Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko maalla mukavaa?

Vierailija
30.10.2011 |

Koko ikäni olen asunut etelä suomessa ja olen viihtynyt.

Nyt neljän lapsen äitinä mietin onko täällä lapsillani tarpeeksi turvallista. Vanhinta lastani joka juuri aloitti koulun kiusataan kotipihan läheisyydessä lähes viikottain. On hakattu ja uhkailtu teräaseilla. Siis toiset lapset alle 10 vuotiaat. Katson lasteni perään ja yleensä nämä kiusaajat olen saanut kiinni itse teosta ja minulla todella huolestuttaa tämä nyky lasten touhu.

Mitä aikuiset tekevät tai ajattelevat "kasvattaessaan" lapsiaan.

2 vuotiaat kulkevat pihalla yksin ja ajelevat fillarilla autotielle kukaan ei katso perään ja pikku nassikka huutaa toiselle haista vittu pällipää.

Alle 10 vuotiaat juoksee teräaseet taskussa.

Ei oo ihan normaalia touhua tälläinen.

Mietinkin, että ehkä lapsilla olisi turvallisempaa kun asuisi maalla jossa ei olisi niin paljon naapurustoa. Mutta onko maalla mukavaa ja onko nämä samat ongelmat myös maalla.

Kiinnostaako maalla asuvia ihmisiä lastensa tekemiset ja kasvatus?

Vai onko tällaista kaikkialla. En yleistä, että kaikki olisivat välinpitämättömiä vanhempia, mutta valitettavasti tällaisia on pk-seudulla tosi paljon ja se on todella sääli.

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
30.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

en muuttaisi pois pk-seudulta, koska onnelaa ei ole olemassakaan. mieluummin vähän rauhallisemmalle alueelle pk-seudulla, siellä on kuitenkin enemmän mahdollisuuksia.

Asutteko jossain vuokrakasarmissa?

Vierailija
2/2 |
30.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En viihtyisi ihan korvessa maalla, siis täysin kaukana taajamasta, mutta tällaisessa pikkukaupungissa (asukkaita n. 10 000) elo on ollut oikein ihanaa - päin vastoin kuin olisin ikinä uskonut.

Missään ei ole ruuhkia, parkkimaksuja eikä pitkiä etäisyyksiä. Ison asunnon saa 1 km päästä keskustaan halvalla (meillä rempattu 4 h + K rivari asuntolainalla, kaikki asumikulut n. 500e/kk).

Ilman autoakin pärjää halutessaan, mutta meillä on yksi, kun käyn naapurikaupungissa töissä 30 km päässä (työmatka silti vain 20 min).

Kaikki tuntee kaikki, missä on hyvät ja huonot puolensa. Hyvää on se, että omat lapset ei joudu "hukkaan", aina joku naapuri kyttää ja on nähnyt... Kytätään ihmisiä sitten muissakin asioissa. Se ei ole aina mukavaa, mutta toisaalta taas monet asiat sujuvat uskomattoman joustavasti, kun joka paikassa on tuttuja, eikä ihmiset täällä kehtaa olla toisillee kovin ilkeitä, kun on varjeltava mainettaan (mistä isossa kaupungissa ei niin tarvi olla huolissaan).

Eihän täältä kaikkea missään tapauksessa saa, jos tykkää nauttia erikoisuuksista, mutta kaikki perusasiat ja palvelut löytyy. En muuttaisi enää takas etelään.

Minusta täällä myös lapset saa olla lapsia kauemmin, ja hämmästellyt olen myös sitä, että alakoulussa alaluokkien tytöt ja pojat leikkii keskenään, mikä ei omana kouluaikanani ollut tapana.

Toki täältäkin ongelmia löytyy, ihan sosiaalisiakin, mutta ne ei ehkä ole niin silmiinpistävästi esillä kuin isommissa kaupungeissa - kotien seinien sisällä ikävyydet paljolti tapahtuu.

Itselleni on ollut hyvin tärkeää myös ystäväperheet, joita meillä oli täällä jo ennen muuttoamme. Ilman heitä olisimme tuskin vaivautuneet "maalle".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kahdeksan