rationalisti on se kuivakka matemaatikko ja tilasto-tiina joka pitäytyy pätevästi todistettavissa faktoissa kun taas empiristi ei vaadi niin kovaa todistetaakkaa väitteidensä taa vaan sallii myös kokemukselliset asiat todisteina

Jos.

Auringonlasku on oranssi niin empiristille riittää se oma näköhavainne ja ehkä valokuvakin siitä hyväksynnäksi, rationalisti haluaa prisman heijastekaavat sun muut että hyväksyy asian todenperäisyyden :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
01.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sieltä alaotsikko:

Empirismin ja rationalismin vuorovaikutus

Vierailija
4/8 |
01.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

-ap

Vierailija
5/8 |
01.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

karkeasti:

rationalisti on se kuivakka matemaatikko ja tilasto-tiina joka pitäytyy pätevästi todistettavissa faktoissa kun taas empiristi ei vaadi niin kovaa todistetaakkaa väitteidensä taa vaan sallii myös kokemukselliset asiat todisteina

Jos.

Auringonlasku on oranssi niin empiristille riittää se oma näköhavainne ja ehkä valokuvakin siitä hyväksynnäksi, rationalisti haluaa prisman heijastekaavat sun muut että hyväksyy asian todenperäisyyden :)

En taas itse miellä, että empiristin pitäisi olla sitoutunut pitämään kokemuksiaan tai tunteitaan empirian lähtökohtana. En itse pidä empiristiä automaattisesti höpötyyppinä, jonka havainnot ovat subjektiivisia. Mun mielestä empiristi voi valita, millaiset havainnot kerää, millaisia menetelmiä käyttää.

Vierailija
6/8 |
01.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ole siis lukenut filosofiaa tätä vastausta varten. Olen siinä käsityksessä, että molemmat voivat tarkastella samaa asiaa mutta he korostavat näkemyksessään eri asioita. Rationalisti ei tarvitse päätelmiinsä empiriaa vaan voi olla mielestäni rationalisti jo nojatuolissaankin istuen. Empiristi kuitenkin sitoutuu mielestäni tieteellisen tiedon tuottamisen periaatteisiin ja jonkinlainen rationaalisuus kuuluu empiristinkin tarkastelutapaan. Mutta ehkäpä löytyy vielä parempi vastaus.

Vierailija
7/8 |
01.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhdenlainen vastaus asiaan tuli kirjoitettua jo tuohon ykkösrepliikkiin). Empiristi voi tunnustaa rationalistin päätelmien loogisuuden ja olla niistä samaa mieltä, mutta empiristi voi olla rationalistin kanssa eri mieltä keinoista, jos kerran empiristi korostaa havainnoissaan empiriaa, jota taas rationalisti ei välttämättä tarvitse.

Vierailija
8/8 |
01.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse vasta aloitin filosofian opinnot, ja nyt pitäisi näiden kahden välillä tehdä dialogi, ja siihen aihetta yritän miettiä..jos on ideoita :) Kertomanne asiat kyllä auttavat paljon, kunhan vain sen keskustelun aiheen keksin! -ap