apua polvikipuun!
Mitkä keinot auttaisivat polvikipuun?
Lääkärillä kävin jo joku aika sitten.
Onko mahdollista että mulla on ns. asentovirhe?
Kommentit (7)
Jos olet sohvaperuna siis tai liikkunut vain vähän. Esim. apteekista saa muutamalla kympillä polviin käyttökepoiset tuubit, mutta saa niistä satasenkin maksaa jos haluaa. Sitten vaan ensin kävelyä ja sen jälkeen juoksua. Ja mikä tärkeintä, lihaskuntoharjoituksia ja paljon. Ei kannata kuitenkaan siinäkään aloittaa liian rajusti.
Mä nimenomaan liikun aika paljon. Tuntuu siltä että kävellessä kehon paino tulee liikaa polvien päälle
eli kehon virheasento..
Olen normaalipainoinen.
Kipu repii vaikka vaan istun!
Minulla löytyi 10 vuoden lääkärillä ravaamisen jälkeen nivelrikko.
Ei parantunut buranalla ja liikunnalla.
Lääkärit olivat kovin haluttomia tutkimaan polvivaivojeni syytä. Väittivät niitä mm. 'tyypillisiksi nuorten naisten vaivoiksi'.
Sitten kun yksi ihana lääkäri suostui kirjoittamaan lähetteen röntgeniin ja reumalääkärin vastaanotolle, löytyi syykin vaivoihin.
Apu löytyi fysioterapiasta (sain ohjeet liikunnasta joka ei pahenna vaivaa), glukosamiinista ja särkylääkkeistä.
Nyt pystyn taas liikkumaan suht. normaalisti. Ainoastaan juoksemista polvet eivät kestä.
Käy ap ahkerasti siellä lääkärissä valittamassa. Jos vain tyydyt siihen ettei apua tule ja lopetat valittamisen, luulee lääkäri vaivojen poistuneen tai pysyvän siedettävinä etkä päääse asinmukaisiin tutkimuksiin.
Minulla löytyi 10 vuoden lääkärillä ravaamisen jälkeen nivelrikko.
Ei parantunut buranalla ja liikunnalla.
Lääkärit olivat kovin haluttomia tutkimaan polvivaivojeni syytä. Väittivät niitä mm. 'tyypillisiksi nuorten naisten vaivoiksi'.
Sitten kun yksi ihana lääkäri suostui kirjoittamaan lähetteen röntgeniin ja reumalääkärin vastaanotolle, löytyi syykin vaivoihin.Apu löytyi fysioterapiasta (sain ohjeet liikunnasta joka ei pahenna vaivaa), glukosamiinista ja särkylääkkeistä.
Nyt pystyn taas liikkumaan suht. normaalisti. Ainoastaan juoksemista polvet eivät kestä.Käy ap ahkerasti siellä lääkärissä valittamassa. Jos vain tyydyt siihen ettei apua tule ja lopetat valittamisen, luulee lääkäri vaivojen poistuneen tai pysyvän siedettävinä etkä päääse asinmukaisiin tutkimuksiin.
Mulla on alkava nivelrikko, vaikka en sitä maininnut. Nyt on vaan pahempaa tämä vaiva.
Lääkäri ei osaa kovasti auttaa, vain virnisteli.
Liikunta on hyväksi mutta katso, millaista liikuntaa se on. Kävely, juoksu ja vastaavat rasittavat polvia ja jos kyse on esim nivelrikosta, kulumat voivat pahentua. Uinti ja pöyräily ovat parempia, mutta silloin täytyy katsoa, että ei ole virheasentoja, etkä esim uintipotkussa päästä polveä "retkahtamaan" sivuvuunnassa.
Minulla löytyi 10 vuoden lääkärillä ravaamisen jälkeen nivelrikko. Ei parantunut buranalla ja liikunnalla. Lääkärit olivat kovin haluttomia tutkimaan polvivaivojeni syytä. Väittivät niitä mm. 'tyypillisiksi nuorten naisten vaivoiksi'. Sitten kun yksi ihana lääkäri suostui kirjoittamaan lähetteen röntgeniin ja reumalääkärin vastaanotolle, löytyi syykin vaivoihin. Apu löytyi fysioterapiasta (sain ohjeet liikunnasta joka ei pahenna vaivaa), glukosamiinista ja särkylääkkeistä. Nyt pystyn taas liikkumaan suht. normaalisti. Ainoastaan juoksemista polvet eivät kestä. Käy ap ahkerasti siellä lääkärissä valittamassa. Jos vain tyydyt siihen ettei apua tule ja lopetat valittamisen, luulee lääkäri vaivojen poistuneen tai pysyvän siedettävinä etkä päääse asinmukaisiin tutkimuksiin.
Mulla on alkava nivelrikko, vaikka en sitä maininnut. Nyt on vaan pahempaa tämä vaiva. Lääkäri ei osaa kovasti auttaa, vain virnisteli.
sinun kannattaa vaatia lähete reumalääkärille, tai mennä yksityiselle.
Yleislääkärit eivät tiedä mitä nivelrikon kanssa pitätäisi tehdä. Mutta jos saavat erikoislääkäriltä hoito-ohjeet (esim. lääkkeistä), osaavat kyllä niitä seurata.
Tiedät varmaan, että nivelrikko on etenevä sairaus. Sen takia sitä täytyy hoitaa jo ennenkuin oireet estävät liikkumisen kokonaan.
ja oikeanlainen liikunta.. uiminen ja kuntosali ihan ehdottomia paikkoja.