Ihoni ei kestä vauvan hoitoa :(
Aivan hirveää. Kärsin siis atooppisesta ihosta ja nyt kun olen saanut oman vauvan, olen aivan pulassa. Käteni ovat aivan hirveässä kunnossa jatkuvan käsien pesun takia ja vauvan pyllyn pesun vuoksi. Edes kumihanskat eivät auta vaan ärsyttävät ihoa. Kun iho hetkeksi on paremmassa kunnossa, ei kestä kauaa kun ollaan taas antibioottikuurilla.
Vauvaa hankkiessa ei tullut mieleenkään, että tästä voi tulla näin suuri ongelma. Ammatinvalinnassa sen otin kyllä huomioon mutta oisko tässä pitänyt lapsettomaksi alkaa tämän takia.
Kommentit (12)
peppupyyhkeitä? Jos ne pahimmat kakat pyyhkisitkin niihin peppupyyhekisiin? Lapsen isä hoitelisi ne suuremmat kylvetykset.
vaikka kuinka hyvin kuivaisi sen jälkeen joten meillä mennään peppupyyhkeillä kotonakin
Meillä mies hoitaa lasten peppu- ym. pesut aina, kun on kotona. Silti käteni ovat kovilla ja kortisonivoidetta kuluu säännöllisesti.
Itse en ole käyttänyt kosteuspyyhkeitä (paitsi reissussa tms). Niistä miedoimmatkin tuntuvat ärsyttävän käsiäni, joten en niillä vauvan peppuakaan halua pyykiä, vaikka lapsillani onneksi hyvä iho onkin. Ja joka tapauksessa kosteuspyyhkeellä pyyhkimisenkin jälkeen joutuu pesemään kädet.
Itse olen kestänyt sen voimin, että kyseessä on onneksi suht lyhyt aika. VArsinkin, kun lapset on opetettu käymään potalla mahdollisimman pienestä.
Minä laitoin pehmäet puuvillahanskat kumihanskojen alle silloin kun oli pakko pestä vauvan peppu, laittaa pyykkejä tai tiskata. Noita puuvilla hanskoja saa ainakin apteekista. Ainoa ongelma oli, että niiden kangas tarttui ihosta tihkuvaan kudosnesteeseen(?) kiinni.
Minullakin on atooppinen iho ja olen vielä hoitoalalla mutta hyvin on kädet kestänyt, tässä jotain mitkä mulla toimii:
Kokeile lateksihanskoja, eivät tee iholle niin pahaa kuin kirkkaat ja löysemmät hanskat, ovatkohan ne sit kumia. Latekseissa kädet ei hikoa ja mee niin nihkeiksi.
Jos nekään eivät auta, osta kankaisia hanskoja, olisiko ne nyt sit pellavahanskoja vai mitä, mutta sisi semmosia ohuita sormikkaita, kankaasta tehtyjä, myydään esim robinhoodissa ja terveyskaupoissa eli pistät eka ne käteen ja niiden päälle kumihanskat tai lateksihanskat.
(näitä kangashanskoja käytetää ainaki näis käsihoidoissa eli rasvat käsiin ja hanskat päälle..)
Käsien pesun sijaan käytä käsidesiä. Käsidesi tappaa bakteerit tehokkaammin eikä ärsytä samanlailla kuin saippua. Jos kätesi eivät kestä (kuten ei minunkaan jatkuvasti) perus käsihuuhteita, osta alkoholitonta käsihuuhdetta. Siinä on sama teho, se vain toimii eri mekanismilla. Jos käsissä näkyvää likaa, huuhtase nopeasti, kuivaa ja käsidesiä päälle. Anna kuivia ennenkuin kosket vauvaan tietty..
Vaihda perusvoidetta mitä käytät.. Se voi yllättävänkin nopeasti auttaa. Itsellä pelkkä ceralanin vaihto essex-plussaan auttoi heti. Iho tottuu nopeasti siihen vanhaan..
Jos hankit ne pellavahanskat, pidä niitä yöllä. Rasvaa kädet jollain todella rasvaisella rasvalla ja pistä ne hansikkaat.
