Suurikokoinen sikiö -> silti normaalikokoinen vauva? APUA!
Hyvä naiset, auttakaa kiltit!
Kävimme tänään 4D:ssä jossa syn. eril. lääkäri ultrasi vauvan kooksi 27+0 jopa 1355g. Mittasi päänympäryksen, reisiluun ja masun ympärysmitan. Huitelee yläkäyrillä reilusti. On koeputki-vauva, joten tarkka hedelmöityspäivä tiedossa. Poika ollut rv 16 saakka ultrissa (4x) aina n. +6pv isompi.
Minä olin syntyessäni (kolme viikkoa etuajassa) 2900g ja mies muutama päivä etuajassa 3170g.
Pelottaa vietävästi! Jos näillä mennään, poika on syntyessään 4-4,5kg...
Sokerirasitus tehty 25+6, jolloin kaikki arvot hyvät.
Syön aika paljon makeaa päivittäin (esim. pulla ja pari riviä suklaata/yksi suklaapatukka per pv), muuten pienentyneitä annoksia pääsääntöisesti kotiruokaa.
Olen 162cm, mies 178cm ja lähtöpainoni oli 80kg. Nyt "vain" +7kg tähän 27+0 mennessä.
APUA! Minkäkokoisia vauvoja teille syntynyt ns. isokokoisista sikiöistä? Onko paino loppuraskaudessa tasaantunut?
Miten tämä voi olla mahdollista? Olin ihan varma että meille tulis normikokoisia vauvoja...Kurjuus.
Kiitos vastauksistanne jo etukäteen. En pysty edes nukkumaan kun vaivaa niin kovin...
Mollamaija
Kommentit (2)
Hei!
Minulla on vähän samanlaisia kokemuksia... Lupailivat esikoisesti isoa ja pelottelivat koko raskausajan että yli nelikiloinen tulee, mutta ihan normaalipainoinen vauva sieltä lopulta tuli ja ihan normaaliin aikaan - n. 3,5 kg ja 49 cm. :)
Kaivelin tuossa äitiyskorttini esille ja itselläni on sikiön painoarvio ollut tuolloin viikolla 27 (+5) 1431 g eli aikalailla samoja mittoja kuin sinulla noihin aikoihin. Kävin sokerirasitustesteissäkin kahteen kertaan mutta aina oli arvot hyvät. Ja terveydenhoitajan mukaan ei siihen sikiön kokoon pysty juurikaan omilla syömisillään vaikuttamaan, jos ei ole sitä raskausajan diabetesta... Normaalipainoisia ellei vähän hoikkiakin ollaan miehen kanssa, eikä mitään kovin pitkiä.
Sinuna en kauheasti alkaisi stressaamaan asiasta, ne painoarviot kun ei aina ole niin tarkkoja ja voivat lupailla isompaa mitä oikeasti on jos vauvalla vaikka reisiluun mitta heittää ja/tai on pidempää sorttia. Itse stressasin siitä vauvan koosta ihan turhaan ja se teki kaikesta vaikeampaa, seuraavassa raskaudessa jos pelottelevat niin annan mennä ihan suoraan toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos... Ennemmin luottaisin kokeneen terveydenhoitajan tai lääkärin käsituntumaan siitä vauvan koosta kuin noista tietokonemitoista. Oma terveydenhoitajanihan sanoi tuon esikoisenkin kohdalla mahaa tunnustelemalla ettei sieltä oikeasti mitään isoa vauvaa ole tulossa...
Ja monen olen kuullut sanovan ettei se vauvan iso kokokaan tarkoita suoraan vaikeaa ja kivuliasta synnytystä, se riippuu aina niin monesta asiasta.
Tsemppiä!
ennustettiin 5-6 kg:n vauvelia, koska kasvoi niin hurjaa vauhtia ja kaikkien keskiarvojen yläpuolella :) Lopulta poitsu syntyi rv:lla 41+6 ja painoi syntyessään 3925g ja oli 55cm pitkä. Mulla sokerirasitus myös ok. Ollaan miehen kanssa oltu molemmat pitkiä vauvoja, itse olen painanut 3700g ja mies hiukan yli 4kg. Kaikkein luotettavimman arvion syntymäpainosta antoi neuvolan kokenut täti, joka arvioi käsin kooksi hieman alle 4kg :) Tsemppiä!