Minkä aikuisten romaanin antaisit ensimmäisenä luettavaksi 10-vuotiaalle?
Lasten romskut alkaa olla passe ja nyt pitäisi saada luettavaksi jotain muuta. Itse luin tuossa iässä jo hemingwayta yms. mutta kukaan ei katsonut perääni.
MItä kirjoja te antaisitte?
Kommentit (55)
Täällä lähiössä romanit ovat sen verran paha ongelma, että koitan vielä lapsia suojella heiltä.
Mitä on lasten ja aikuisten romaanit? Tarkoitatko ettei nuortenkirjatkaan mene?
Tytölle varmaan ehdottaisin jotain Jane Austenia. Voi olla vähän monimutkasta tekstiä, mutta toisaalta ilmeisesti lukee paljon?
Agathe Christien dekkareita.
Aika turvallisia, ja kuitenkin sopivasti jännitystä.
On kyllä paljon nuorisokirjallisuutta lasten ja aikuisten väliltä. Jos nekin on kaikki luettu niin Dickens ei ainakaan tee pahaa eikä lopu kesken.
dekkareita minun lapsuudessani, esim. Agatha Christietä.
Itse luin 10-vuotiaana Auguste Renoirin (taidemaalari) elämänkertaa (olin pitkästynyt kesämökillä). Kyllä 10-vuotiakin jo tietää, mikä voisi kiinnostaa.
Eli jos kysytään, mitä arvelen, ehkä elämäkerroissa voisi olla sopiviakin teoksia.
Jonkun naistenlehden haastattelussa joskus jonkun naisen 11v. poika halusi itse lukea "Täällä pohjantähden alla".
Sinuhe egyptiläinen voisi muuten olla ihan helppolukuinen ala-asteikäiselle, vaikka se onkin aikuisten kirja.
ja muutkin scifit Stanislav Lem jne.
Dekkarit tosiaan hyvä ehdotus, ihan vaikka Komisario Palmun. Myös James Herriot elänlääkärinä -sarja voisi olla sopiva.
James herriotin ihanat eläinaiheiset kirjat varmasti tuntuvat itseä läheiseltä, elämää eläinten parissa.
James Herriot kirjoittaa hauskasti elämästään eläinlääkärinä, katselin telkusta sarjat pariinkin kertaan ja meillä lapset ovat lukeneet kaikki hänen kirjansa, ala-asteikäisinä jo. Ihana kirja hänen perheensä kissoistakin...
Itse aikoinaan luin tytöille sopivat Ursula-sarjan ja Helenat. Olin lapsista kiinnostunut ja pösin näin kurkkaamaan työtä lasten parissa, alalla olenkin...
Sci-fit olikin hyvä ehdotus, niitä löytyy kotihyllystäkin. Olisi kiva tututustuttaa laajasti kirjallisuuteen, kun on niin innostunut, mutta itse en enää muista, mitä kaikkea esim. niissä Hemingwayn kirjoissa tapahtuu. tai Steinbeckin..
10v ei kiinnostuisi aikuisten tylsistä romaaneista. Lukee ikäisilleen tarkoitettuja kirjoja.
Voisinkin ehdottaa Waltaria pojalle, paljonko SInuhessa on esim, seksiä, ei mitään muistikuvaa. On vielä aika naiivi näiden asioiden suhteen nimittäin ;)
ap
10v ei kiinnostuisi aikuisten tylsistä romaaneista. Lukee ikäisilleen tarkoitettuja kirjoja.
Miksi sinusta aikuisten romaanit ovat tylsiä, aika kova niputus..
Voisinkin ehdottaa Waltaria pojalle, paljonko SInuhessa on esim, seksiä, ei mitään muistikuvaa. On vielä aika naiivi näiden asioiden suhteen nimittäin ;)
ap
joissa olisi ikätasoon sopivasti mahdollisesti sitä seksiäkin? Mikä kiire siis aikuisten maailmaan?
Miksi sinusta aikuisten romaanit ovat tylsiä, aika kova niputus..
on minustakin todella tylsiä, en itsekään lukisi noita tässä ketjussa mainittuja "sivistäviä" kirjoja..
Varma tapa tappaa lapsen kiinnostus lukemiseen.
On sitä jotain siltä väliltäkin, kuin lasten- ja aikuistenkirjat.
Mä varmaan luetuttaisin vaikkapa tällaisia kirjoja
http://cdon.fi/kirjat/preussler%2c_otfried/mustan_myllyn_mestari-4224455
"Fantasiamaailmaan sijoittuva nuortenromaani. Päähenkilö Krabat on 14-vuotias, kun hän saa korpeilta käskyn matkustaa pahamaineiselle myllylle mestarin oppipojaksi. Romaani seuraa Krabatin elämää loitsujen ja taikuuden maailmassa. Tapahtumat huipentuvat, kun Krabat kolmantena vuonna päättää muuttaa myllyn vanhaa järjestystä.Kirja on saanut useita kirjallisuuspalkintoja, ja sen pohjalta on tehty teatteri- ja musikaalisovituksia. Romaani on käännetty yli 30 kielelle."
Luin tuon itse ihan lapsena, ja myöhemmin mietin itsekin, oliko sopiva/lastenkirja, vai löysinkö kirjastossa väärästä hyllystä kenties.. Pitäisi lukea uudelleen, että onko tunnelma todellakin niin pelottava, kuin silloin tuntui :)
Viisikot? Meillä 12-v luki Hobitin ja Taru sormusten herrasta nyt menossa. Myös Narnia-kirjat luki viime vuonna.
Ihan hienoa, että lapsesi on innostunut lukemisesta, mutta mielestäni 10 vuotias on vielä lapsi. Erikoista, että sanot että hän on naivi seksin suhteen. 10 vuotias ei ole naivi vaan lapsi. Sinuna pysähtyisin pikkuisen pohtimaan, voisiko kuitenkin löytyä jotakin ikätasoista kirjallisuutta. 10-vuotiaan maailma on kuitenkin toivottavasti vielä lapsen maailma. Fiksunkin 10-vuotiaan voi olla vaikea ymmärtää aikuisille kirjoitettuja kirjoja. Tuskin hän on sentään lukenut kaikkia lapsilla tarkoitettuja laadukkaita klassikoita. Aloittakaa niistä. Kieli niissä on haastavaa ja sisältö kuitenkin lapselle sopivaa.
Tein tänään iskun divariin ja ostin kaksi Jane Austenia ja Wilkie Collinsin Moonstonen josta itse tykkäsin hurjasti pentuna. Lastenkirjoista löytyi lukematon Morpurgo, minusta ne ovat todella luettavia kirjallisesti. Lisukkeeksi tarttui Arthur C Clarken Mysterious World :)
Kerroin 10v tytölleni hiukan kirjojen taustaa ja laitoin hyllyyn. Toivottavasti tykkää!