Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko mitään

Vierailija
06.11.2005 |

Onko mitään lääkettä millä maidon eritystä voisi lisätä?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
07.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni olen huomannut, että kun olen liikkunut ja ulkoillut ja juonut sen päälle tarpeeksi niin maitoa on tullut enemmän. Vauvaa kun pitää niin paljon rinnalla kuin hän haluaa niin lisää myös maidon tuloa, turha (toki joittenkin on pakko antaa) korvikkeen antaminen vähentää vauvan imemishaluja/maidon tarvetta rinnasta joten myös vähentää maidon tuloa. Itselläni myös itkuinen vauva lisää maidon tuotantoa ja kun toisilla stressi vähentää maitoa niin olen luultavasti jotenkin takaperoinen, koska pieni stressi (etenkin vauvan aiheuttama) lisää maitoa.

Vierailija
2/5 |
08.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

luonnostaankin imetettäessä ja synnytyksen aikana, lisää maidon eritystä. Lääkäri voi antaa sitä pistoksena tarvittaessa.

Vähäinen maidoneritys johtuu joskus -tosin harvoin- perinnöllisistä seikoista. Tällöin ko. lääkitys saattaa autta aimettämään.

Vähäinen maidon eritys voi johtua myöskin äidin aliravitsemustilasta. Aliravitun äidin ei ole syytä imettää, vaan vauvaa on ruokittava luovutetulla terveen (ei ruoka-aineallergioita) luovuttajan äidinmaidolla tai aminohappovastikkeella. Näin siksi, että aliravitsemuksen taustalta ainakin Suomessa löytyy yleensä äidin laaja ruoka-aineallergia tai muu vakava sairaus. Äidin sairastaessa laajaa hoitamatonta ruoka-aineallergiaa, äidinmaitoon pääsee äidin ravinnosta peräisin olevia osittain pilkoontuneita proteiineja, jotka allergisoivat vauvan.

Maitoa voi erittyä vähän myös vauvasta johtuvista seikoista. Keskosena syntynyt ei ehkä jaksa imeä tehokkaasti. Tällöin tarvitaan allergiamielessä turvallista lisäravintoa. Vauva voi imetä huonosti ja maidoneritys jäädä täten vähäiseksi, koska hän saa välittömiä allergiaoireita äidinmaidosta. Tällainen tilanne syntyy tavallisesti alussa annetun allergiaoireita aiheuttaneen lisäravinnon vuoksi. Toinen mahdollisuus on, että äidinmaito on niin huonolaatuista äidin hoitamattomien allergioiden vuoksi, että oireet alkava pelkästään äidinmaidon välityksellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
06.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista tarkkoja litrasuosituksia, mutta paljon. Myös kotikaljan väitetään vaikuttavan maidon nousemiseen. Jotkut pitävät kaalinlehtiä rintojen päällä. Pidä vauvaa tiheämmin tissillä. Veden juonti ja tiheä imetys auttoivat minua. Koita myös olla stressaamatta, mutta se on helpommin sanottu kuin tehty, tiedän itse kokemuksesta. Varsinaisesta maitoa nostavasta lääkkeestä en tiedä mitään.

Tsemppiä!

Vierailija
4/5 |
06.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen huomannut että heti jos unohtaa juoda, niin poitsu ei saa tarpeeksi maitoa ja syöminen pitää maidon " kunnon kamana" eikä liruna.

Itse joudun harrastamaan pakkosyömistä, kun ei ole ruokahaluja.

Vierailija
5/5 |
06.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Metopram (pahoinvointilääke) auttaa joillakin maidontuloon. Itse söin 3kk lääkettä eikä siitä paljoa tuntunut hyötyä olevan. Itse en ikinä päässyt täysimetykseen. Nyt kun olen lähes kk ollut syömättä maitoa ei tule senkään vertaa mitä aiemmin joten ilmeisesti kuitenkin auttoi. Kysy neuvolasta reseptiä.