Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Korvaako minun kotivakuutukseni yläkerran juopon aiheuttaman vesivahingon?

Vierailija
30.12.2011 |

Mukavasti sattuu juuri ennen viikonloppua. Asiakaspalvelu on kiinni, vai onko If:llä päivystävää numeroa? No kuitenkin.

Yläkerrassamme asuu kolmekymppinen alkoholistiäijä. Ei biletä kotona, mutta tulee joka kerta vastaan lähipubista kun olen menossa kauppaan. Naapureiden puheiden mukaan äijä oli tänään tullut päiväsällä änkyräkännissä kotiin ja sammunut suihkuun. Ollut viisi tuntia suihku päällä. Vesi on valunut rappusia pitkin meidän kerrokseen ja alaspäin. Asun itse kolmannessa kerroksessa. Talomme on 60-luvulla rakennettu, vesi on tullut eteiseen sisälle pikkuhiljaa ja tunkeutunut meidän muovilattiamaton alle. Meillä on siis alkuperäisen maton päälle laitettu toinen lattiamatto. (Asun vuokra-asunnossa) Myös katosta tiputtelee vettä, vessan ja eteisen kohdalta. Ei paljon, olen joutunut laittamaan pyyhkeitä lattialle.

Yläkerran äijällä ei ole kotivakuutusta, oli humalassa vielä kun ovi tultiin avaamaan. Minulla on laaja kotivakuutus, korvaako se mahdolliset vahingot? Kyllähän se varmaan korvaa, jos lattiamatto menee huonoon kuntoon tai vastaavaa. Isännöitsijän kanssa puhuttiin minä ja muut naapurit, että kirjaamme ylös aiheutuneet vahingot. Äijä saa luultavasti kenkää. Annanko vahinkojen vain 'olla', otanko valokuvia vai miten korvauksen hakeminen tapahtuu? Kiitos jos joku viitsii auttaa tietämätöntä.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
30.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

aiheuttanut mies on korvausvelvollinen taloyhtiölle. Ota kuvia vahingoista ja ole yhteydessä isännöitsijään; taloyhtiö korjaa vahingot ja karhuaa (turhaan?) saataviaan oikeusteitse vahingon aiheuttajalta.

Vierailija
2/6 |
30.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot tosin asuvasi vuokralla, joten kotivakuutuksesi korvaa vain sinulle irtaimistoon tapahtuneen vahingon. Mikäli lattioille tms on tapahtunut vahinkoa, ne menee vuokranantajasi kotivakuutuksesta. Sinähän et omista asuntoa, joten sitä on vaikea sinun edes vakuuttaa muista kuin omista mokistasi. Ainoastaan, jos vuokranantaja ei ole vakuuttanut omaisuuttaan, niin siinätapauksessa voidaan ajatella sinun vakuutusta.

Vakuutusyhtiö taas voi halutessaan karhuta yläkerran ukolta rahojaan. Eli et joudu maksumieheksi. Oletko ilmoittanut jo vuokranantajallesi. Muita pyytää remontin ajaksi vuokranalennusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
30.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sulle toisen asunnon mahdollisen remontin ajaksi. Taitaapi muuten mennä taloyhtiön vakuutuksen piikkiin jos ei kännikalalla ole vakuutusta.

Vierailija
4/6 |
30.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

korvaa kyllä irtaimiston osalta. Rakenteiden korjauksia kotivakuutuksesi ei korvaa, mutta sen korvaavat muiden vakuutukset, joko asunnon omistajan tai kiinteistön oman vakuutuksen kautta.

Vierailija
5/6 |
31.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuskinpa vuokranantajasi on vakuuttanut kiinteistöä. Kyseessähän on kerrostalo, ilmeisesti ssunto-osakeyhtiö, jossa on kiinteistövakuutus. Kiinteistövakuutus korvaa rakenteiden vahingon. Jos ei ole kiinteistövakuutusta, niin taloyhtiö maksaa rakenteiden kuivauksen ja korjauksen. Isännöitsijän pitäisi ymmärtää sen verran, että selvittää missä vakuutusyhtiössä talo on vakuutettu ja tekee sinne vahinkoilmoituksen talon rakenteiden vahingoista. Sinun oma vakuutuksesi korvaa irtaimistosi vahingot (jos vedestä nyt jotain vahinkoa on aiheutunut) ja jos joudut muuttamaan korjauksen ajaksi muualle, niin tilapäisasunnon. Sinä voit tehdä nyt viikonloppuna vahinkoilmoituksen internetissä ja asiaa aletaan hoitaa ensi viikolla.

http://www.if.fi/web/fi/henkiloasiakkaat/Vahingot/Pages/default.aspx

Vierailija
6/6 |
31.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

isännännöitsijän kuuluu hoitaa asiat ja talonvakuutus korvaa, ja sitten vakuutusyhtiö perii juopolta rahat.

mutta varmista ennen erillisen asunnon hankintaa että vakuutusyhtiö todella maksaa sen ja on vakuutusyhtiön hyväksymä paikka. muuten voit joutua itse maksumieheksi.

Siskon yläkerrassa mies potti kämppänsä ja siskon kotivakuutuksesta korvattiin savuhaittojen takia mm. tv:n puhdistus, mattojen, huonekalujen, vaateiden pesut, siskon asuminen mun luona sekä tavaroiden säilytyskuluja kämpän kunostuksen aikana.

itsellä taas vesiputki vuoti ja talonyhtiön vakuutus maksoi kuivatukset, kaapin ja parketin uusinnan.