Äitiyspäivärahat
Määräytyykö ne äitiyspäivärahat siis edellisen vuoden tuloista vai 2v takaperin? Kun tuo kelan laskuri heitti tollasen, että ne ovat muuttuneet jne.
Apua jos saisi :)
Kommentit (7)
Ne menee aina viimeksi vahvistetun verotuksen mukaan, eli tossa tilanteessa 2010 vuoden mukaan. mut jos sun tulot on muuttunut 20% tosta paremmiksi niin sit voit pyytää et katsovat 2011 vuoden verotuksen mukaan tai jos oot töissä esim ennen äitiysloman alkua niin 6kk takaperin ;)
Toivottavasti auttoi yhtään :)
Ne menee aina viimeksi vahvistetun verotuksen mukaan, eli tossa tilanteessa 2010 vuoden mukaan. mut jos sun tulot on muuttunut 20% tosta paremmiksi niin sit voit pyytää et katsovat 2011 vuoden verotuksen mukaan tai jos oot töissä esim ennen äitiysloman alkua niin 6kk takaperin ;) Toivottavasti auttoi yhtään :)
Mutta jos ne menevät "viimeksi vahvistettujen" mukaan, niin joulukuussa 2011 vahvistetaan tämän vuoden verotukset.. Niin eikös se sitten mene 2011 mukaan? :D
Ai saako sitä pyytää, kummanko mukaan katsoovat? Sitten olisi hyvä, nimittäin tulot nousseet yli 50% :D Ja kyllä, olen töissä.
2011 vuoden verotus vahvistetaan syksyllä 2012, 2012 maalis-huhtikuussa tulee esitäytetty verotodistus joka jos on kunnossa annetaan olla mut jos ei niin lähetettävä siinä äitienpäivän tienoilla täytettynä eteenpäin, Syyskuun lopussa tulee virallinen päätös kotiin joskus syys-lokakuun vaihteessa. Siihen asti voimassa oleva vahvistettu verotus on sit vuoden 2010 :D
Ymmärrätkö yhtään paremmin? :) kun saat sen äitiyspäivärahahakemuksen niin pyydä pomolta siihen 6kk taakspäin palkka ja sit kirjoitat vaikka vielä itse siihen et 2011 vuoden verotuksessa näkyvät ansiot ja laitat kopion mukaan koska mun mielestä ne eivät niitä näe ennen kuin ne on vahvistettu eli ei ennen 2012 syys-lokakuun vaihdetta :)
Vaikeeta eikö tottA? ;) ja kelaan voi aina soittaa ne osaa kyllä auttaa ja jos puhelimeen vastaava ei osaa niin pyydät soittopyynnön joltain joka osaa ne hyvin!
Ne katsovat sulle paremman mukaan :)
Ymmärsin :)
Toivottavasti menee noin, että saisi sen tämän vuoden mukaan. Nyt tullut tehtyä ahkerasti töitä, mutta viime vuonna vielä opiskelin ja olin vain "kesätöissä". Joten tulot eivät olleet huimat.. Nyt kuitenkin ihan hyvät, joten tämän ansion mukaan lasketuilla rahoilla pärjäisi mammalomallakin hyvin :)
että jos äitiysvapaa alkaa 2011 vuoden puolella niin käytetään 2009 verotusta. Ainut miten tuohon voi vaikuttaa on hakea äitysrahaa 6 kk tulojen perusteella. Tulojen on pitänyt nousta vähintään 20% vähennysten jälkeen, eli työmatkakulut, ay jäsenmaksu ja pakolliset sairauspäiväraha yms maksut pois palkkatulosta -> jos sitten on vielä yli 20% parempi kuin 2009 verotuksen mukainen, saa äippärahan tämän vuoden mukaan.
juu ymmärsin :)
ja niinhän se menee, että saa sen tämän vuoden mukaan :)
Eli jos la olisi 10.9.2012, ja näinollen äitiyspvrahakausi alkaa 30pv ennen laskettua aikaa.. Ja verokauden päätökset käytettävissä joulukuussa, niin onko käytössä vuoden 2010 verotulot vai v. 2011?