Pitääkö läksyt tarkistaa vai katsotteko vaan että on tehty?
Kutosluokkalaisen kanssa aina sama väittely kun muitten läksyjä ei kuulemma tarkisteta.
Kommentit (5)
Satunnaisesti seuraan, että läksyt on tehty ja välillä katson vierestä. Yleensä lapsi tekee ne jo ennenkuin tulemme töistä, joten useimmiten varmistan vain, että ne on tehty, harvemmin katson edes mitä läksyä oli.
jos en ollut kotona, kun teki niitä. Jos olen kotona pyörin ympärillä ja saatan joskus kurkkia olan yli. Ja olen valmiina neuvomaan, jos tarvitsee apua. Kyseessä kolmasluokkalainen.
Ja opettajana komppaan aiempaa, älkää korjatko!
Toki jos on siis ihan oikeasti pahoja puutteita, ettei tosissaan ole vaikka ymmärtänyt jotain matematiikan laskutapaa, niin käykää sitä läpi ja yrittäkää opettaa lapselle, ja siinä yhteydessä ne tehtävät korjatkaa. Tai jos lapsella kirjoituksesta puuttuu hirveesti kirjaimia, niin laittakaa lukemaan ja miettimään mikä puuttuu ja korjaamaan - joskus - niin että ymmärtää miten pystyy itse tarkistamaan ja korjaamaan itse itseään.
Ja siis joka tapauksessa jos korjataan, niin ei sanota, että tossa on virhe, sen pitäisi olla näin, vaan katsopas tätä kohtaa, onko sun mielestä tää ihan oikein? Mikä tässä saattais olla pielessä? Mitenköhän sen pitäisi oikeasti olla? Jne. Vanhempi ei saa koskaan antaa suoraan oikeaa vastausta.
mulla on eka- ja kolmosluokkalaiset lapset enkä ikinä katso ovatko tehneet läksynsä. Sen sijaan kysyn ovatko tehneet. Luotan heidän sanaansa. Oletan, että koulusta otetaan yhteyttä mikäli eivät tee läksyjään.
En minä sitä koulua käy, vaan lapset..
selville lapsen taidoista, vaikka kotitehtävissä autetaankin ja tarkistetaan. Kyllähän ope saa 4-6 tunnin koulupäivän aikana aika kasan infoa lapsen taidoista!
Itse kyllä aina suosittelen, että vanhemmat ovat perillä lastensa läksyistä jossain määrin. Mitä pienempi oppilas, stiä enemmän hän tarvitsee tukea ja ohjantaa huolelliseen työskentelyyn myös kotona.
Omiltani (5. ja 7. lk) tarkastan satunnaisesti läksyt. Kylläkin lähes päivittäin kurkin olan takaa, miten hommat tehdään. Vaadin huolellista työtä lapsiltani.
opettajan täytyy saada selkeä kuva, miten muksuilla kouluhommat onnistuu, mikä opitaan helposti ja mikä ei. Ja kuva muodostuu aivan vääräksi, jos kaikki tarkistavat lastensa tehtävät ja korjailevat/neuvovat virheissä.