Miten alle 2000 tuloilla oikeasti pärjää esim. Helsingissä?
Onko se oikeasti mahdollista, kun asuminen on niin kallista siellä? Kuitenkin monessa kunniallisessa ammattissa palkka on tuota luokkaa.
Kommentit (11)
Vuokra vie 1100€ ja loppu jää elämiseen. Hyvin pärjätään. 2 aikuista, 1 leikki-ikäinen Helsingissä.
Onko se oikeasti mahdollista, kun asuminen on niin kallista siellä? Kuitenkin monessa kunniallisessa ammattissa palkka on tuota luokkaa.
Ei täällä ole yhtään kunnallisen työntekijää, ei siivoajija, ei hoitajia ym. matalapalkkaisia. Niitä töitä ei tehdä täällä ollenkaan...
ihan perheen koosta. Vauva ja yks aikuinen pärjää loistavasti, mutta kahden teini ikäisen kanssa on jo vaikeampaa saatika neljän lapsen kanssa oli aikuisia sitten yksi tai kaksi jos ne kokonais bruttotulot on alle 2000e
Kyllähän se hyvinkin on mahdollista. Elämä on kuitenkin aika niukkaa, asunto on pieni ja aika kehnossa kunnossa, huonekaluista en ole ostanut kuin yhden pöydän uutena. Vuokran lisäksi pitää maksaa tietenkin sähkö, kotivakuutus, puhelin+internet, matkat, ruoka, yms.
Ostokset täytyy harkita tarkkaan. Ruoka kannattaa valmistaa itse, makaroni ja perunat on halpoja, jauhelihaa ja makkaraa, kaurapuuroa. Juhlapäivinä pihviä ja kotimaisia kasviksia.
Autoa ei olisi varaa pitää, mutta en tarvitsekaan sitä. Julkisilla yleensä matkustan ja työnantaja maksaa 10 € kuussa matkalipusta.
Vaatteet ja kengät käytän aina ihan loppuun asti, paikkaan reiät ja ostan vain tarpeellisia vaatteita ja usein käytettynä. Huollan vaatteita ja kenkiä, jotta ne säilyisivät hyvinä. Työvaatteet on työnantajan puolesta.
En tilaa mitään lehtiä. Töissä voi lukea uutisia ja juoruja ja ilmaisjakelulehdet on keksitty.
Säästämme myös sähköä, meillä ei ole tiskikonetta, pyykkikonetta tai saunaa.
Kaikki rahat mitä tulee, myös menee. Eli säästöön ei saa oikeastaan mitään. Pyrin kuitenkin pitämään aina muutaman satasen tilillä hätävarana, jos sattuu jokin katastrofi. Esim. muutama kk sitten hammas lohkesi ja oli pakko päästä heti hammaslääkäriin. Onneksi oli tuo raha tilillä, niin ei tarvinnut irvistellä hampaattomana.
Minulla siis bruttotulot n. 1800 € ja mieheni on työttömänä. Jos hän olisi töissä, pääsisimme ehkä joskus lomailemaan ulkomaille.
Meillä kylläkin kaksi, jotka molemmat tienaa alle 2000 e. Ei ole mitään ongelmia. Aiemmin sain kuukaudessa alle tonnin, silläkin pärjäsi.
Ihan jees pärjätään. Ei tässä nyt Vuittoneita ostella eikä alvariinsa lennellä ulkomaille, mutta kyllä me pärjätään ihan kivasti. Pakollisten menojen (esim. verot, asumine, kulkeminen, ruoka) jälkeen jää n. 200-400 e/kk per nuppi.
jos yksi tienaa sen alle 2000 kuin jos on pariskunta ja molemmat tienaa alle 2000€.
terveisin Helsingistä muualle muuttanut
Minä pärjään hyvin Helsingissä, tulot n 1100 kuussa.
Outo palsta, olenko avannut kymmenkunta ketjua ja joka ikisessä vastataan kaikkeen muuhun, mutta ei alkuperäiseen kysymykseen.
No, vastaan tässä aloitukseenkin: kehnosti pärjää. Vaatteet, kengät ja muu mahdollinen hankitaan kirpputoreilta ja huutonetistä. Julkisilla kuljetaan. Lapsilla ei ns. maksullisia harrastuksia, toki uimahallit yms maksaa, mutta ei siis mitään kuukausimaksua jostain lätkästä tms. Mulla ja lapsilla pitkät hiukset, säästetään kampaamolaskuissa. Ruoka tehdään itse: laatikoita ja keittoja enimmäkseen. Meillä mies työtön ja mun palkka 1850 e/kk ja kahdesta lapsesta saadaan lapsilisät. Asunto pieni.
Jos/kun mies pääsee töihin, elämme nykyiseen verrattuna ruhtinaallisesti :).
se on, yksinkertaista matematiikkaa. Esim. 1800 on huimasti vähemmän kuin 3600. Maksapa yksin yli 700 euron vuokra + muut kulut jos netto on reilu 1400 euroa.
Köyhällä ei ole varaa asua yksin Helsingissä, ellei ole onnistunut saamaan kaupungin asuntoa tai perinyt kämppää tai asu jossain pienessä huonokuntoisessa kopissa. Omankin olisin ostanut, mutta säästöjä ei ole pystynyt kartuttamaan ja työtä on vain määräaikaisena.