Kuinka kirkko selittää dinosaurukset sun muut
jotka olivat ennen ihmistä maapallolla?
Loiko Jumala meidät vai evoluution tulostako olemme?
Kommentit (49)
evoluutiokriittisyyttä esiintyy enemmän herätyskristillisyyden (suomeksi: vakaumuksellistan aktiivikristittyjen) parissa.
Jumala laittoi dinot maaperään jekuttaakseen ja samalla tulee seulottua jyvät akanoista.
ainakin uskovat, että Jumala loi dinojen luut suoraan maahan.
Eli kun Raamatun mukaan Jumala loi maan, sitten tuli valo ja niin edelleen, Raamatun paivan ei tarvitse olla juuri sen pituinen kuin meidan paivamme. Eli kyse voi olla pidemmasta aikajaksosta, joka on Raamatussa koostettu paivaksi.
Alussa vaan selostetaan että elämä alkoi vedestä ja sieltä siirtyi maahan...
Siihen mahtuu muutamana dino :D
psst, yli 2000 vuotta sitten ihmiset ei välttämättä tienneet dinoista mittään. Vai milloin se raamattu koottiin?
Huoh!
linkissä, joka aukaisee uskontunnustuksemme
http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/13.html
selitetään, että Jumala on luonut maailman rakkaudellisesti, mutta tiede tutkii tätä. Biologia jne eivät siis mitenkään ole ristiriidassa kristillisen luomisopin kanssa. Hengellinen ulottuvuus liittyy siihen, että maailmalla ja elämällä on tarkoitus, ei siihen, miten lajien biologinen kehitys on toteutunut.
(Mainittakoon, että Jehovantodistajat eivät kuulu kirkkoon, eivätkä ole kristittyjä)
terveisin diakoni Meiju
Tikkurilan seurakunta
Vantaan seurakuunat
(Mainittakoon, että Jehovantodistajat eivät kuulu kirkkoon, eivätkä ole kristittyjä)
hatunnosto rohkeudesta
syvällisempi artikkeli samasta teemasta
http://henrilehtola.blogspot.com/2009/02/luominen-ja-luonnontieteet-osa…
kun oli liian isoja, eikä mahtuneet Nooan arkkiin. Norsu oli isoin mikä mahtui. Nih.
hatunnosto rohkeudesta
mutta kristityksi lasketaan uskontotieteessä sitoutuminen kolminaisuusoppiin, jota Jehovan todistajilla ei ole
http://fi.wikipedia.org/wiki/Kristinusko
mutta en tietenkään puhu asiasta millään pelastustasolla. Semmoset jutut ei ole mun tiedettävissä, vaan ovat korkeemmas käres.
tieteen oppikirja, vaan teos, jonka tarkoituksena on osoittaa Jumalan tahto ja rakkaus ihmisiä kohtaan?
Ainoastaan heikkolahjaiset hakevat Raamatusta selitystä kaikkiin tieteen monimuotoisiin ongelmiin. Sitä varten Jumala on antanut meille älyn ja uteliaisuuden.
Sitähän se luomiskertomus yrittää meitä auttaa ymmärtämään, että Jumala on kaiken tämän universumin ihmeellisyyden takana... En minä ainakaan pysty lukemaan esim. kosmologiaa hämmästelemättä ja ihastelematta sekä tutkijoiden työtä että maailmankaikkeuden laajutta... Ja jossain määrin selittämättömyyttä! Otetaan nyt vaikka "dark matter"... Vau. :)
Mitä sitten evoluutioteoriaan tulee, siinähän on vielä aukkoja tutkittavaksi, mutta perusteoria on oikein hyvä ja vastaa konkreettisia tieteellisiä todisteita...
...Ainiin, en mä tietenkään voi puhua tieteen puolesta, mullahan ei ole objektiivista järkeä vaan olen täysin aivopesty idiootti! Voi mua hassua...
T. Ihan aito uskovainen HIHHULI
ei Aatamista ja Eevasta.
