Jäin työttömäksi, mitä nyt teen?????
Eli yritin ilmoittaa työttömyys kassaan tietoni heti ensimmäisenä työttömyys päivänä, mutta netti saitti valitti että päivämäärät on tulevaisuudessa. Siis voinko hakea ansiosidonnaista päivärahaa vasta oltuani työttömänä 1kk ajan?? Eli saan rahaa sieltä viiveellä? milläs vitulla mä elän? olen hoitovapaalta siirtymässä työttömäksi,kotihoidontuki loppuu kuun viimenen pv ja seuraavat rahat on pakko olla tilillä kuukauden päästä jotta taas pärjään, eli tuon mukaan saisin ne vasta myöhemmin?
Kommentit (7)
tai jos nyt kävi niin, että lapsestasi ei enää kotihoidontukea saa, niin sit vaan kärvistelet tai haen toimeentulotukea.
Virallisesti työttömyytesi alkaa vasta siitä päivästä, jolloin ilmoittauduit työvoimatoimistoon. Jos et ole aiemmin ollut työttömänä, siinäkin on omavastuuaika.
Ensimmäinen päivärahahakemus piti ainakin minun tehdä omalle kassalle paperilla, ja liitteeksi palkkatodistukset ansiosidonnaista varten. Jos olit työttömänä ennen äitiys- tai hoitovapaalle jääntiä, jatkohakemuksen teko voi onnistua netissäkin.
Kannattaa tehdä se ensimmäinen hakemus kahdelta viikolta, niin pääsevät ainakin tekemään päätöksen päivärahasi maksamisesta ja sen suuruudesta.
työkkäriin ja menen vielä käynnille ensimmäisenä työttömyyspäivänäni,kelalle olen ilmoittanut lapsen hoitoon menosta netissä. Lapsi siis sai paikan ja alan nyt itse etsiä töitä, kun paikka läheltä varmistui :) Eli kaikella järjellä tulen saamaan lapsilisän,ehkä asumistukea ja tuota pv rahaa joko liitosta tai kelasta. Mikä tuo lappu minkä nappasin kelalta: selvitys päivähoidon tuottajasta lasten yksityisen hoidon tukea varten on?
/hoitovapaata. Mitähän tässä tilanteessa kun olen yksin lapsen kanssa,otimme hoitopaikan vastaan vaikka minulla ei ole vielä töitä. En siis saa kotihoidontukeakaan. Eli turvaudun kaiketi sossuun jos en saa ajoissa työttömyysrahaani..ääääääh,tulen hulluksi!
Sossu voi periä takaisin sinulta antamansa rahat, kun saat ensimmäisen kerran ansiosidonnaista päivärahaa. Liiton sivuilta näkee kuinka pitkä odotusaika ekan hakemuksen käsittelyssä kestää...
ehkä aloitan blogin pitämisen, ostelet lastenvaatteita vähillä rahoilla, myyt ne hirmuhintaan huutonetissä...mitähän muuta..?
Ennen työkkärin lausuntoa et saa latin latia. Ja toimitat liittoon ilmoituksen viimeisistä tuloista.
Ekalla kerralla ne liitonkin päätökset tuppaa venymään ja vanumaan... Laskevat niitä ansiosidonnaisia sen verran pitkään. Sitten kun ne on kertaalleen laskettu, saa rahat tilille noin viikossa, mutta eka kerralla voi mennä viikkoja... Kokemusta on.
Etukäteen niitä päiviä ei tietenkään voi ilmoittaa. Ja onhan tuossa sit se omavastuu aikakin...