Kuka jaksaa tehdä töitä koko työpäivän?
Minä en, ja minusta tuntuu ärsyttävältä "kun koko ajan täytyy tehdä jotakin" ja "koko ajan on muistettava tehdän jotakin".
Lisäksi työpaikallamme on kulttuuri, että kahvilla istutaan (niin molemmilla!) 20 - 60 min, + ruokailu, ei sieltä ihan puolessa tunnissa selvitä. Tuntuu, että minulla on niin paljon töitä, että en voi noin pitkiä taukoja pitää (enkä pidäkään). Mutta jotenkin vaan pännii, että muut istuu tauoilla noin kaun. Voihan se olla, että he sitten tekävät sen työskentelyajan tehokkaammin kuin minä, vaikka viimeaikoina on tuntunut, että minä teen nopeasti ja tehokkaasti.
Lisäksi suoriutumisesta ei anneta yhtään lisäpalkkaa, vaikka suoriutumisenarviointijärjestelmä on ja sen pitäisi vaikuttaa palkkaan, mutta kas, kun ne pisteet voi antaa niin, että katsoo taulukosta paljonko haluaa maksaa palkkaa ja antaa sen mukaan pisteitä. Eli ei kannustustakaan heru.
Mutta ihan alkuperäiseen kysymykseen, teetkö koko työpäivän töitä (ja millaiset tauot) (vai pidätkö aina 5 min tauon joka tunnin välein). Teetkö sitä sitten tasaisen rauhallisesti vai nopeasti ja tehokkaasti? Ja miten jaksat? Ja ehkä se oleellisin kysymys, mitä töitä teet?
Kommentit (22)
Loput teen näennäistyötä tai olen facebookissa, joskus teen jonkun työasian itselleni kaupungille kun menen shoppailemaan.
olin kerran työpaikassa, jossa pomo sanoi, että saa hoitaa omia asioita työasioiden ohessa.
Ja mikä oli alasi?
ap
Loput teen näennäistyötä tai olen facebookissa, joskus teen jonkun työasian itselleni kaupungille kun menen shoppailemaan.
olin kerran työpaikassa, jossa pomo sanoi, että saa hoitaa omia asioita työasioiden ohessa.Ja mikä oli alasi?
ap
Hyvä palkka ja pitkät lomat.
olin kerran työpaikassa, jossa pomo sanoi, että saa hoitaa omia asioita työasioiden ohessa.Ja mikä oli alasi?
ap
Hyvä palkka ja pitkät lomat.
letkeetä (no ehkä voisin alkaa pitämään noita "valtiomaisia taukoja" ;)
ap
välillä en. Esim. tänään tein 8 tuntia vartin lounastauolla, en ehtinyt edes pissalle. Toisena päivänä voin olla puoli tuntia kahvilla x 2.
Mua ei harmita toisten työkuorma ja se jos he istuvat kahvilla. Työni on pääasiassa ihan mukavaa ja parhaiten aika kuluu kun on tekemistä. Nautin saada aikaiseksi, vaikka joinain päivinä on ihan mukavaa ottaa rennommin.
Normi kahvipaussi 5-10 minsaa pari kertaa päivässä, ruokatauko puoli tuntia, mutta harvoin istun niin kauan syömässä (eväät). Ja teen tehokkaasti töitä koko päivän, taloushallinnon alalla.. Joskus tai useinkin toivon, että joko päivä menisi hitaammin tai että työpäivään kuuluisi enemmän työtunteja, jotta ehtisin tehdä kaiken..
Normi kahvipaussi 5-10 minsaa pari kertaa päivässä, ruokatauko puoli tuntia, mutta harvoin istun niin kauan syömässä (eväät). Ja teen tehokkaasti töitä koko päivän, taloushallinnon alalla.. Joskus tai useinkin toivon, että joko päivä menisi hitaammin tai että työpäivään kuuluisi enemmän työtunteja, jotta ehtisin tehdä kaiken..
Kannattaako töitä tehdä, jos ei saa vastaavaa korvausta (jos ymmärrät)?
Kyllä kai minäkin mielellään puurtaisin, jos saisin 3 000 € tai yli palkkaa kuussa.