Se polveutuu suoraan dinosauruksesta.
linkissä, joka aukaisee uskontunnustuksemme
<a href="http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/13.html" alt="http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/13.html">http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/13.html</a>
selitetään, että Jumala on luonut maailman rakkaudellisesti, mutta tiede tutkii tätä. Biologia jne eivät siis mitenkään ole ristiriidassa kristillisen luomisopin kanssa. Hengellinen ulottuvuus liittyy siihen, että maailmalla ja elämällä on tarkoitus, ei siihen, miten lajien biologinen kehitys on toteutunut.
terveisin diakoni Meiju
Tikkurilan seurakunta
Vantaan seurakuunat
..mistä keskusteluun on yhtäkkiä edes tullut tämä kanta, että kirkko Suomessa haluaisi olla kieltämässä evoluution. Tietääkseni tuollaisia kirkkoja on USA:ssa ja ovat vielä sieltä fundamentalistisemmasta päästä. Jonkun mielikuvitus on laukannut ja todella lujaa, kun tämä ajatus on saatu tänne Suomeenkin.
Olen tutkinut raamattua ja noin 10v. sitten mulle alkoi avautumaan koko tarina.Tai muutama tarina sieltä kirjasta ja uskonkin että olemme sekoitus toista rotua,joka tuli maan päälle ja mooseksen kirjassa tästä on yksi kohta joka meni jotenkin näin:"Jumalan pojat yhtyivät maan tyttäriin koska he olivat kauniita,mutta jumala vihastui tästä"
Samoin Hesekiel kuvailee jumalan laitteita jotka tulivat maan päälle.Uskon ison päämme selittyvän tällä koska kellään muulla eläimellä ei ole näin isoa päätä kuin ihmisellä.
T.Myös uskovainen
"Miten valaskala Joonaan nieli
kun sen kurkku on niin vietävän pieni"
Olen tutkinut raamattua ja noin 10v. sitten mulle alkoi avautumaan koko tarina.Tai muutama tarina sieltä kirjasta ja uskonkin että olemme sekoitus toista rotua,joka tuli maan päälle ja mooseksen kirjassa tästä on yksi kohta joka meni jotenkin näin:"Jumalan pojat yhtyivät maan tyttäriin koska he olivat kauniita,mutta jumala vihastui tästä"
Samoin Hesekiel kuvailee jumalan laitteita jotka tulivat maan päälle.Uskon ison päämme selittyvän tällä koska kellään muulla eläimellä ei ole näin isoa päätä kuin ihmisellä.T.Myös uskovainen
on ihmiselle hengenvaarallista,eläimille ei,sitä tarkoitan isolla päällä siis suhteessa vartaloon.
Voisiko kirkko-sisko kommentoida jos olet linjoilla.
Ihmisen pään koko suhteessa fysiologiseen ruumiiseen menee kyllä minun osaamisalueen ulkopuolelle, mutta kun viittasit Vanhan testamentin tekstiin, mulle tuli se käsitys, että uskot jotenkin Jumalan suutuksissaan antaneen ihmisille ison pään, jotta synnytys olisi vaikeaa-- tätäkö tarkoitit? Murehditko siis niitä, jotka menehtyvät synnytyksessä? Ja ajattelet että se on Jumalan kosto? Ymmärsinkö yhtään mitä ajat takaa
Minä en pysty uskomaan mitään tuon kaltaista. En usko rankaisevaan Jumalaan joka järjestää ikävyyksiä vihapäissään ihmisten tielle. Ihmisen fysiologia on upea taideteos, ihmisruumis on niin tarkoituksenmukainen ja kaunis! Kärsimyksen problematiikan keskellä joudumme elämään. Miksi joku menehtyy jo syntymän hetkellä? Mutta kristinusko ei lähde siitä, että se on jokin Jumalan rangaistus tai kosto. Niin vain käy, me emme voi välttää ja paeta surua ja murhetta. Mutta elämän tarkoitus on siltikin suurempi kuin yksittäisen ihmisen elämän kesto.
Olen kokenut itsekin keskenmenoja, ja surrut sitä, että alkio on alkanut kehittyä ja sitten jotain onkin mennyt vikaan. Mutta minun suruanikaan Jumala ei sulje silmiensä alta pois. Sekin on asia, jossa voidaan luottaa elämän lahjaan, niilläkin hetkillä kun se riistetään.
Kaikkea hyvää kaikille
evoluutiokriittisyyttä esiintyy enemmän herätyskristillisyyden (suomeksi: vakaumuksellistan aktiivikristittyjen) parissa.