Mitä tänään ruuaksi 11-vuotiaalle ja itselleni?
Kommentit (2)
manna. - 7.4.2008 6:30 (9/18)
aito italialainen
italiassa kasvaneena olen aika nirso pizzojen suhteen... rasvaa tihkuvat pizzat ei ansaitse pizzan nimeä omasta mielestäni, joten teen pizzat aina kotona.
Tässä on resepti jota käytän, italialaiselta mummilta saatu:
250 g vettä
500 g jauhoja
5 g tuorehiivaa
1/4 tls suolaa
1 rkl oliivi ölyä
Taikinaa ei saa vaivata liikaa, pizzataikinan ei kuulu olla niin kuin pullataikinan. Taikina on jätettävä nousemaan ostean pyyhkeet alle kunnes se on tuplaantunut koossa.
Levitä taikina tasaisesti pannulle, jätä paksumpi reuna (nousee kauniisti)
ja levitä tomaattimurska taikinalle (tavallisia murskattuja tomaatteja peltipurkista, yksi purkki x taikina) tomaattimurskan päälle ripottele suolaa ja mustaa pippuria.
Laita taikina tomaattineen uuniin noin 5-10 minuutiksi ILMAN muita päällysteitä. Kun reunat (joille et ole levittänyt tomaattimurskaa) alkavat ruskistua ota pizza ulos uunista ja lisää muut haluamasi päällysteet... itse käytän ilmakuivattua kinkkua, olivejä, herkkusieniä, pekonia ja tuoretta mozzarella juustoa
Uunin on oltava todella kuuma, mielellään 250 astetta, että pizzasta tulee parhaan makuinen ja taikinasta hyvä ja rapea. Leivinuuni on siitä tosi hyvä että sen voi lämmittää kuumemmaksi kuin tavallisen uunin.
Saattaa kuulostaa monimutkaiselta, mutta tää on oikeasti tosi helppo ja nopea tapa laittaa HYVÄÄ pizzaa!!
Saa itse kasata sellaisen kuin haluaa.