lapset etsii vanhempia baareista!
olen syvästi järkyttynyt, luin juuri iltapäivälehtiä ja sielä oli juttu viime viikonloppuna vanhempian etsineistä lapsista. en voi käsittää että jätetään lapset keskenään ja lähdetään baariin pitämään hauskaa... en voinut minkään minua kävi lapset niin sääliksi että tuli itku. kamalaa etsiä äitiä kun kahden vanha pikku veli huutaa rattaissa, keskellä yötä! onneksi lapset olivat turvassa ja poliisi tutkii asiaa heitteillejättönä.
tässä linkki:
http://www.iltalehti.fi/2005/11/08/200511073702142_uu.shtml
kommentteja.
Kommentit (9)
Me hoidettiin vauvaikäistä pikkuveljeämme siskon kanssa kun oltiin 6 ja 7 v ja vanhemmat kävi tansseissa läheisessä ravintolassa. Siihen nähden mielestäni 10 ja 12 v on jo riittävän isot pärjätäkseen muutaman tunnin 1-vuotiaan kanssa.
1-vuotiasta lasta muutamia tunteja kerrallaan, ja kun lapsi oli n.2v hoidin häntä myös joskus öisin jos kävivät viikonloppuna ulkona. Pärjäsin kyllä ihan hyvin lapsen kanssa, ihmettelen kyllä lähinnä näitä tyttöjä jotka lähtevät keskellä yötä pienen 2-vuotiaan kanssa baareista vanhempiaan etsimään... No, ehkä nykyään lapset ovat tuossa iässä avuttomampia kuin ennen, ennenhän oli hyvin yleistä että isosiskot hoitivat pitkiäkin aikoja pienempiään.
en kyllä missään nimessä jättäisi 1-2-vuotiasta 10 tai edes 12-vuotiaan vastuulle kokonaan. Etenkään jos ei vielä saa aikuista kiinni edes puhelimitse.
Ikävä kyllä, en usko että tämä tapaus on mitenkään harvinainen kuitenkaan..
Vastuu on vanhempien ja jotain on tässä nimenomaisessa tapauksessa pahasti ollut pielessä.
Tuossa Hämeenlinnan tapauksessa ovat vanhemmat toimineet käsittämättömällä tavalla ja samoin ne aikuiset, joita lapset ovat matkallaan tavanneet.
Uskomatonta ruveta syyttelemään 10-12 -vuotiaita " uusavuttomiksi" tai jotain muuta ihan järjetöntä. Tapahtumapaikka oli kaupunki, kohtuullisen iso jossa todnäk kaikki vastaantulijat eivät ole näitä lapsia tunteneet (=siis välittäneet tippaakaan) ja tapahtuma-aika keskellä yötä. Maailma lienee muuttunut jonkin verran sitten niistä ajoista, kun tällä palstalla pulisevat ovat olleet sisarustensa hoitoiässä.
haluaisin vain muistuttaa, että ehkä tytöillä tosiaan oli hätä VANHEMPIEN kunnosta, kuten lehtijuttukin kertoi ei niinkään oman pärjäämisensä kanssa.
Noin muutoin ei tosiaankaan saa jättää lapsia vahtimaan lapsia. Selvähän se.
Kaikki tuon ikäiset eivät edes uskalla olla yöllä yksin kotona. Nämä vanhemmat eivät saa minkäänlaista sympatiaa minulta. Nämä olivat ilmeisesti niin viihteellä että eivät muistaneet lapsia lainkaan. Luulisi, että vastuulliset vanhemmat pitäisivät kännykän lähettyvillä siltä varalta että jotain sattuu kotona, varsinkin kun hoitajat ovat itsekkin lapsia..Uskomatonta touhua ja onneksi asia tuli ilmi. En usko että oli ensimmäinen kerta..