Pitää maksaa oikeudenmukaisesti.
ap
ja ei kuulu kahvitauot työpäivään, vain tasan puolituntia lounaalle (ja esimies vahtii, että ei mene minuuttiakaan yli sen puolituntia työpisteeltä poistumisesta takaisin palaamiseen)
Ja töitä on niin paljon, että kaikkia ei koskaan saada tehtyä, puhelimet soi, faksi suoltaa lisää toimareita, sähköpostia pitää koko ajan vahtia ja purkaa sieltäkin työt, teet kahta asiaa samaan aikaan, ja ylitöitä saisi tehdä vaikka joka päivä, jos vain jaksaisi!
Ei todellakaan pysty olemaan työpäivän aikana missään netissä roikkumassa!! Esimies puuttuisi välittömästi, jos olisin työpäivän aikana jossakin facebookissa tmv.! Esim. yhtä kesä-apulaista ei enää seuraavana kesänä palkattu, koska oli työajalla netissä ja puihui yksityispuheiluita työajalla... Todella kova kuri meidän työssä, hyvä kun vessaan pääsee välillä...
Tätä on se kvartaalitalous, tulospaineet yksikössöä, ja tehokkuuden seuranta. Onhan se hyvä, että vaaditaan työtehokkuutta, mutta se on kurjaa, että saa AINA painaa töissä viimeistä päivää, joka päivä. Raskasta.
ja ei kuulu kahvitauot työpäivään, vain tasan puolituntia lounaalle (ja esimies vahtii, että ei mene minuuttiakaan yli sen puolituntia työpisteeltä poistumisesta takaisin palaamiseen)
Ja töitä on niin paljon, että kaikkia ei koskaan saada tehtyä, puhelimet soi, faksi suoltaa lisää toimareita, sähköpostia pitää koko ajan vahtia ja purkaa sieltäkin työt, teet kahta asiaa samaan aikaan, ja ylitöitä saisi tehdä vaikka joka päivä, jos vain jaksaisi!
Ei todellakaan pysty olemaan työpäivän aikana missään netissä roikkumassa!! Esimies puuttuisi välittömästi, jos olisin työpäivän aikana jossakin facebookissa tmv.! Esim. yhtä kesä-apulaista ei enää seuraavana kesänä palkattu, koska oli työajalla netissä ja puihui yksityispuheiluita työajalla... Todella kova kuri meidän työssä, hyvä kun vessaan pääsee välillä...
Tätä on se kvartaalitalous, tulospaineet yksikössöä, ja tehokkuuden seuranta. Onhan se hyvä, että vaaditaan työtehokkuutta, mutta se on kurjaa, että saa AINA painaa töissä viimeistä päivää, joka päivä. Raskasta.
ap
Mutta en voi sietää ns. perinteisiä kahvitaukoja, syystä että
- työnteon "flow" katkeaa
- kahvittelujengin jutut ovat aika tylsiä
- se on ajanhukkaa eikä virkistä
Mieluummin tarkastan pari kertaa päivässä kotisähköpostini tai ihan vain teen töitä samalla kun juon kahvia työpisteelläni.
Ja töitä teen työaikana koska se on niin mukavaa... mutta ei niin tohdi edes sanoa vaan marmattaa vaan pitäis (kuten kahvijengi ;)
palkan ja työmäärän suhteeseen. Mutta eipä se auta kuin kärvistellä. Ja on varmaan tilalletulijoita, jos alkaa tahti hiipua..
nyt on työ jossa ei ehdi, onneksi, niin päiväkin kuluu nopeammin
Eli en pidä muita taukoja kun ruokkiksen jolloin poistun talosta ja tulen puolen tunnin sisään takas.
Kahvin juon työpisteellä ja saatan joskus lukee ip-lehdet samalla.
koska töitä on niin paljon. Ongelma on sama samaa tehtävää tekevillä työkavereillakin ja se on kyllä pomon tiedossa, mutta resurssit ovat, mitkä ovat ja lisää työntekijöitä ei voida palkata. Syön töitä tehdessäni evässämpylän, siis tietokoneen ääressä. Kahvia juon pari kuppia päivässä, samaten koneen ääressä. Kypsää, voisin muuten mennä ruokalaan, mutta sitten en ehtisi ajoissa päiväkotiin.
