Jee, ensi yönä lähdetään Pietariin opiskelu-kurssin kanssa, viikonlopuksi :)
En ole ennen käynyt, millaisia matkakokemuksia löytyy?
Kommentit (6)
kailupalstoille....junalla vai laivalla?
Opiskelin kaupungissa reilu 10 vuotta sitten venäjää ja onhan Pietari mahtava kaupunki. Suurkaupunki ja ihan meidän kupeessa. Pikkuisenko tunsin oloni maalaisserkuksi...
Kannattaa utsia selville klubikeikkoja, siellä on aivan loistavia rock- ja jatsiklubeja, joille kannattaa mennä kuuntelemaan livemusiikkia.
Täältä löytyy jo jotain:
http://petersburgcity.com/
Kaupungilla jaettiin jo tuolloin ilmaiseksi englanninkielistä lehteä, jossa oli klubikeikkoja lueteltuna, siis vähän jonkin City-lehden tyyliin. Hotellissannekin varmaan tiedetään.
Jos et ole ennen käynyt, menee sun aika ihan perusjuttuja ihmetellessä. Lisäksi ellet ole koskaan käynyt Venäjälläkään, on siinäkin ihmeteltävää. Pietari on kyllä turistille helppo kaupunki, sillä englantia osataan ainakin jonkin verran ja keskustassa myös tärkeimmät kadunnimet ym. on "tavallisin" kirjaimin.
alkoipa tehdä mieli Pietariin! Se on yksi mun suosikkikaupungeistani. Onneksi on voimassa oleva vuosiviisumi Venäjälle, voi lähteä vaikka ensi viikonloppuna yön tai parin suurkaupunkilomalle ilman sen kummempia häslinkejä.
vakuutus mahdollisen poismenon takia, kotiin lähettäminen on kuulema kallista jos ei vakuutusta...
Ensin luulin että tuttavani kertoi asian leikillään, mutta totta oli että viisumia hakiessa tuli selville että pitäisi olla vakuutus.
Pitävät sen verran vaarallisena matkustaa sinne.
Toista oli ennen, kävin useinkin 1960-luvulla.
Hotellien lähistöllä oli vartiointia, eikä varman yksikään nuori uskaltanut lähestyä seisonnassa ollutta turistibussia. Kuri oli kova ja turisteilla turvallinen olo.
Kerrankin kun menin aivan vikasuuntaan bussilla, jäin pois jossain ja kyselin neuvoa pysäkillä, kuinka pääsen hotelliini takaisin.
Tuntematon ihminen otti minut "hoiviinsa" eikä puhetakaan että olisin saanut maksaa itse matkaani, vaan Hän maksoi. Kun auttajani jäi pois bussista hän selitti siinä jatkavalle asiani ja taas minulla oli huolehtija, että pääsen hotelliin.
Vielä vaihto bussiin, ja uusi ihminen jatkoi kanssani samaan suuntaan, edellinen "luovutti" tehtävän eteenpäin...
Pääsin vihdoin hotelliini, olin ajatellut että katselen maisemia ajellen bussillla ja luulin että bussi palaa jossain vaiheessa samaan paikkkaan mistä lähdin.
Kannattaa ottaa selvää onko tuttavani tiedoissa perää, ainakin hän otti "paluuvakuutuksen" kaiken varalta.
Oikein hyvää matkaa, aina ikävä entiseen Leninradiin, nykyiseen Pietariin.
kokeneita Pietarissa kävijöitä
:D