Ja ne baarityöntekijät ovat yhtä urpoja kuin vanhemmat. Miten eivät pidätelleet lapsia sen aikaa kun poliisit tulivat paikalle?? Siis uskomatonta touhua myös heiltä. En kehtaisi naamaani antaa laittaa lehteen jos olisin näin toiminut. (iltalehdessä oli työntekijän kuva ja esitti niin sankaria..huh)
että panee vihaksi!
Olin myös ihan järkkyttynyt, kun luin lehdestä samaa juttua. Vaikka meilläkin toimivat 10v ja 12v lapset 1v:n vahtina, niin vain n. tunnin kerrallaan. Me vanhemmat olemme lähistöllä, lapsilla on puhelinnumero ja toinen pääsisi vaikka hädän tullen meitä hakemaan (matkaa n. 200m). Olemme myös keskustelleet, mitä tulisi tehdä jos jotain sattuisi (esim. pitääkö soittaa ambulanssi, jos jotain menisi pienimmän kurkuun, voiko mennä naapuriin jne.). Myös kotona täytyy olla onnettomuusriskit minimoitu. Lisäksi mielestäni täytyy aina ottaa huomioon, millaisia nämä isommat sisarukset ovat luonteeltaan. Meillä esim. toiselle en jättäisi pienintä yksinään, on sen verran epävarma lapsenvahti, saattaa unohtua omiin juttuihinsa. Isompien lasten kanssa täytyy myös sopia, ettei pientä kaitsiessa voi " samalla" katsoa TV:tä tms. vaan pienemmän kanssa voi vaikka leikkiä. Mielestäni sisarusten tulee jäädä myös vapaaehtoisesti lapsenvahdiksi, pakotettu vahti ei varmaankaan tee hommaansa mielellään. Eli kun em. asiat on tarkkaan mietitty etukäteen, niin kaikki sujuu meillä ainakin hyvin.
että tilanne ei ollutkaan niin paha kuin miltä se alunperin näytti, mutta en sitten tiedä, mikä oli todellinen juttu...
Alkoholistien lapsena minäkin voisin kuvitella, että lapsilla on todennäköisemmin ollut huoli vanhemmista kuin omasta pärjäämisestään. Kyllä normaali 12-vuotias vauvan kanssa pärjää, mutta ei se ole hyväksi kummallekaan.
En jättäisi itse omia lapsiani 12-vuotiaalle kuin ihan poikkeustapauksessa, siis lähinnä erittäin lyhyeksi aikaa kun olisin itse lähistöllä. Mielestäni tämän tarinan ongelma oli nimenomaan se, että lähdettiin bariin ja ilmeisesti epämääräiseksi ajaksi - kukaan tuskin olisi kiivastunut, jos äiti olisi lähtenyt lähikauppaan ostamaan hiivaa...
Itse hoidin 12-vuotiaana naapurin lapsia - vastasyntynyttä ja 2-vuotiasta - säännöllisesti kaksi kertaa viikossa useamman tunnin kerrallaan. Selvisin, mutta en suosittele. Olin kooltani niin pieni, että homma oli ihan fyysisestikin rankkaa; en jaksanut mm. kunnolla työntää sisaristuimellisia vaunuja ylämäkeen kaupasta kotiin tultaessa. Myöskään lastenhoidon rutiinit eivät olleet mitenkään itsestäänselvästi hanskassa ja olisi ollut ihan mahdollista, etten olisi hoksannut esim. poimia pieniä tavaroita pois pienemmän ulottuvilta tms. Muistan myös ainakin kerran unohtaneeni ruokkia lapset kunnes sitten useamman tunnin myöhässä hoksasin, miksi lapset itkevät... Olin myös aika ujo kysymään asioita, joita en tiennyt.
Jotenkin ihan hullua, etta noinkin pieni vauva ja kaksi isompaa tyttoa yksin kotona yomyohaan. Toivottavasti asiaan saadaan jokin korjaannus ja vanhemmat oppivat jotain. Kuinkahan yleista tama on, mietin vaan?????