9kk ja vauvalla ei edelleenkään eroa yöllä ja päivällä
Mitä voisin tehdä, jotta saisin 9kk ikäiselle vauvalle aikaiseksi vuorokausirytmin, nukutaan enemmän yöllä kuin päivällä?
Vauva on pienestä pitäen ollut heräilijä. Hän nukahtaa omaan sänkyyn itse illalla, mutta 2-3h päästä unet loppuu ja valvominen alkaa. Hän valvoo kerrallaan 3h ja sitten nukkuu hetken, sitten taas valvoo, aivan kuten päivisinkin.
Meillä on synnytyslaitokselta lähtien ollut käytössä aivan sama iltarutiini joka ilta: iltapala, vaipan ja yöpuvun vaihto, hetken sylittely, sitten vauva nostetaan omaan sänkyyn johon hän todella nukahtaa itse.
Päivämme ovat olleet kokoajan samanlaisia, ruokailut ja leikit sekä unet ovat olleet päivisin säännöllisiä.
Unikouluja olemme kokeilleet. Ja kaikkia vaihtoehtoja pidemmän pätkän eli heti ei ole luovutettu. Ensin oli tassutus, siitä vauva vain öisin hermostui enemmän. Sitten kokeiltiin suunniteltua herättämistä. Vauva herää silti. Pistäytymismenetelmäkään ei auttanut. Eli vauva sai hetken huutaa ja sitten käytiin laittamassa tutti suuhun ja peittoa paremmin. Ei tuloksia.
Kun kysymyksessä ei myöskään ole ilmeisesti allergiat (vauva ei huuda, vaan yrittää ensin seurustelua, ja jos se ei auta, huutaa) eikä varsinkaan päivärytmien puute, mitä voidaan enää tehdä?
Kommentit (4)
että yöllä taas ei nuku. Voisitteko saada neuvolasta apua tuohon unikoulutukseen? Jos löytyisi joku asiaan perehtynyt? Tai etsi tietoa netistä ja ota yhteyttä, varmaan voivat ihan sähköpostitsekin neuvoa, jos paikkakunnalla ei ole sellaista. Minä löysin netin kautta (Tre) tuon unikouluttajan, joka meillä kävi.
unikouluohjaajan suunnitteleman unikoulun (siis hän kävi meillä juttelemassa, minä toteutin). Kaikki muut keinot oli käyty jo läpi, mutta muksu vaan valvoi joka yö 4 tuntia. Tämä "huudatusunikoulu" onnistui mielettömän hyvin oikeastaan yhdessä illassa! Ekana iltana huusi 40min ja kävin 5min välein kippaamassa ja toivottamassa hyvät yöt (ja pitää olla tosi jämäkkä ja päättäväinen, eikä jäädä siihen epäröimään ja voivottelemaan). Sitten nukkuikin 7h putkeen, mitä ei ollut KOSKAAN tapahtunut. Seuraavana iltana huusi vain 5min ja nukahti itse. Olisiko kerran herännyt yöllä, mutta nukahtanut taas itse 5min sisällä! Eli homma toimi loistavasti, en olisi koskaan voinut uskoa, kun kaikki muu oli todellakin jo yritetty.
Mitään huippuhyvää nukkujaa lapsesta ei koskaan tullut (kuten ei muistakaan lapsistamme, sukuvika vissiin), mutta helpotti tilannetta kyllä aivan hurjan paljon, kun ennen olin saanut nukkua vain 2h/yö ennen seuraavan lapsen aamuheräämistä.
enemmän actionia päiviin
perhekerhoja, ulkoilua jne
Kiitokset vastaajille!
2. Minäkin mietin, uskallanko tuota huudatusta enemmän kokeilla, täytyy varmaan.
3. Lapsi nukkuu n.4h päivisin. Ja aktiviteetteja on päivisin, emme kuitenkaan halua ottaa joka päivälle jotakin kodin ulkopuolista ettei tule liikaa.