Kuin kauan teillä menee päivässä aikaa vauvan nukuttamiseen?
Meillä 2,5 kk ikäinen vauva, joka vaati vastasyntyneenä paljon syliä ja sitä myötä oppi nukahtamaan pääosin syliin. Poika nyt 2,5 kk ja nukkuu hienosti yöunet (n. 12 tuntia), mutta päiväunien kanssa on ongelmia. Olen nyt yrittänyt saada jotain rytmiä päiviin, mut ei noi uniasiat meinaa toimia. Ja pitkin päivää poika huutaa väsyä, mutta nukkuu vain parit maks. tunnin pätkät.
Kertokaa muut samanikäisten äidit teidän omista rytmeistä.
Kommentit (7)
nukkuneet :O, mutta en mä silti niitä joutunut kauaa nukutteleen, laitoin vaunuihin ja se oli sitten siinä.
yöllä nukkuu sen ajan kuin minäkin, herää syömään välillä. päivällä nukkuu kun nukuttaa. vaunuissa nukkuu melkein aina. en koskaan laita poikaa varsinaisesti nukkumaan, yleensä hän simahta itse tissille tai sitteriin siinä istuskellessaan. annan nukkua sitterissä (sen saa melko makaavaan asentoon) tai sitten kannan sänkyyn.
Mulla on kolme lasta (6,7,1) enkä ole oikein ikinä hiffannut tota "nukuttamista". Oikeaan aikaan sänkyyn/vaunuihin niin kyllä ne sinne on kaikki aina sammuneet. Ilman tuttia ei tosin ois meillä onnistunut alle 3-vuotiaina, et kai se on sit se mun heikko lenkki, se että mun lapset ovat pitäneet unitutteja. Muutoin en ole nukutellut. Jos eivät ole nukahtaneet parin minsan sisään itsekseen niin on otettu leikkimään. Simple as that.
Poika syö kahden tunnin välein ja se rajoittaa unien pituutta. Mut ehkä se on ihan ok, jos poika ottaisi edes niitä tunnin unia päivän mittaan.
Annan esimerkin eilisestä päivästä: poika heräsi kahdeksan jälkeen, yhdeksältä syötin (oli syönyt klo 7), puoli kymmeneltä nukahti vaunuihin, heräsi huutavana yhdeltätoista, taas syöttö ja leikkiä yhteen asti. Yhdeltä syöttö ja petiin. Poika heräsi n. 40 min. päästä ja otti hirveet raivarit, nukahti uudelleen ja heräsi puoli neljältä. Syöttö puoli kuudelta ja nukahti mun syliin ja heräsi kuuden jälkeen raivoamaan. Puoli kahdeksalta otti syötön jälkeen noin kymmenen minuutin unet. Puoli yhdeksältä poika nukahti nopeasti ja nukkui koko yön syöttöjä lukuun ottamatta.
Eilen oli eka päivä, kun yritin aikatauluttaa päivää.
kolmas vauvani 3 kk osaa nukahtaa itse. kaksi ekaa ei osannut, halusi syliä tai tissiä. tämä vaan tutin.
Moi!
Meillä lähes sama tilanne. Tyttö täyttää tällä viikolla 3kk ja päivisin ei juurikaan nuku, lähinnä vaan huutaa. Yöt nukkuu hyvin, yleensä 10-12 tunnin unia (syömään toki herää, ehkä nelisen kertaa). Mitään rytmiä meillä ei ole, mutta olen miettinyt pitäisikö jo olla ja miten sellainen saataisiin aikaan.
Joka ikinen kerta kun tyttö nukahtaa päivällä tapahtuu se itkun kautta ja ainoastaan syliin. Väsyneenä alkaa kitistä ja kun ottaa syliin alkaa itku ja huuto. Rauhoittuu (ja nukahtaa) ainoastaan jos kantaa ja keinuttaa seisaaltaan. Jos istualtaan sylissä hyssyttää, ei auta yleensä mitään. Jos nukkuvana yrittää siirtää sänkyyn herää noin 8 kertaa kymmenestä. Sylissäkin unet ovat maksimissaan tunnin. Se tosin on harvinaista herkkua. Yleensä nukkuu vartin tai maksimissaan puoli tuntia.
En tiedä voiko olla, että pitkät yöunet vaikuttavat siihen, että päivisin ei nuku. Eikö tämän ikäisten nyt kuitenkin kuuluisi nukkua vielä useammat päiväunet?
Saattaa olla, että väsymyksen lisäksi tyttö itkee myös refluksin tai mahakipujen takia, mutta paha sanoa. Odotan 3 kk maagista rajapyykkiä kuin kuuta nousevaa.
mitään rytmejä tuossa iässä. Pisin únipätkä on sijoittunut onneksi kaikilla yöhön, mutta päivät on olleet rikkonaisia. Enkä ole nukuttanut mitenkään, ovat nukahtaneet kun nukuttaa (kuten tuonikäisen kuuluukin). Vaunulenkille lähtiessä yleensä ovat nukkuneet pidemmän pätkän, muuten puolen tunnin nokosia.