Karmea yskä! Mistä apua?
Vai pitääkö vaan ajatella että yskä lähtee yskimällä...
Kommentit (10)
alkaa vaan sattuun keukoihin...
noita codeiini yskäntabletteja mulla on
ap
Sattuu keuhkoihin?
Minkä väristä limaa yskit?
menee aina yskäntablettejen välissä :)
ajattelin että täällä aivoriihessä voi tulla aina lisää uusia konsteja, toki tiedän miten yskää hoidetaan, mutta tällasta yskää mulla ei ole koskaan ollut...
ap
Nyt helpottamaan päin. Kesti 2 vkoa ja ääni oli pois puolet ajasta. Ja oon raskaana eli ei lääkkeitä + melkein pissat housussa ja supistuksia lähes joka yskäisyllä. Mulle neuvottiin täällä, et auttaa kun puhaltaa pillillä vesiastiaan kuplia niin, et keuhkot aina tyhjiksi asti. T.9
Puhaltele letkulla vesipulloon tai ota kaksi ruokalusikallista risiiniöljyä niin et taatusti uskalla yskiä.
Jos on ärsytysyskä, niin kodeiinipitoinen yskänlääke tai vaikka panacod.
Joo, paitsi että sen yskänärsytyksen on tarkoitus aiheuttaa yskä, joka poistaa haitalliset taudinaiheuttajat ja liman hengitysteistä. Aikuinen voi käyttää yöllä, jos ei millään saa muuten nukuttua, lapsi ei silloinkaan. Muuten yskänlääkkeitä kannattaa välttää viimeiseen asti.
Myös joku limaneritystä vähentävä voi helpottaa oloa, tyyliin Duact.
Duact ei vähennä limaneritystä. Siinä on antihistamiinia = allergialääkettä sekä limakalvoturvotusta vähentävää pseudoefedriiniä. Yskään tai limaneritykseen näillä ei ole mitään vaikutusta.
Tai joku, joka tekee limaa helpommaksi yskiä. Myös liman ohentaminen esim. runsaalla juomisella voi helpottaa oloa.
Runsas juominen ei "ohenna limaa", vaan lähinnä pissattaa. "Limaa irrottavat" yskänlääkkeet itseasiassa vain lisäävät limaneritystä hurjasti, ja siinä sitten yskit lääkkeen aiheuttamaa limaa. Ei edistä paranemista millään tavalla, mutta jostain syystä joidenkin ihmisten mielestä on kivempi yskiä, kun tulee semmoisia puolen litran ysköksiä ja saa räkiä ja niellä limaa oikein urakalla.
Sattuu keuhkoihin? Minkä väristä limaa yskit?
Virustaudeissa lima voi olla minkä väristä tahansa paksun keltaisesta vihreän kautta jopa veriviiruiseen, eikä silti kyse ole mistään dramaattisesta. Yskiminen aiheuttaa kipua rintakehällä. Ainoastaan jos kipu on hyvin voimakasta, laaja-alaista ja jatkuvaa, kannattaa huolestua (voi viitata keuhkopussin tulehdukseen).
Pääsääntöisesti yskä lähtee yskimällä.
Jotain apua voi olla myös seuraavista:
Jos on astmataipumusta, niin astmalääkkeet.
Jos on ärsytysyskä, niin kodeiinipitoinen yskänlääke tai vaikka panacod.
Myös joku limaneritystä vähentävä voi helpottaa oloa, tyyliin Duact.
Tai joku, joka tekee limaa helpommaksi yskiä.
Myös liman ohentaminen esim. runsaalla juomisella voi helpottaa oloa.
valelääkäri melba