sairas lapsi ja vuorotyö
eikö muiden mielestä ole aivan järjetöntä, että en ole oikeutettu jäämään pois töistä hoitamaan äkillisesti sairastunutta lastani, jos mies on kotona. Mies ollut siis edellisen yön töissä ja joutuu hoitamaan sairaan lapsen saamatta itse levätä lainkaan yövuoron jälkeen.
Olen selvittänyt epätoivoissani asian myös työpaikkani pääluottamusmieheltä ja näin asia todellakin on. Kuka vastaa alle 2v lapsen turvallisuudesta, kun umpiväsynyt isä häntä hoitaa??
Kommentit (12)
sillä eihän siinä ole järkeä, että isä, äiti ja lapsi ovat kotona yhdessä nukkumassa ja äidille siitä vielä palkkakin maksettaisiin tuossa tilanteessa.
Kyllä sitä vaan jaksaa nuorena, kun on pakko. Oma mieheni tekee 6 päivän vuoroja siis esim. 6 yötä peräkkäin ja on hoitanut silloin lapset kotona ovat lapset sitten sairaita tai eivät. Teen ruoat valmiiksi ja kun ovat paljon ulkona, niin ei nukahda kesken kaiken. Kun tulen töistä, menee mies nukkumaan.
vähän, ettei tuollaisessa tilanteessa toinen vanhempi saa saikkua. Pelottaa ajatella, että meillä on sairaanhoitajia, linja-autonkuljettajia jne, jotka ovat saattaneet mennä parin tunnin unilla monta vuorokautta. Sehän on vaarallista jo muillekin ihmisille, ei pelkästään valvojalle itselleen. (En edes uskalla ajatella 3 vuorokautta putkeen valvonutta kirurgia, lennonjohtajaa tms.)
niin ainahan sitä nukkumista voi koettaa. Omalla kohdallani sattui kerran pitkän kierron aikaan juuri yövuorojen alkaessa kohdalle. Eipä tullut paljon nukuttua päivisin. Seuraavan kerran kun lapset sairastuivat yövuorojeni aikaan hain viisastuneena itselleni sairaslomaa ja toisella kertaa mieheni "sairastui". Silloisessa työssäni kun edes palkattomien vapaiden saanti oli käytännössä mahdotonta ilman hyvissä ajoin etukäteen tapahtunutta ilmoitusta. Nykyisessä työssäni ei luojan kiitos enää yövuoroja.
Kyllä sitä vaan jaksaa nuorena, kun on pakko. Oma mieheni tekee 6 päivän vuoroja siis esim. 6 yötä peräkkäin ja on hoitanut silloin lapset kotona ovat lapset sitten sairaita tai eivät. Teen ruoat valmiiksi ja kun ovat paljon ulkona, niin ei nukahda kesken kaiken. Kun tulen töistä, menee mies nukkumaan.
vanhempi ei ole nuori? Saako silloin sitten olla luvalla poissa? Keski-ikä synnyttäjillä on päälle 30, isillä varmasti vielä enemmän. Tässä maassa on melkoinen liuta alle kouluikäisen päälle 40-vuotiaita isiä. Ja vielä vanhempiakin.
Mua kyllä vähän, ettei tuollaisessa tilanteessa toinen vanhempi saa saikkua. Pelottaa ajatella, että meillä on sairaanhoitajia, linja-autonkuljettajia jne, jotka ovat saattaneet mennä parin tunnin unilla monta vuorokautta. Sehän on vaarallista jo muillekin ihmisille, ei pelkästään valvojalle itselleen. (En edes uskalla ajatella 3 vuorokautta putkeen valvonutta kirurgia, lennonjohtajaa tms.)
Kolmen äitinä kyllä sitä itsekin meni 5 vuotta hyvinkin rikkonaisilla yöunilla kun lapset olivat pieniä. Krooninen väsymystila.
työntekijä hoitaa lapsiaan? Jäädään kaikki pienten lasten vanhemmat täydellä palkalla kotiin, jos se kerran on paras ratkaisu. Aika äkkiä voi olla, että alle 40v ikäistä ei oteta töihin.
Mua kyllä vähän, ettei tuollaisessa tilanteessa toinen vanhempi saa saikkua. Pelottaa ajatella, että meillä on sairaanhoitajia, linja-autonkuljettajia jne, jotka ovat saattaneet mennä parin tunnin unilla monta vuorokautta. Sehän on vaarallista jo muillekin ihmisille, ei pelkästään valvojalle itselleen. (En edes uskalla ajatella 3 vuorokautta putkeen valvonutta kirurgia, lennonjohtajaa tms.)
Kolmen äitinä kyllä sitä itsekin meni 5 vuotta hyvinkin rikkonaisilla yöunilla kun lapset olivat pieniä. Krooninen väsymystila.
Vuorotyötä tehdessä ne lapset valvottaa aivan yhtälaisesti (Eikä aina voi jakaakaan öitä: valvo sä tänään, mä huomenna), mutta lisäksi lasten sairastaessa ei saa jäädä kotiin heitä hoitamaan (Ainakaan samanveroisesti, kuin toimistoaikaperheissä).
Miksi työnantajan pitäisi maksaa palkkaa siitä, että työntekijä hoitaa lapsiaan? Jäädään kaikki pienten lasten vanhemmat täydellä palkalla kotiin, jos se kerran on paras ratkaisu. Aika äkkiä voi olla, että alle 40v ikäistä ei oteta töihin.
So simple!
Vuorotyö on muutoinkin kuormittavampaa, kuin toimistoaikainen työ (henkisesti, fyysisesti ja psyykkisesti), ja on epäloogista, että juuri kuormittavaa työtä tekevät menettävät etuja, joita muut työntekijät saavat.
Miksi työnantajan pitäisi maksaa palkkaa siitä, että työntekijä hoitaa lapsiaan? Jäädään kaikki pienten lasten vanhemmat täydellä palkalla kotiin, jos se kerran on paras ratkaisu. Aika äkkiä voi olla, että alle 40v ikäistä ei oteta töihin.
So simple! Vuorotyö on muutoinkin kuormittavampaa, kuin toimistoaikainen työ (henkisesti, fyysisesti ja psyykkisesti), ja on epäloogista, että juuri kuormittavaa työtä tekevät menettävät etuja, joita muut työntekijät saavat.
saa olla samaan aikaan kaksi vanhempaa palkallisesti.
Yksikään TES ei määrittele, että yhtä sairasta lasta hoitamassasaa olla samaan aikaan kaksi vanhempaa palkallisesti.
Mutta pitäisi TESsejä rukata niin, että se huomioisi todellisen tarpeen. Esim. 24h päivystänyt palomies ei välttämättä ole valvotun vuoron jälkeen kyvykäs hoitamaan sairasta lasta, esim kuumekouristusaltista influenssalasta, tai voimakkaasti oksentelevaa lasta. Got it?
Pieni nuha kun ei aina ole syy jäädä hoitamaan lasta....
Näinhän se tosiaan on.
Itse olen joutunut ottamaan palkatonta vapaata tuollaisina päivinä.
Vähän ottaa päähän, kun muut työpaikan äidit saavat lasta hoitaessaan kolmelta päivältä palkan, mutta koska mieheni tekee vain yötyötä, minä en saa palkkaa.