koska töitä on niin paljon. Ongelma on sama samaa tehtävää tekevillä työkavereillakin ja se on kyllä pomon tiedossa, mutta resurssit ovat, mitkä ovat ja lisää työntekijöitä ei voida palkata. Syön töitä tehdessäni evässämpylän, siis tietokoneen ääressä. Kahvia juon pari kuppia päivässä, samaten koneen ääressä. Kypsää, voisin muuten mennä ruokalaan, mutta sitten en ehtisi ajoissa päiväkotiin.
siinä sitä sai töitä tehdä :D
Mutta on se vaan jotenkin helpompaa kuin ajattelutyö.
ap
siinä sitä sai töitä tehdä :DMutta on se vaan jotenkin helpompaa kuin ajattelutyö.
ap
"ei ne työt tekemällä lopu"
ap
Ja minulla menee hermot ns. "normaaleissa" työpaikoissa joissa ihmiset istuu kahvilla puolet päivästä... On toki kiva kun pääsee kotiin kun se 8 tuntia töitä päivässä tulee täyteen, tai jos joutuu jäädä ylitöihin niin siitä jopa maksetaan ekstraa, ja on toki kiva että viikossa on vähintään se 2 päivää vapaata, mutta kun työ on mielekästä niin ei sekään haittaa vaikka niin ei ole.
Mutta ajan tuhlaus, se jos mikä minua raivostuttaa. En kerrassaan halua istua työpaikalla jos ei siellä ole mitään tekemistä, ihan vaan siksi että saisin tunnit täyteen. Jos on töitä, teen mielelläni sen 12-16 tuntia putkeen 7 päivänä viikossa mukisematta, mutta tyhjää en tahdo aikaani töissä kuluttaa jos ei siellä tekemistä ole. Ikävä kyllä tämä ei enää ole mahdollista kun on lapsia, vaan joudun nysvätä "tavallisissa töissä" sen 8 tuntia oli töitä tai ei... No maksetaanhan noista tavallisista töistä toki huomattavasti enemmän, onhan se kai plussaa sentään kun käteen jäävässä kuukausipalkassa on 4 numeroa.
Ja pitkät lomat.
Ansiot eivät kylläkään päätä huimaa, eli viime vuonna pääsin 2500 euroon ja tänä tulee n. 2000 euroa kuussa bruttona, mutta eläkemaksujen jälkeen. Toisaalta työ on sellaista, että minun kapasiteetillani en vain jaksa paljon yli tuon neljän tunnin, koska keskittyminen herpaantuu eikä virheisiin ole varaa.
työpäivän jaksaa hyvinkin tehdä. Ja pidempiäkin päiviä kun on tarvetta.
Työ ja vapaa-aika on niin sekaisin muutenkin, että ne täydet tunnit tulee helposti täyteen, oli sitten töissä tai kotona.
En pidä kahvitaukoja ja ruokataukoa pidän kiirepäivinä vain vartin. Useimmat meillä näyttävät ehtivän ulos syömään, minä en, enkä halua keskeyttää työntekoa juuri silloin kun muut lähtetvät.
Kahvi- ym. taukojen sijasta lepuutan aivojani pitämällä nettitaukoja. Olen netissä lyhyesti varmaan hyvinkin kerran tunnissa. Tosin välillä tulee 3-4 tunnin täysin keskittyneitäkin työjaksoja.
Noin puolet vuodesta teen normaalia 7,5 tunnin työpäivää ja puolet reilusti ylitöitä. Teen niin paljon töitä kuin jaksan, ja silloin niitä kertyy noin 14 tuntia viikossa. Ylitöistä ei makseta. Palkkani on melko hyvä, mutta sitä ei saa nousemaan työn laadulla eikä määrällä. Minulla on jatkuvasti töitä jonossa ja mitä enemmän teen, sitä enemmän niitä tulee.
kyllä mekin pidetään n 45 min ruokatauko muttei kahvitaukoja koskaan - kuppi haetaan työpöydälle koneen viereen ja työt jatkuu...
Lisäksi usein työt jatkuu koneella vielä illallakin kotoa.
Tauot, no sen kahvikupposen ajan voin lukea joko tätä palstaa tai jotain muuta että saan aivot putsattua edellisestä tehtävästä ennen seuraavaa.