Miten saan lapsen nukkumaan pidempään?
Lapsi on nyt vajaa 11kk ja aikaisemmin nukkunut 7.30-8, mutta viimeisen kuukauden aikana alkanut heräämään 5.30-6.30.
Ei auta, että annan herätessä maitoa tai vettä, ottaa pari hörppyä joten en usko että on jano tai muutenkaan nälkä. Uudestaan nukkumaan meno menee lapsen osalta leikiksi, aina kun nousen, että laitan lapsen takaisin maakaamaan, lapsi heittäytyy itse makaamaan ja hihittelee ja itse menetän vain hermoni (en tosin näytä sitä, mutta sisäisesti kiehun). Makuuhuoneessa on pimennysverho joten ei ole siitä kyse, että heräisi valoisuuteen.
Meillä on joka päivä sama päivärytmi. Nukkuu vielä kahdet päiväunet. Tosin välillä nukkuu enemmän ja välillä vähemmän, mutta aina 1. päiväunet 10-12 (varmaan sen takia uni maistuu aamulla noinkin hyvin kun herää aikaiseen). 2. päiväunet sitten 30min-1½h.
Ollaan yritetty laittaa myöhempään nukkumaan, mutta siitä ei ole ollut mitään apua, tuntuu, että herää vaan aikaisemmin. Tosiaan lapsi nukkuu samassa huoneessa meidän kanssa, eikä ole mahdollisuutta laittaa omaan huoneeseen. Itse olen yrittänyt hiipiä aamuyöstä sohvalle nukkumaan, jos vaikka minä olisin se häiriötekijä, ja jos on herännyt, olen antanut aikaa, että nukahtaisi itse uudelleen, mutta ei.
Pitääkö tässä nyt aloittaa rajoittamaan päiväunien määrää tai muuttamaan rytmiä niin, että lapsi nukkuisi vain yhdet päiväunet päivässä? Ei kai hampaiden tulo vaikuta tuollaiseen aamuvirkkuiteen?
Kommentit (15)
myös sama ongelma. Meillä tosin nukutaan vain yhdet päiväunet. Laittaa lapsen nukkumaan klo.18, 19 tai 20 niin aina herätään klo.5.30-6.30. Laitan lapsen nukkumaan suosiolla aijemmin niin on virkeämpi aamusta. Saa kuitenkin niitä uni tunteja enemmän sillä tavalla. :) Ehkä tämä on vain ohi menevää, sitä ainakin toivon.
Ehkä tarvitsee vielä kahdet unet, mutta ala vähentää niiden pituutta. Omat lapseni ovat vuoden kieppeillä alkaneet nukkua vain yhdet unet, koska yöunen määrä on alkanut vähentyä.
Varmasti on ohimenevää, mutta saattaa auttaa jos alat tiedostaa pyrkimyksen yksiin uniin. Älä nyt ainakaan puoltatoista tuntia anna enää toisina unina nukkua..
myös sama ongelma. Meillä tosin nukutaan vain yhdet päiväunet. Laittaa lapsen nukkumaan klo.18, 19 tai 20 niin aina herätään klo.5.30-6.30. Laitan lapsen nukkumaan suosiolla aijemmin niin on virkeämpi aamusta. Saa kuitenkin niitä uni tunteja enemmän sillä tavalla. :) Ehkä tämä on vain ohi menevää, sitä ainakin toivon.
Luulin, että siihen aikaan yöunille laittajat ovat urbaani legenda!!! Milloin työssäkäyvä vanhempi on lapsen kanssa, jos lapselle aloitetaan iltatoimet klo17 ja nukkumaan klo18? Vai onko teidän perheen työvanhempi esim. Postilla töissä, että työt on klo4-12 ja alatte sitten kaikki nukkumaan kuuden uutisten aikaan?
saa nähdä kuinka kiukkuinen lapsi meillä on illalla. :) Meillä lapsi menee yleensä nukkumaan 20.30(-21 silloin kun olen yrittänyt venyttää myöhemmäksi). En usko, että saisin lasta edes nukkumaan ennen tuota, ellei olisi kipeänä.
-ap
päiväunet. Eli sinuna ilman muuta laittaisin enää yksille päiväunille nukkumaan. Ne lapset kun tuppaa kasvamaan ja unen määrä ei pysy loppuikää samana kuin vastasyntyneellä. Ei sitä lasta sitten aamulla saa nukkumaan pidempään, kun ei sitä nukuta!
Mieluummin kannattaa vähentää päiväunet yhteen kuin alkaa valvottamaan illasta ja siten lyhentää yöunta.
Mikä ihmeen ihmettelijä olet?
Jos herätään aikaseen niin mennään nukkumaan aikaseen! Lapsi tarttee kunnon yöunet.
Meillä menee ekaluokkalainen poikakin välillä nukkumaan seitsemältä jos nukuttaa. Miksi ei menisi?
Mihin aikaan itse menet nukkumaan? Tässä taitaa olla syy miksi ihmetellään "kun jotkut menee aikaseen nukkumaan"?
Itse olen tehtaassa töissä, herätys klo 4 aamuvuoroon. Mies vie lapsia puoliseitsemäksi tarhaan niin herätys klo 6.
Hyvän yön jälkeen lapset jaksaa toimia, on virkeitä, ei taistele kaikessa vastaan.
Itse pääsen töistä klo 14, 22 ja 6. Nukun välillä sen ajan mitä lapset tarhassa ja koko päivä aikaa lapsien kanssa.
