Miten onnistuu bussissa pummilla kulkeminen?
Olen viime aikoina törmännyt suht usein tarkastajaan, eikä kukaan ole koskaan jäänyt kiinni. Enkä oikein ymmärrä miten voisikaan, kun kaikki astuvat sisälle bussiin etuovesta (ainakin täällä Turussa), maksavat kuskille tai näyttävät tälle 2h voimassa olevaa lippua tai matkakorttia tai piippaavat itse automaattiin korttinsa.
Yhden kerran olen nähnyt tarkastajan edes kysyvän henkkareitakaan, vaikka ainakin mun kortin käyttöehdoissa oli että henkilöllisyys todistettava kysyttäessä.
Mutta en siis ymmärrä miten siitä kuskin ohi pääsisi pummilla.
Kommentit (4)
kun bussissa matkaavat saavat tarkastusmaksuja. Yhdellä naisella oli miehensä bussikortti, kovasti koitti selitellä, että otti väärän kortin eteisen pöydältä.
Toisella se kortinlukija piippasi pitkään, eli ei ollut voimassa enää se lippu, mutta kuski ei reagoinut mitenkään.
Joskus bussikuskit ovat myös poissa bussista vaikka bussin ovet ovat selkosen selällään. Siinä on helppo hypätä kyytiin maksamatta. Tämä tietty tapahtuu vain ensimmäisellä pysäkillä ja todella satunnaisesti. Pummilla yrittää myös tulla porukkaa ruuhka-aikaan, kun yksi menee maksamaan käteisellä ja loput menee selän takaa. Kuski koittaa sitten samalla vahtia piippaako vai ei mutta välillä siellä joku aina vilahtaa ohi.
Mieheni joutui viimeksi maksamaan tuplahinnan yöllä tuommoisten vilahtelijoiden takia. Mies kyllä maksoi mutta kuski ei huomannut eikä suostunut tarkistamaan asiaa laitteella. Vilahtaja pääsi sitten ilmaiseksi perille.
En kyllä ole koskaan huomannut tarkastajia busseissa. Junassa kerran ja metrossa kolmesti. Aika huono saldo kahdelle ja puolelle vuodelle. Mies on tainnut samassa ajassa törmätä tarkastajiin kahdesti vaikka kulkee julkisilla useammin.
Joskus bussikuskit ovat myös poissa bussista vaikka bussin ovet ovat selkosen selällään. Siinä on helppo hypätä kyytiin maksamatta. Tämä tietty tapahtuu vain ensimmäisellä pysäkillä ja todella satunnaisesti. Pummilla yrittää myös tulla porukkaa ruuhka-aikaan, kun yksi menee maksamaan käteisellä ja loput menee selän takaa. Kuski koittaa sitten samalla vahtia piippaako vai ei mutta välillä siellä joku aina vilahtaa ohi.
Mieheni joutui viimeksi maksamaan tuplahinnan yöllä tuommoisten vilahtelijoiden takia. Mies kyllä maksoi mutta kuski ei huomannut eikä suostunut tarkistamaan asiaa laitteella. Vilahtaja pääsi sitten ilmaiseksi perille.
En kyllä ole koskaan huomannut tarkastajia busseissa. Junassa kerran ja metrossa kolmesti. Aika huono saldo kahdelle ja puolelle vuodelle. Mies on tainnut samassa ajassa törmätä tarkastajiin kahdesti vaikka kulkee julkisilla useammin.
Tosin käytän metroa lähes päivittäin.
Täällä Helsingissä metrossa, ratikassa ja junassa on paljon paremmat apajat heille.