Mitä saat liuoksen pitoisuudeksi (mg/ml),
jos liuosta on 2ml ja väkevyys on 0,05% ja lisäät siihen 8ml vettä?
Kommentit (40)
jos se lääke tai liuos annetaan todellisessa elämässä eikä teoriassa, niin sellaista annostelulaitetta, jonka tarkkuus olisi neljännessä tai viidennessaä desimaalissa EI OLE OLEMASSA, joten et ole yhtään enemmän oikeassa kuin muutkaan.
käyttää ratkaisussaan yhden merkitsevän numeron tarkkuutta, kuten tehtävänannossakin on ollut. Eli täsmälleen sitä tarkkuutta jota kuuluukin käyttää.
vaatii sen, että jonkinlainen oletus liuoksen tiheydestä on tehtävä, muuten vastausta ei voi antaa mg/ml -muodossa. Veden määrän ollessa näin suuri on mielekkäintä olettaa tiheys samaksi kuin veden tiheys.
että liuos lisääntyyx5, joten se laimenee jaettuna viidellä. Näin tulee 0,01g/10ml.
Helpoin tapa miettiä noin. Vastaavasti jos 5% 100ml liuos laimennetaan 500ml, tulee 1%-liuos.
ja kerro, kuinka lasket tuon verrannolla?
Täällä on ainakin minulle tosi hämmentäviä malleja laskun suorittamisesta.
KUN OPISKELIJAT EIVÄT VAIVAUDU LASKEMAAN TEHTÄVIÄÄN ITSE,VAAN NEKIN KYSYTÄÄN NETISTÄ?
ei sitten osata edes laskea...... ja sitten pitäisi henkensä luottaa tuollaisten käsiin.
vähemmän fiksu antaa huonoja vastauksia.
Siis 0,01g/100
Jaetaan 100:lla > 0,0001/ml
Muutetaan milligrammoiksi, joten 0,1mg/ml
(0.05%*2g)/100=0,001g vaikuttavaa ainetta=1mg
1mg:10ml=0,1mg/ml
..laborantti..
On hoitajia ja opettajia. Palstalla siis käy josus muitakin kuin vain peruskoulun suorittaneita.
Mä saan tästä ihan eri vastauksen kuin te muut.
Liuoksen vahvuus on 0,05%, eli silloin siinä on vaikuttavaa ainetta 0,5mg/ml. Ja ainetta on kaksi millilitraa. Sama vahvuus siinä säilyy, oli ainetta sitten yksi tai kymmenen milliä, eikö vaan?
Ja kun tuo liuos laimennetaan niin, että sitä on kymmenen milliä, niin silloinhan pitoisuuskin laimenee --> 0,05mg/ml.
Miten te voitte saada vastaukseksi 0,01mg/ml, kun tuo vitonen on tuolla koko ajan?
Mä saan tästä ihan eri vastauksen kuin te muut.
Liuoksen vahvuus on 0,05%, eli silloin siinä on vaikuttavaa ainetta 0,5mg/ml. Ja ainetta on kaksi millilitraa. Sama vahvuus siinä säilyy, oli ainetta sitten yksi tai kymmenen milliä, eikö vaan?
Ja kun tuo liuos laimennetaan niin, että sitä on kymmenen milliä, niin silloinhan pitoisuuskin laimenee --> 0,05mg/ml.
Miten te voitte saada vastaukseksi 0,01mg/ml, kun tuo vitonen on tuolla koko ajan?
Ihanaa seurata, miten eri tavoilla voidaan tuokin laskutoimitus ratkoa. Ja tuloskin vaihtelee.
0,1=10X//:10
X=0,01%
t.sh ja farmasisti
44:lle
Ei še pitoisuus säily 0,05% , jos siihen lisätään 8 ml vatteä eikä lisätä vaikuttavaa ainetta yhtään.
Terv se sama anestesiahoitaja ;)
Tän perusteella matematiikka on mielenkiintoista eikä yhtään eksaktia.
Lisäksi kannattaa suorittaa rinnakkaistarkistus toisen lääkärin kanssa, nääs meidän lääkäreistäkään kun jokainen ei saanut eka kerralla hoitajien lääketenntiä 100% oikein.
Toisaalta, laimennuksista on ainakin meillä erittäin selkeät ohjeet ja hyvin paljon on lääkeyhidtelmiä liuos-kuiva-aine valmiina paketteina. Kunhan vaan ruiskuun annostelee oikein.
Pitäisköhän tämän ketjun innoittamana alkaa itse tarkistaa potilaiden saamat todelliset annokset...
Vierailija - 13.11.11 02:26 (ID 13728370)