G: Osaatko neuloa villasukan kantapään?
Minä osaan. Tunnen muutaman, jotka eivät ole koskaan "oppineet" mutta luulen, että se johtuu motivaation puutteesta. Ei se ole edes vaikea tehdä. Vai onko..? Kertokaa!
ps. minä en osaa parsia sukkaa!
Kommentit (16)
Koulussa ei koskaan tehty sukkia, aina vain lapasia. Äitini on vasenkätinen, joten hän ei minua osannut opettaa.
tosin mulla on ongelmana toisen puolen silmukoiden nosto, kun tuppaa jäämään turhan löysäksi, mutta eiköhän sekin harjoittelulla korjaannu.
Koulussa tein villasukat, mutta sen jälkeen oli niin monen vuoden tauko, että kaipasin neuvoja viisaammilta. Yhdet sukat sain tuolloin aikaiseksi, kunnes viime talvena päätin tuon taidon taas opetella. Nyt on sen verran monet sukat tehtynä, että ei enää tarvitse välttämättä ohjetta tuossa vaiheessa kaivella.
siis sen montako silmukkaa siihen kantapäähän jätetään keskelle ja montako kavennettavaksi reunoille.
joudun tarkistamaan silmukkamäärät siis sen montako silmukkaa siihen kantapäähän jätetään keskelle ja montako kavennettavaksi reunoille.
Kantatilkun silmukoista kolmasosa tulee keskelle, ja yksi kolmas osa kummallekin reunalle kavennettavaksi. Jos silmukoiden jako ei mene kolmella tasan, tulevat ylimääräiset silmukat keskiosaan.
Ja kantatilkkuunhan otetaan puolet kaikista silmukoista.
Olen aina tehnyt ohjeen mukaan mutta tuo oli hyvä. Kiitos!
t.ap
Edes yrittänyt opetella, kun neulominen ei ole oikein mun juttu. Parsia osaan jotenkin, mutta ei se mitään taideparsintaa ole!
Vaihdoin koulua kun toisessa oli sukkia oltiin aloittamassa ja toisessa tehty jo.
Kaveri opetti koulun käytävillä ja olen tehnyt 50 sukat sen jälkeen.
Ei minustakaan ole vaikeaa (tosin parsiminen on vielä helpompaa), vaikka monet niin väittävätkin. Äitini tuskailee aina kantapään kanssa ja välttelee siksi sukkien neulomista, vaikka muuten tekee paljon käsitöitä.
Minä en osaa tehdä sopivaa lapasen peukalokiilaa muuten kuin omaan käteeni kerros kerrokselta mittailemalla. Onko peukalon silmukoiden määrään jotain kaavaa?
mutta jos nuo on ne samat, joita olen lukenut, niin niissä kerrotaan peukalokiilan silmukat ja kerrokset, muttei itse peukalon. En siis osaa tehdä sopivaa peukaloa (en leveyttä enkä pituutta). Omaan käteen voin kesken kaiken mittailla, mutta muille annettavia en. Yleensä niissä käsketään aloittaa kaventaminen, kun peukalo lähes peittyy, mutta mistäs tiedät milloin se peittyy, jossei sitä peukaloa ole juuri saatavilla (esim. lahjat).
Nuo taulukot (tai ne, jotka tiedän) on ihan hyviä, muttei sovi minun käteeni. ;) Ongelma voi toki olla kädessä eikä taulukoissa.
Niin kauan kun puikot, virkkuukoukku tai neula pysyy kädessä ja löytyy tietokone ja netti niin osaan ihan mitä vaan.
Villasukat olen tehnyt ekaa kertaa jo vuonna nakki ja kilpi. Ei ollut vaikeaa mutta tosi tylsää.
Nyt tein miehelle pipon jossa oli kuviota koko matakalla ja se oli oikeastaan tosi kivaa.
Jäin koukkuun ja nyt on menossa jo kolmas pipo parin viikon sisällä. Plus että tein ohjeista lumihiutaleita ja kukkasia virkaten koristeiksi :)
leveys tulee luotujen silmukoiden ja kiilan silmukoiden mukaan, jotka on myös taulukossa. Leveyttä ei erikseen sanota. Siitä on liian kauan kun olen itse tehnyt lapasta, joten en ihan "ymmärrä" taulukkoa.
Esim. 7-veljestä peukalon pituus ennen kavennuksia: nainen 5cm, mies 5,5cm, 130cm lapsi 4cm. Löysin googlella haulla: novita lapanen taulukko, josta klikkasin linkkiä ja taulukko tuli suoraan. Onnistuisiko niin sinullakin? En osaa tarkemmin sanoa, onko noissa kaipaamiasi tietoja.
Mutta vähän omalla tyylillä teen ne, mummoni huomautti että kutomissuunta on sama kuin hänellä ja hän on vasenkätinen, minä oikeakätinen. =D
Itse olen käyttänyt käspaikan sivuja http://www.kaspaikka.fi/
Tuolla on vinkkejä vähän kaikkeen, mikä liittyy neulontaan. Virkkauseen sen sijaan ei oikein löydy mitään, mutta olen tehnyt senkin "vähän" omalla tyylilläni. xD
Osaan, neulomistyylini on omintakeinen, Äitini yritti opettaa minua kun olin 6v mutta olin itseppäinen ja halusin oppia itse. Sormet on jotenkin eri asennossa kun muilla, neuleen jälki on kyllä huolellisen kaunista, kässä oli aina 10.
Olen osannut 10-vuotiaasta, äiti opetti. Emäntäkoulun käsityöopettaja ihmetteli tapaani neuloa se, mutta antoi olla, koska lopputulos oli ainakin yhtä hyvä, kuin hänen opeillaan. :)
Parsiakin osaan, mutta en tykkää siitä. Siksipä miehen villapaita on täynnä reikiä ja sukkiin kudon uudet terät, kun vanhat hajoaa.