Minulle riittää vähempi yöuni kuin lapsille, onko ihan pakko keksiä jotain päänaukomista? Vai etkö vaan kykene ymmärtämään muita? Se että sinä valvotat lapsiasi yömyöhään kostautuu viimeistään kouluiässä. Et jaksa itse herätä aamulla jos aamuherääminen on vaikeaa?
nukkuu klo:10:een, MUTTA menee nukkumaan n.klo.23, että siinä varmaan syy.
Jos nukkuu vaan yhet päikkärit niin nukahtaa vähän aikasemmin illalla, sen oon huomannu, että sen pitää olla vähintään 4tuntia hereillä ennen ilta unia, muuten ei oo tarpeeksi väsyny nukahtaakseen ja sit menee huutamiseksi.
Ei minun neuvolan mukaan! :)
Meillä pari-kolme- vuotiaatkin nukkuu kahdet päiväunet. Se että TEILLÄ ei kotona nukuta kuin yhdet on teidän oma valinta. Taapero tarttee parit päiväunet ja kellonympäri yöunet.
On kuitenkin prosessi (meidän kuopuksella oli, esikoinen rupesi kerrasta nukkumaan yksiä päiväunia), ja kun teillä on jo yöunet sekaisin, niin eipä tämä tästä pahene. Suosittelen sitä, että yritätte venyttää noita aamu-unia hiljalleen päivemmäksi kohti tuota klo 11.30-12.00 esim. puuhaamalla aina vartin pidempään. Iltapäiväunia sitten rajoitetaan ja jätetään hiljalleen pois. Aluksi lapsi saattaa mennä vähän aiemmin nukkumaan, sitäkin on sitten hiljalleen korjattava, jotta aamu-unet maittaisivat.
taapero tarvii paljon unta, ei se tarkoita,että kaikki tarvii :D
joo.. kyllä kellonympäri yöllä ja kahet päikkärit on useimmille taaperoille liikaa.
Vauvat toki nukkuu paljon.
Ei minun neuvolan mukaan! :) Meillä pari-kolme- vuotiaatkin nukkuu kahdet päiväunet. Se että TEILLÄ ei kotona nukuta kuin yhdet on teidän oma valinta. Taapero tarttee parit päiväunet ja kellonympäri yöunet.
Meidän pieni nukkuu ainakin kolmet päiväunet, mutta on ihan sama miten meillä nukutaan. Ap:n lapsi nyt joka tapauksessa ei nuku aamulla kovin kivasti, ja siihen tässä yritetään ratkaisua etsiä. Jos sulle on ongelma sun taaperosi päiväunimäärä, niin käsittele se itseksesi, älä tule muille tänne huutelemaan.
näillä siis mennään. Rajoitetaan päiväunien määrää ja yritetään siirtää myöhemmäksi, lopulta siirrytään vain yhtiin päiväuniin.
Lapsi muuten äsken haukotteli ja hieroi jo silmiä siihen malliin, että olisi kohta valmis takaisin nukkumaan ja juuri vasta sai aamupalan syötyä.
-ap
Mikä ihmeen ihmettelijä olet?
Jos herätään aikaseen niin mennään nukkumaan aikaseen! Lapsi tarttee kunnon yöunet.
Meillä menee ekaluokkalainen poikakin välillä nukkumaan seitsemältä jos nukuttaa. Miksi ei menisi?
Mihin aikaan itse menet nukkumaan? Tässä taitaa olla syy miksi ihmetellään "kun jotkut menee aikaseen nukkumaan"?Itse olen tehtaassa töissä, herätys klo 4 aamuvuoroon. Mies vie lapsia puoliseitsemäksi tarhaan niin herätys klo 6.
Hyvän yön jälkeen lapset jaksaa toimia, on virkeitä, ei taistele kaikessa vastaan.Itse pääsen töistä klo 14, 22 ja 6. Nukun välillä sen ajan mitä lapset tarhassa ja koko päivä aikaa lapsien kanssa.
Minulle riittää vähempi yöuni kuin lapsille, onko ihan pakko keksiä jotain päänaukomista? Vai etkö vaan kykene ymmärtämään muita? Se että sinä valvotat lapsiasi yömyöhään kostautuu viimeistään kouluiässä. Et jaksa itse herätä aamulla jos aamuherääminen on vaikeaa?
Opettele lukemaan viestit tarkemmin, niin voit nähdä sen, että ymmärrän kyllä nukkumaan menon alkuillasta, jos tilanne niin vaatii. En vain ymmärrä sitä, että lapset laitetaan nukkumaan niin aikaisin, jos vanhemman työ on esim. 8-16. Silloin ei varmasti ehdi olla lapsen kanssa. Sä oot niin väsynyt.
Kyllä meillä ruvetaan iltatoimiin klo.18 aikasemminkin jos poikaa väsyttää. Minulle on tärkein että lapsi saa hyvät yö unet. Ja toisaalta tämä ei haittaa rytmi saa pysyä lähes samana kun päiväkotiin siirrytään.
nykyään kaikista nukkumaanmenoista, oli sitten kyse päiväunista tai yöunista, on tullut hirveä huuto ja vastaanpistäminen. Tosiaan n. kuukausi sitten, pieni itku (2min) tuli jonka jälkeen itse rauhoittui nukkumaan, mutta nyt kauhea karjunta ja huuto. Mikä tolle mun ennen niin hyvien unenlahjojen omaavalle lapselle on tullut?
-ap