Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muuttuuko hoitovapaa äitiyslomaksi?

09.11.2005 |

Olen hoitovapaalla esikoisesta, ja kakkosen äitiysrahakausi alkaa ensi kuussa. Muuttuuko hoitovapaani työnantajan kannalta äitiyslomaksi ts. kertyykö äitiysrahakaudelta lomarahaa niinkuin esikoisen aikana? En siis ole ollut tässä välissä töissä.

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
09.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse samassa tilanteessa eli joulukuussa alkaa äitiysloma kun siihen saakka olen " ykkösestä" Hoitovapaalla. Eli Käsittääkseni tämä koskee kaikkia työpaikkoja: Työnantajalta on haettava äitiys- ja vanhempainvapaata kaksi kuukautta ennen äitiysrahakauden alkua. Oletettavasti sunkin on pitänyt jotain vapaata hakea töistä vai etkö ole ilmoittanut sinne mitään tulevasta muutoksesta? Vai onko sulla aiemmin haettuna hoitovapaata esikoista varten pidemmälle kuin ensi kk. Mun palkanlaskija tiedoitti joskus että uusi raskaus ei ole peruste hoitovapaan perumiselle, mulla onneks hotiovapaa katkesikin tässä syksyllä ja osasin sitten hakea siihen jatkoa vaan joulukuulle saakka. Ei muuten mutta mä ainakin saan myös tulevalla äitiysrahakaudella työpaikan kautta palkan kolmelta ekalta kk:lta kuten esikoisenkin kohdalla vaikken ole ollut välillä töissä ja tietty myös lomaedut kertyy äitiys- ja vanhempainvapaan ajalta kunhan oot sitä vaan hakenut työpaikaltasi!. Näin ainakin kuntasektorilla.

Vierailija
2/5 |
09.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei

Kun jäät suoraan uudelle äitiyslomalla hoitovapaalta sinulle kertyy palkallisia lomapäiviä äitysloman ajalta.

Minulla juuri sama tilanne, tosin olen jo siirtynyt äitysloma-hoitovapaa-äitysloma- toinen hoitovapaa vaiheeseen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
09.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa selvittää asia omalta työnantajalta/ palkkatoimistosta. Ainakin työpaikassani keskussairaalassa asia tarkistettiin virkaehtosopimuksesta tms. jossa selvästi sanotaan ettei uusi äitiysloma oikeuta hoitovapaan keskeyttämiseen. Mun tapauksessani kun olen hakenut hoitovapaata maaliskuun loppuun asti ja uusi äitiysloma alkaa tämän kuun lopussa niin hoitovapaa jatkuu siihen asti kun olen sitä hakenut ja vasta sitten alkaa äitiysloma.

Häviän rahallisesti kun 3 kk:n palkallinen äitiysloma jää hoitovapaan alle ja hoitovapaan ajalta ei myöskään kerry kesälomapäiviä.

Selvitin asiaa useammalta taholta ja vastaus oli aina tämä sama.

Onneksi toki saa Kelan äitiysrahan ihan oikealta ajalta, siihen ei vaikuta miten pitkäksi aikaa on hakenut virkavapaata.

Varmasti jollain muulla alalla tai työnantajasta riippuen voi " lakipykälät" olla erilaiset, mutta näin meillä.

On asia erikseen jos ei ole hakenut hoitovapaata liian pitkäksi aikaa eteenpäin, silloinhan ei ole mitään ongelmaa. Mielestäni on kurjaa kun meillä ainakin saa hakea hoitovapaata vain 2 kertaa alle 3v lapsesta, joten taloudelliselta kannalta pitäisi osata laskelmoida koska tulee uudelleen raskaaksi...

Onneksi toki muut asiat on rahaa tärkeämpiä :)

Vierailija
4/5 |
09.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelan tuet muuttuvat automaattisesti hoitovapaan kotihoidontuesta äitiyspäivärahaksi. Miten työnantaja asiaan suhtautuu, onkin ihan sopimuskohtaista. Kannattaa siis olla yhteydessä työnantajaan ja kysyä, miten sinun työnantajasi asiaan suhtautuu. Toisilla aloilla saattaa nimittäin olla se käytäntö, että hoitovapaa on käytettävä loppuun... eli hoitovapaa ei muutu jo aiemmin sovitun hoitovapaajakson aikana äitiyslomaksi.

Vierailija
5/5 |
09.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ainakin meillä (kunnalla) hoitovapaa on hoitovapaa sinne asti kun sitä on anottu eikä uusi raskaus ole syy sitä keskeyttää. Eli silloin ei saa 72 päivän palkkaa (saa sen verran kun sitä jää kulumatta jos hoitovapaa loppuu ennen tuota 72 päivän päättymistä) eli silloin saa siltä ajalta(kin) äitiyspäivärahan itselleen.