2-vuotiaan kotihoito vs. 2-vuotiaan päiväkotihoito?
Nyt kaikki joilla jokin mielipide asiasta, niin laittakaa tähän.
Ja saisinko vielä pyytää laittamaan plussia ja miinuksia asiasta.
Kiitos.
Kommentit (8)
Kotihoitoa jos suinkin voi ja haluaa olla kotona lapsen kanssa. Kaksivuotias ei vielä tarvitse niinkään leikkikavereita, ja ainahan sitä voi käydä äidin kanssa perhekahviloissa ja leikkipuistoissa jne..
Minulla ei ole juuri nyt kaksivuotiasta jonka kohdalla joutuisin tekemään päätöstä, mutta kaverilla on kohta.
Ja ihan rehellisesti, kenellä ei tulotaso kärsisi kotihoidosta? Ihan toinen juttu on taasen henkilökohtainen arvojärjestys...
ap
Vai halusitko jotain argumentteja tueksesi johonkin arvokeskusteluun??
Minä menen takaisin töihin, kun lapseni täyttää 2 vuotta. Olen ollut pisimpään työpaikastani kotona hoitovapaalla, yleensä ihmiset ovat tulleet töihin, kun lapsensa ovat täyttäneet vuoden.
Minulla ei ole juuri nyt kaksivuotiasta jonka kohdalla joutuisin tekemään päätöstä, mutta kaverilla on kohta.
Ja ihan rehellisesti, kenellä ei tulotaso kärsisi kotihoidosta? Ihan toinen juttu on taasen henkilökohtainen arvojärjestys...
ap
kotihoitajan panosta perheen elatuksessa.
Jos ei, kotihoito. Jos tarvitaan, päiväkotihoito.
Vai halusitko jotain argumentteja tueksesi johonkin arvokeskusteluun?? Minä menen takaisin töihin, kun lapseni täyttää 2 vuotta. Olen ollut pisimpään työpaikastani kotona hoitovapaalla, yleensä ihmiset ovat tulleet töihin, kun lapsensa ovat täyttäneet vuoden.
Minulla ei ole juuri nyt kaksivuotiasta jonka kohdalla joutuisin tekemään päätöstä, mutta kaverilla on kohta. Ja ihan rehellisesti, kenellä ei tulotaso kärsisi kotihoidosta? Ihan toinen juttu on taasen henkilökohtainen arvojärjestys... ap
Olen jo ollut tilanteessa kahteen kertaan, ja molemmilla kerroilla jäin kotiin kunnes lapsi oli kolme.
Kaverini jo haaveilee töihin pääsystä, ja vaikuttaisi tuntevan syyllisyyttä siitä. Kaverini myös hyvin tietää, että olen omani hoitanut kotona tosiaan kolmen vanhoiksi.
Kaverini haluaa kuitenkin käydä keskusteluja aiheesta, ja minä taasen tahtoisin tukea häntä päätöksessään, koska oli päätös mikä tahansa, en koe se olevan minulta pois.
Mitä siis vastaan näihin keskustelunavauksiin? Ja kyllä, olen jo sanonut hänelle, että tekee kuten tykkää, en tuomitse. Kaveri vaan taitaa tuomita itse itsensä.
ap
2-vuotiaat ovat riippuvaisia vielä äidistä. Itse vein lapsen hoitoon reilun kolmen vanhana ja meillä ei ole ollut itkuisia aamuja ollenkaan. Kahden vanhana lapseni kävi isän kanssa kahdestaan kahden päivän mummolla reissulla ja kun sieltä tuli hän piti minua viikon tiukassa valvonassa.
tuon oman mielipiteeni ikävänä purnauksena esille.
Mielestäni tilanne on hyvin epäreilu ja ihmiset epätasa-arvoisessa asemassa päätöstä tehdessään. Päivähoito on pääsääntöisesti minusta liian huonoa vallankin noiden pienten kohdalla toisaalta taas kotihoidontuki on heikko ja moni ei elä sillä. Kaikissa tapauksissa ei myöskään vanhemman ura oikein rehellisesti salli pitkää kotona oloa.
Meillä on varaa olla kotona ja varmat työpaikat ja lapsi on 3-vuotiaaksi saakka kotihoidossa. Valinta on siis omassa tapauksessa ollut helppo.
Asia on toki monesta kiinni enkä puolusta mustavalkoisesti kumpaakaan vaihtoehtoa. Täydellinen kotihoito on varmasti paras vaihtoehto mutta kukapa meistä täydellistä kotihoitoa pystyisi tarjoamaan...
Päivähoito vai kotihoito valintatilanne on mielestäni aito vasta jos päivähoidon tasoa pystyttäisiin nostamaan lähinnä pienemmillä ryhmillä ja enemmälla paneutumisella lapsiin sekä myös sillä, että kaikki homeiset päiväkodit välittömästi suljettaisiin ja tilalle kunnon tilat ja kotihoidontukea nostamaan. Jos itse olisin päättäjä ajaisin vallankin tuota päivähoidon tason nostoa, suurin osa lapsista kuitenkin menee päiväkotiin jossain vaiheessa ja ikuisen subjektiivisen päivähoito-oikeus keskustelun sijaan kaipaisi keskustelua päivähoidon tasosta ylipäätään.
Onko olemassa tarve viedä lapsi hoitoon? Työ, opinnot, sairaus?
Jos kyllä, niin siiten hoiton on hyvä ratkaisu.
Jos ei, niin kotiin jääminen on hyvä ratkaisu.