Älä käytä kaupan hajustettuja saippuoita.
Jos teillä ei suurempia pöpöjä ole, pese kädet ohuella perusrasvalla. (itse pesen sillä pahoina aikoina myös hiukset) Aqvalan L on hyvä tähän.
Huuhtelee lian pois ja on hellävarainen käsille.
Toivottavasti jotain apua oli, tässä ne mitkä mulla on eniten auttanu tuolla sairaalamaailmassa kun joka potilaan välillä on joutunut lotraamaan, meidän osastolla ostettiin huonoihoisille vartavasten noita lateksi hanskoja ja niiden tueksi pellavahanskoja ja just niit holittomia huuhteita. Ainiin ja sitten oli semmoi ceralan SUOJAVOIDE (ei siis se öljy) se teki suojaavan kalvon käsille ja kosteutti.
Tsemppiä. kurja vaiva.
Niin ei ne pellavahanskoja ollut vaan PUUVILLA! Sekotin... :)
-edellinen
Mullakin töissä tarttui vereen ja kudosnesteeseen puuvillahanskat, mutta rasva auttoi tai ceralan suojavoide tai öljykin käy tuossa tapauksessa. Eli eka rasvaa tai öljyää kädet ja sitten hanskat käteen.
niitä voi onneksi pestä :)
-edellinen
äitiysloman jälkeen se olisikin miehesi, joka jäisi hoitamaan vauvaa vanhempainvapaalle (ja kotihoidontuelle, jos sitä mietitte vanhempainvapaan jälkeen)
ja käytän siksi muovisia kertakäyttöhanskoja aina kun pesen lapsen pepun tai teen jotain muuta jossa kädet likaantuisivat.
Jos saat kätesi jollain ehjäksi niin kokeile ettet pesekään niitä joka välissä vaan laitat käsidesiä.
Eikä kotona muutenkaan tarvi käsiä pestä aina kun vauvaa hoitaa. 'Kotipöpöt tekee vauvalle vaan hyvää.'
Pese kädet vain sen jälkeen kun olet 'liannut' ne ja käytä hanskoja aina kun voit.
- kosteuspyyhettä vaan lapsen pepun pesuun
- mies pesee sitten vedellä vauvan kun tarvis
- äidille helokkiöljy käyttöön
- lapselle käyttöön Gefilus D3 -vitamiinit (nimenomaan tuon maitohappobakteerin vuoksi -> ehkäisee atopian puhkeamista lapsella)
- marraskuussa etelän reissu (kevyt päivetys)
- maaliskuussa toinen etelän reissu (toinen kevyt päivetys)
Näillä pärjäsin itse hienosti lapseni vauvavuoden. Lapsi ei hämmästyksekseni ole millekään allerginen. Hän on nyt jo 4-vuotias.
Tässä on keskeisimpiä "selviytymisstrategioita" jo tullutkin. Itselläni oli käytössä tuo puuvillahanskat+lateksihanskat ja kosteuspyyhkeet mahdollisuuksien mukaan. Lisäksi mies huolehti vaippojen vaihdot aina, kun oli kotona.
Yksi juttu, mikä voi jonkin verran auttaa on oma ruokavalio. Itselläni ainakin imetys verotti kroppaa siten, että popsin d-vitamiinia ja kala- ja helokkiöljyä kaksin verroin. Myös aloe-juoma oli käytössä. Nämä auttoivat pitämään ihon paremmassa kunnossa, jolloin kesti myös vedellä lotraamista paremmin.
Tsemppiä, kyllä se siitä!
käyttäisit kosteuspyyhkeitä ja pesisit pyllyn vain pari kertaa päivässä? Kannattaa kokeilla myös vauvan kakatusta ja pissatusta lavuaarilla, tulee vähemmän tavaraa vaippaan.
Mulla ei oo atooppista ihoa, mutta kädet ovat kärsineet jonkin verran tästä lotraamisesta, joten ymmärrän hyvin, mitä tarkoitat!